Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Det blir andras ansvar när valpköparna kommer med sina hundar och behöver hjälp att reda ut hundens beteende. I ett flertal fall beror problemen enbart på att hunden är blandad. Vi har själva övertagit en halvt schizofren blandras som inte kunde bestämma sig för om han skulle valla eller vakta. Klockrent fall av krockande mentala egenskaper. Det får man ta med i beräkningen om man nu prompt ska blanda.

Om man nu råkar ha en bra hund och vill tillverka fler lika bra hundar så sätter man sin hund i seriös, renrasig avel. Det är så man får fram bra hundar. Då optimerar man sina chanser för avkommor som överträffar sin föräldrar och minimerar risken för katastrofer. Det blir också mycket enklare att hitta rätt köpare till rätt valp.

Det är möjligt att du haft hund sedan 1800 frös ihjäl, men om avel och mental nedärvning kan du inget. Det märks.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Önsketänkade?? DEt är ju så det fungerar inom renrasiga aveln med... Jag är jättenöjd med henne och kommer fortsätta vara det utan valpar har jag sagt.. MEN kan inte förstå varför ni blir upprörda på att man vill avla två på olika hundraser, det är för mig en gåta FÖRKLARA!!!tack.
Hästar blandas ju är inte det samma sak då...:angel:

Man gör inte på detta viset inom den renrasiga aveln. Där kombinerar man två individer som förstärker varandras goda sidor och inte har samma svagheter. Dessutom ser man till att linjerna passar ihop för att undvika obehagliga överraskningar. Det man ser på ytan är nämligen bara en liten del av vad hunden kan nedärva.

Två hundar av olika raser kan mycket sällan förstärka varandras goda sidor då de har helt olika mentala egenskaper. En sällskapsras har inte samma mentala konstitution som en bruksras och en vallhund ska bete sig helt annorlunda än en gårdshund. Därför är det till exempel ren katastrof att korsa Rottweiler med BC eller Kuvasz med Amstaff. För att komplicera det ytterligare så är inte ens raser inom samma grupp direkt lika. Schäfer och Rottweiler är båda bruksraser, men olika uppbyggda i skallen. Labrador och Tollare är båda apportörer, men arbetar inte på samma vis. Hästar går inte att jämföra med då deras mentala skillnader mellan raserna är mycket, mycket mindre.

Om du pysslat med hundar på det vis du beskrivit så borde du veta detta.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

haha jag visste det..:mad: Bara för att man vill avla på skilda raser så är det fel enligt vissa renrasiga fanatiker..blir så trött på detta..
:eek:
Kasnke din hund var avlad av dåliga egenskaper? Har haft otaliga blandras hundar och det har varit de friskaste hundarna..

Sen beror det ju på vad sjutton man avlar ihop , det förstår ju vem som helst..du kan ju itne blanda hur som helst..detta gäller ju inom renras med.

Renrasiga hundar kan också vara dåliga exempel inte sagt att de är fler, och inte sagt att det är fler dåliga bland blandisar..Du kan inte avgöra utifrån EN enda hund då blir jag rädd...

Vad kan du själv? Vad har du själv för rätt att trycka ner sådana som vill ha blandisar..Vem är det som säger att blandisar blir problem hundar? Som för varje hund så skapar ägaren mkt av den hund man vill ha...med uppfostran osv..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Men nackdelen med blandrasaveln är väl att om man parar olika raser som har olika egenskaper (både beteendemässigt och anatomiskt) kan dessa två, som var för sig kanske inte är några problem, bli helt fel när de kombineras. Tycker t.ex. att det är idiotiskt att blanda rottis och golden. Men jag tycker det är mer okej med exempelvis en blandning mellan flat och golden eller mellan en irländsk och en engelsk setter. Det är ju raser med väldigt lika egenskaper, utseende och användningsområde. I setteraveln har man tidigare blandat mellan de olika raserna för att förbättra vissa egenskaper, vilket jag inte ser något fel med.

Men som i det är fallet när det är en såpass stor storleksskillnad låter det ju inte direkt som en genomtänkt blandning :crazy: Fast det spelar ju ingen roll nu eftersom hunden hursomhelst är för gammal.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

En hund?
Det var bara ett exempel. Jag har sett och hjälpt betydligt fler ekipage än så där det funnits problem som härrört från att hunden varit blandad. En hund blir inte vad du gör den till. Den blir vad du gör den till utefter dess medfödda förutsättningar och det är därför det är så viktigt med väl genomtänkt avel. Ingen uppfostran i världen kan fixa till en knasig skalle. Man kan dölja och hantera det, men hunden förblir knasig.

Och som en parentes kan jag ju nämna att flertalet av det klientel som passerar hundstallet varje år är blandraser. Det säger ju sitt.

För övrigt kan jag inte förstå varför man vill sätta en bra, renrasig hund i blandrasaveln.Då är man antingen dum eller okunnig eller en kombination av båda. En bra hund gör mest nytta i rasaveln och det är också där man hittar de bra hundarna. Nu blir jag faktiskt nyfiken på vilka meriter din hund har som gör den så bra. Det räcker inte med söt, snäll och lydig för det är min knasboll till hund också, men inte blir hon bra för det.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Tack för svaret..:bow:

Nej det var just det om han var för stor..och det var han ju...tog väl i lite men det skiljer iallafall 15kg , men men det blir ändå inget.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Kan du inte upplysa oss "renrasfanatiker" om exakt vilka bra egenskaper du har sett hos föräldradjuren, och hur de tillsammans skulle skapa en bra avkomma? Jag är också nyfiken på avkommans användningsområde.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Hon är en BLANDRAS själv...;)
När jag hade parat hade hon blivit . tvårasig..hade tänkt para med den ena rasen som hon har .

Kasnke är det för att blandraser oftast är billiga?? oseriösa männiksor som köper , inte avlade av rätt anledning utan bara för att tjäna pengar.. det fattar ju vem som helst..det är ju säljarens ansvar hur valparna blir!!!!Och det är ju då knappast hundens fel?? utan okunniga männiksor ..SKA ALLA blandraser lida för det??
Jag kan kort o gott säga att jag inte vill ta valpar för pengarnas skull!!!!! Utan för att det är fina , och bra hundar....och inte sjutton säljer jag till vemsom helst.. Döm inte alla utifrån en synvinkel..:mad:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Till saken hör också ( just med blandraser ) att uppfödaren oftast har noll koll på hur det ser ut med sjukdomar, psyke, hd/ad, ögonfel, tandlossning m.m m.m längre bak i leden än mor/far ( tik och hane )

Det kommer man inte ifrån...

Sedan så är det åter igen inte blandrasen i sig som många vänder sig emot utan just uppfödare/uppfödningen utav dom....

Skit avel som skit avel...
 
Senast ändrad:
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Hon är en BLANDRAS själv...

Då kan jag berätta för dig att det inte finns några som helst forskning på att 2:a generationens blandras skulle vara friskare, snarare tvärtom, tyvärr...
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Gabbi-

*suck* *suck* Hacka inte på mej, hacka isåfall på dem som avlar av fel syfte..

En människa som skiter i egenskaper på en renrasig hund och avlar på renras skulle också ev få ett dåligt ex...men detta inträffar väl inte så ofta då det är dyrare...

Bara för att vissa folk är oseriösa så är inte alla det.. och upplever blandrasen som en ras värd att avla på ..I grunden är ju alla blandraser , man har korsat både det ena o det andra.;)
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jag försöker sätta mig in i hur du tänker angående egenskaperna, och vad din avelsplan är. Vill du berätta?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

andra generationen ..det är ju om man blandar för många raser det kan bli fel..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Nej vet faktiskt inte om jag vill det då man bara får skit tillbaks och vad man än säger så är det fel!!!:(
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

I grunden är ju alla blandraser , man har korsat både det ena o det andra.;)

Fast då har man ju gjort det genom ett medvetet avelsarbete. Det finns många raser idag som nog skulle behöva lite inblandning av andra raser för att bli sundare eller för att bredda den genetiska variationen, men det är ju isf något som rasklubben måste ta hand om och sätta upp avelsprogram osv. för. Den blandrasavel som bedrivs idag hjälper ju tyvärr inte till på det planet.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Nej det är inte enbart då det kan gå riktigt fel... Jag tycker att du ska läsa lite genetik och hur olika sjukdomar m.m nedärvs.

Inget illa menat med detta inlägg, utan i all välmening..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Nej vet faktiskt inte om jag vill det då man bara får skit tillbaks och vad man än säger så är det fel!!!:(

Att du har fått kritik hittills beror nog till stor del på att du inte kunnat presentera några lovvärda grunder för din avel. Om du berättar hur du tänker att din avel ska föra "raserna" framåt så kanske vi tydligare kan klargöra varför vi troligtvis tycker annorlunda.

Just nu tror du ju att det är för att vi vill snobba oss med stamtavlor, och riktigt så är det inte.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Pumah---så otroligt lågt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp