Sv: Täcke bara för att slippa borsta?
Jag har länge undrat över den exakta formuleringen i lagen. Kan du citera ordagrant? Jag har läst att man inte får ha täcke på "mer än nödvändigt" och undrar vem som bedömer om det är nödvändigt? Och om det kan vara nödvändigt för att hästen ska kunna användas och få sin dagliga dos av arbete. Själv tror jag att hästen mår bättre av att ha täcke på sig under utevistelsen och sedan kunna användas, än att hästen får sin gyttjeinpackning och tvingas stå och andas in ett dammoln när den avlägsnas, alternativt att man helt enkelt inte hinner rida om pållen ska vara torr när man lägger på sadeln och om man har tillgång till dusch. Det är kanske meningen att bara de som har häst som jobb ska kunna ha häst och vi som har ett annat förvärvsarbete att sköta inte ska anses vara tillräckligt goda hästägare. Alltså: slut med häst som hobby för "vanligt folk".
Dels så finns ett förklarande tillägg som ser ut så här klippt direkt från lagtexten.
"Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter"
Själva paragraf 6 ser ut så här så det är inte lätt att tolka utan remissvaren:
"6 § Utrustning som används till hästar ska vara väl anpassad, utformad och
anbringad samt i sådant skick att den inte orsakar skador eller sjukdom."
Hela författningen finns här
Den har och kommer att träda i kraft lite då och då. Det är slutet på författningen:
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf
"Ikaftträdande- och övergångsbestämmelser
Denna författning träder i kraft den 1 augusti 2007. Vissa föreskrifter träder dock i kraft vid en senare tidpunkt enligt följande:
1. 2 kap. 1 § träder i kraft den 1 augusti 2009.
2. 2 kap. 10 § och 5 kap. 1 § träder i kraft den 1 augusti 2010.
3. 3 kap. 10 § träder i kraft den 1 augusti 2010. Fram till dess gäller att boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att skaderisken minimeras."