Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Tack för alla svar..men jag ahr ingen skyldighet och berätta för er om mina hundar..jag ställde två enkla frågor de har fått svar på..

Fick även svar på en del oönskade grejer som vad folk tycker om blandras avel..suck..

Lämnar denna tråden nu då det är lönlöst att diskutera då jag hela tiden blir ifrågasatt utan några som helst grunder..

Tack för mej o Gott nytt år allesammans!!! Ska gå o gosa med vovsingen nu ;)
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Visst, men vi har homogena "blandraser". Det har inte du. Därför spelar det ingen roll vilket syfte du har med din parning. Det är lönlöst att ha ett syfte om man inte har ett hum om hur utfallet kommer att bli. Och som sagt, det man ser på ytan är bara en liten del av vad tik och hane kan nedärva. HUr stor koll har du på tikens och hanens linjer i övrigt?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Tack för alla svar..men jag ahr ingen skyldighet och berätta för er om mina hundar..

Lämnar denna tråden nu då det är lönlöst att diskutera då jag hela tiden blir ifrågasatt utan några som helst grunder..

Tack för mej

Som vanligt:smirk:

Good Bajs då! *vink vink*:D
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

andra generationen ..det är ju om man blandar för många raser det kan bli fel..


Det stämmer inte. Utspädningseffekten som givit upphov till den fantastiska myten om att blandraser är friskare fungerar nämligen bara i första generationens blandning och dessutom bara om de raser som korsar saknar gemensamma, rasbundna sjukdomar. Att para Labrador och Schäfer för att få avkommor utan ledfel är därför lönlöst. Båda raserna är belastade med HD/AD så utspädningseffekten uteblir i det fallet. Den här principen gäller för alla nedärvbara och rasbundna sjukdomar. Dessutom uteblir effekten om man korsar två blandraser och skapar andra generationens blandraser, speciellt om man korsar in en ras som redan existerar i någon av föräldrarna. Detta beror på att utspädningseffekten är helt beroende av det faktum att det krävs två eller fler sjuka anlag för att skapa en defekt. Korsar man då en Schäfer som bär på anlag för HD, men själv är frisk, med en ras som saknar HD som rasbunden sjukdom men istället bär anlag för PRA så får man per automatik friska avkommor. Avkommorna kan nämligen bara få ett sjukt anlag från var förälder och blir då bara bärare och inte sjuk. Korsar man dock denna avkomma med en annan blandras av samma raser så återinför man risken för att dessa andra generationens avkommor ska få två anlag för HD eller PRA och således utveckla dessa defekter. Nu är detta förenklat, men det beskriver bra hur det fungerar. Många djur är nämligen bärare av sjuka anlag utan att det syns vare sig på röntgen eller utanpå.

Du kan därför glömma att du får friskare avkommor om du parar din blandras med en blandras av samma raser eller en renras som redan ingår i henne.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Visst är det ett skojsigt uttryck. Jag har ingen aning var det kommer ifrån.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Lite knapplån:

Fast man behöver ju inte förlöjliga tråden och dess skapare, man kan ju förklara på ett sätt som gör att TS tar åt sig informationen på ett vettigt vis och inte får taggarna utåt
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Lite knapplån:
Fast man behöver ju inte förlöjliga tråden och dess skapare, man kan ju förklara på ett sätt som gör att TS tar åt sig informationen på ett vettigt vis och inte får taggarna utåt
"Taggarna utåt" hade TS direkt när hon inte fick medhåll.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Lite knapplån:

Fast man behöver ju inte förlöjliga tråden och dess skapare, man kan ju förklara på ett sätt som gör att TS tar åt sig informationen på ett vettigt vis och inte får taggarna utåt

om det var lite menat till mig (min knapp du lånade:p ) så har jag inte skrivit ngt till TS..
jag är bara en liten hejarklack-och vems "sida" jag står på tror jag är ganska uppenbart;)
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jag har inte skrivit någonstans att man ska mjäka, men man behöver inte förlöjliga diskussionen heller...
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Tack..Precis man behöver inte förlöjliga , då är man inte värd att lyssna på.. Go natt..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jag har inte skrivit till specifikt dig heller, jag lånade Nikkis svarsknapp och skrev rent allmänt bara ...

Men nu ramlade vi väl utanför diskussionen en aning & jag hoppas ändå att TS tar till sig vad som skrivits i tråden...
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Gnist-- oseriöst med blandras avel????:(
Försåtr inte vad du menar med det...inget fel att blanda två hundraser , deeutom brukar de bli friskare än renrasiga hundar vad jag erfarit..Blir så arg när jag hör sånt här om att det är fel att blanda två raser :devil:

Och jag blir less när oseriösa, okunniga människor kommer med påståenden som att blandaser är friskare,
för det är de inte :smirk:

Och riktigt less blir jag på
d030.gif
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Fatta inte hur du kan räkna med annat än "rusk på huvudet" när du inte vill/kan tala om ditt mål med denna avel.
Ditt resonemang placerar dig i facket med oseriösa blanduppfödare!
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Dessutom vet du ju inte vilka egenskaper som kommer att nedärvas, vad är det som säger att just de "bästa" egenskaperna kommer nedärvas nu när du dessutom vill göra en andra generationens blandras?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp