Ta ut fp och studera...

Anastacia

Trådstartare
Har en fundering som jag inte tänkt på...
Jag pluggar nu. Har några veckor kvar på barnen att ta ut och tänkte ta det typ när jag har jullov. Men så sa gubben det igår "får du lägsta ersättningen då".
Och det hade jag ju inte tänkt ALLS på. Började plugga i våras, är det sista året de går på, alltså 2008?
Eller?
Gör de det skulle jag ju kunna ta ut dagar "på den här sidan året", alltså v.51-52 med min "gamla" ersättning?!
Eller funkar det inte så?
Nån som vet?

Sv: Ta ut fp och studera...

Vaddå gamla ersättning? Har du skyddat din SGI efter att barnet blev 1 år så har du samma ersättning.

Vad menar du med "skyddat din SGI".
Vad jag menade med "gamla" var att jag ju jobbade hela 2008 och tänkte att de kanske räknar på vad jag tjänade då, men antar att det inte är så...

Du får ju ersättning motsvarande din SGI, det är ju bara att du ringer kassan och frågar. Det har ju ingenting med kalenderår att göra när man har med dem att göra, utan ersättningen grundas på din faktiska inkomst inom en viss tidsram (minns inte exakt) har du sen efter att du jobbat studerat utan uppehåll mellan inkomster gäller din tidigare SGI (den nollas inte om man studerar).

Vad gjorde du efter barnets ett års dag?

För att behålla SGIn måste man skydda den, det gör man genom att.
- Börja jobba heltid igen.
- Jobba deltid och fylla upp timmarna som saknas för heltid med föräldrapenning
- Börja studera heltid
- Studera deltid och fylla upp med FP
- Arbetslös heltid (Inskriven hos Af första arbetslösa dagen)
- Ta ut 5 dagar/vecka med Fp

Har du inte gjort något av det så kommer Fk att räkna om din ersättning.
Studerar du 75% och inte tar ut 25% Fp kommer du få 75% av "din gamla ersättning"

Gjorde du ingenting av det efter barnet fyllde 1 år är din SGI 0 kr och du får lägsta ersättningen.

Jag har ju jobbat hela tiden efter att barnen fyllde ett. Sen har jag tagit ut några fp dagar här och där, senast en vecka ifjol. Har dock inte jobbat fulltid hela tiden. Första halvåret efter ettårsdan jobbade jag fullt, sen jobbade jag 90 % ett halvår å sen jobbade jag 100% ända tills i våras (1 år alltså) när jag började studera 100%. (barnet är 3½ nu)

Då beräknas din föräldrapenning på vad du tjänade det sista året du jobbade 100% innan du började plugga.

å Tack! Va bra! :laugh: Då kan jag ju ta fp vid jul å va hemma hos familjen istället för att jobba som jag gjort hela sommaren, härligt :)!

Vet du om man får göra "vad som helst" samtidigt som man får föräldrapenning? Alltså får man t ex läsa en distansutbildning som ej berättigar till studiemedel? Eller har man inte rätt till fp om man studerar samtidigt, oavsett om man kan få studiebidrag eller inte?

:bow:

Om du inte får andra pengar måste du ju få ta ut fp, fast barnet får ju inte vara på förskola/skola då förstås.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar