Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jag vill tillföra bra egenskaper..vad är det för fel med det?

Jag svarar ditt ena nick. Nej, det är inget fel i att tillföra bra egenskaper. Problemet för mig är att vad som är bra egenskaper varierar från ras till ras, och det är därför vi har olika raser. En del raser är gjorda för att valla, och har därför vissa egenskaper, andra ska jaga med syn, eller lukt, ytterligare andra ska vara föriga medan några ska vara självständiga. Att då para två olika raser med "bra" egenskaper för rasen, ger inte en dubbelt så bra hund enligt mig, utan snarare en något förvirrande blandning, vars ägare i bästa fall sedan skriver ett inlägg där denne vill veta vad den kan vänta sig av sin Ovtcharka/tax/whippet.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Hejsan!!
Vi har en tik på 6år blir sju i Maj 2007. Min fråga är är det dumt att ta valpar på henne så sent, alltså hon har inte haft ngn kull tidigare..:crazy:
Dessutom är hannen cirka 5cm högre än henne och kanske sisådär 20kg tyngre, blir valparna för stora??

1) Ja det är dumt att ta första valkullen när hunden nästan är 7 år. Risken för komplikationer blir mycket hög!

2) Varför ens överväga att para med en så pass mycket tyngre hane?
Det säger mig att det är blandrasavel du planerar och det är bara oseriöst :crazy:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

håller med dig gnist

Vi fick en tik som inte var tänkt till avel, (frisk och så men systern hade vi avel, varför använda två med samma stam) blev tjuvparad vid en ålder av 7½, hon dog... valparna överlevde, men inte härta :cry: .

Dels låter som planerad blandrasavel vilket jag inte gillar, och så 20 kg mer, det blir ganska tungt för din tik att bära upp under parning.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

1) Ja det är dumt att ta första valkullen när hunden nästan är 7 år. Risken för komplikationer blir mycket hög!

2) Varför ens överväga att para med en så pass mycket tyngre hane?
Det säger mig att det är blandrasavel du planerar och det är bara oseriöst :crazy:


Du sätter ord på den olust jag kände när jag läste denna tråd i går kväll. :bow:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Gnist-- oseriöst med blandras avel????:(
Försåtr inte vad du menar med det...inget fel att blanda två hundraser , deeutom brukar de bli friskare än renrasiga hundar vad jag erfarit..Blir så arg när jag hör sånt här om att det är fel att blanda två raser :devil:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Det här uttalandet diskvalificerar dig från att avla alls. Kan och vet du inte mer än så bör du överlåta avlandet till de som har äkta kunskap om genetik, avel och nedärvning. Det finns nog med blandrashundar som är halvt schizofrena bara för att folk tvunget ska korsa.

Friskare?
Jo pyttsan, det verkar som att folk bara läser vad de vill när det gäller utspädningseffekten och inte hela sanningen.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Öh vem är du att avgöra det?? Jag har haft hund hela mitt liv , därbland endast en renrasig, har läst genetik, har stor erfarenhet att tävla och träna hundar och framför allt är jag en äkta djurvän.

Jag ställer en enkel fråga om råd..har sagt att jag komemr avstå att para henne MEN inte för att hon inte är en bra individ att para med utan därför att hennes ålder är för hög..:crazy:
Förstår inte varför folk blir upprörda och arga...:crazy: Det är väl mitt ansvar , min hund och mitt omdöme?? Blir uppricktigt besviken på vissa människor..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Visst är det din hund, men när den får valpar så säljer du ju dom, för jag antar att du inte ska behålla alla valparna.
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Och när man avlar på bra egenskaper ¨är det ngt fel med det? Kan ju fråga mej om det hade varit två renrasiga , vilket svar jag då fått.. helt annorlunda förmodligen :crazy: Den dominanta egenskapen brukar ju också nedärvas..Finns ju dåliga exempel och bra exempel som inom renrasiga aveln med...:banana:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jo visst gör jag det, men jag ser inte felet tyvärr...:(
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Och när man avlar på bra egenskaper ¨är det ngt fel med det? Kan ju fråga mej om det hade varit två renrasiga , vilket svar jag då fått.. helt annorlunda förmodligen :crazy: Den dominanta egenskapen brukar ju också nedärvas..Finns ju dåliga exempel och bra exempel som inom renrasiga aveln med...:banana:

Önsketänkande?

Kan du inte bara vara nöjd mad att din hund är bra, mentalt stabil och friröntgad. Varför sätta en massa valpar till världen?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Önsketänkade?? DEt är ju så det fungerar inom renrasiga aveln med... Jag är jättenöjd med henne och kommer fortsätta vara det utan valpar har jag sagt.. MEN kan inte förstå varför ni blir upprörda på att man vill avla två på olika hundraser, det är för mig en gåta FÖRKLARA!!!tack.
Hästar blandas ju är inte det samma sak då...:angel:
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Öh vem är du att avgöra det?? Jag har haft hund hela mitt liv , därbland endast en renrasig, har läst genetik, har stor erfarenhet att tävla och träna hundar och framför allt är jag en äkta djurvän.

Jag ställer en enkel fråga om råd..har sagt att jag komemr avstå att para henne MEN inte för att hon inte är en bra individ att para med utan därför att hennes ålder är för hög..:crazy:
Förstår inte varför folk blir upprörda och arga...:crazy: Det är väl mitt ansvar , min hund och mitt omdöme?? Blir uppricktigt besviken på vissa människor..

Here we go again *suck*
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

SÄger detsamma.. att man måste försvara sej mot männikskor som anser att blandraser inte är värda att finnas..blir upprickigt ledsen..suck..
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

SÄger detsamma.. att man måste försvara sej mot männikskor som anser att blandraser inte är värda att finnas..blir upprickigt ledsen..suck..

Du vet nog mycket väl att mitt inlägg inte var avsett som nåt medhåll med dig... det är bara det att man tröttnar på folk som promt ska ta valpar på sina tikar, blandraser eller ej. Jag reagerade mest på att du
1. funderar på att para en så pass gammal tik, och
2. vill göra det med en hanne som är så mycket större. Risken är att tiken inte klarar valpningen pga att valparna blir för stora... sådant borde du väl veta om du "har läst genetik"?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Jo det förstod jag :smirk:

Jo men jag har ju som sagt , sagt ett flertal gånger att jag kommer avstå...Men folk skrev ju andra inlägg om hur fel det var att para blandraser osv..hur fel det kunde bli osv.. det var INTE min fråga..

Har läst genetik men ingenting om ålder osv.. som jag kommer ihåg utan hur egenskaper nedärvs , kroppstyp osv..
Ville höra männiksors erfarenheter och råd..och skulle slutligen ha kontaktat vet om råd angående parning.. men som sagt jag kommer avstå men inte för att jag inte VILL utan för att hon är för gammal ngt som jag trots allt innerst inne förstod.. Men ville höra mej för..;)
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Gnist-- oseriöst med blandras avel????:(
Försåtr inte vad du menar med det...inget fel att blanda två hundraser , deeutom brukar de bli friskare än renrasiga hundar vad jag erfarit..Blir så arg när jag hör sånt här om att det är fel att blanda två raser :devil:

Men ni som har svarat i den här tråden - är det inte ganska uppenbart av ovanstående att personen är ute efter att trolla?
 
Sv: Ta valpar äldre tik??Hjälp!!

Trolla? Förstår inte varför det skulle vara fel att avla på en tik med mkt bra egenskaper???:confused:

DEt görs ju inom den renrasiga aveln eller? inte avlar man på dåliga hundar..förstår inte varför vissa människor blir upprörda över det och börjar vadra ut när inte frågan gällde det??:mad:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 362
Senast: Laa
·
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp