Ta med vänner till stallet som inhyrd

Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Utan att ha helt koll på lagstiftningen skulle jag tro att det är svårt eller omöjligt rent juridiskt att neka 'anhöriga' till en häst tillträde om man hyr ut boxar. Däremot har man givetvis rätt att ha husregler/stallregler. Vill man begränsa antalet besökare radikalt måste man nog ha varit tydlig med det genom att skriva in det i kontraktet. Vi diskuterade det här vid ett tillfälle när en tjej fick besöksförbud i stallet pga en konflikt med stallägaren samtidigt som hon var medryttare på en häst där.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

låter typ som en på hundra om ens det.
så som du själv säger- lär inte vara ngt i sammanhaget som låter särskilt aktuellt öht.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

KL

jag har aldrig varit med om att det öht har behövts begränsas att ngn inte får ta med anhörig/vänner till stallet. då har jag haft hästar i +30 år och även ansvarig nuvarande för inackorderade i många år och fortgående, bortsett från det.

jag har aldrig ngnsin kommit på tanken att ngt sånt har behövts begränsats under alla år öht. aldrig heller upplevt att horder av folk därmed gästar stallet.
snarare tvärtom - tycker det är trevligt när familjemedlemmar dyker upp emellanåt i sällskap av hästägaren. de brukar vara väldigt sociala och intresserade och på intet sätt störande öht. tycker snarare det är trevligt att se inackorderade som ibland har med sig familj/vänner och se hur de trivs med dessa och vill ta med dem ibland ?

så nej - jag har aldrig som sagt känt av att det öht skulle vara en fråga som behövts regleras gällande uppstallning? känns jättefrämmande för mig. skulle vara intressant att höra lite mer ang. varför TS ställer sin fråga :)

Rädslan för smitta på hästarna , om det gäller släkt och vänner osv, känner jag blir absurd.
Chansen är otroligt mkt större att smitta sker i stallet pga ngn som tävlar, eller varit och tränat på annan plats osv, än att någon farmor skulle dra på sig sånt genom visit. de flesta som har stall har folk som ständigt är ute och tävlar, hästarna står uppstallade på meeting i samband med tävling, eller är borta på annan ort regelbundet och likaså hästägarna i samma kläder och skor osv. så att farmor eller ngn vän hälsar på i stallet lär inte vara en punkt i sammanhanget öht. jag har aldrig ngnsin råkat ut för smitta i stall trots ovanstående rörelse på hästar/hästägare i stallet regelbundet. däremot så visst - grundregler som är sunt förnuft är ju självklart - låna inte ut din vattenhink till ngn på tävlingsplatsen osv. Än mindre hålla på och kladda på och pussa och krama andras hästar på tävlingsplats. Men det säger sig ju självt om man är medveten om sånt känner jag allmänt.

Naturligtvis är tävlingshästarna de största riskerna för smitta men det skadar ju inte om Farmor spolar av stövlarna mellan stallbesöken. Det jag menar är att du som besökstagare har ett ansvar att upplysa om att har besökaren varit i stall X där misstänkt smitta finns så är det klädbyte som gäller. Lika mycket som en tävlingsryttare har ett ansvar att inte åka på tävling/träning med smittad häst eller att inte åka på tävling/träning där smitta kan finnas
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Ni med eget stall eller som inhyrd, hur ser ni på att inhyrda tar med sig släkt/vänner till stallet? Är det helt ok eller inte ok?
På ett mindre stall med typ färre än tio hästar och med placering på någon bakgård så tycker jag absolut inte det är ok att kreti och pleti trampar in för att hälsa på.

På en stor anläggning av lite mer industriell modell med tillhörande fikautrymmen ridhus osv tycker jag det är helt ok även om jag anser att stallägaren har sista ordet i bägge scenarion.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

jag menade nog att belysa att ngn farmor i sig lär vara 0,0001 procents chans rent generellt och procentuellt i fråga om att orsaka smitta i jmf.

lär bli likställt till att släpa in katt eller hundinfluensa till din hund/katt via stövlarna. det är också väldigt ovanligt även om det tekniskt sett finns en potentiell risk. Både hund, katt och häst vaccineras ju för de mest aggressiva sjukdomarna som man kan få pga just sån kontakt dessutom.

kvarka, dvs den riktigt relevanta smittan utöver det, handlar ju om ngt betydligt mer problematisk. just därför är det ju a och o att man inte pussar och klappar hästar på tävling eller lånar ut vattenhinkar osv. så fort smitta av sån natur finns i ett stall råder ju dessutom karens och det brukar folk verkligen ta på största allvar just utifrån karensförkunnandet.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Hej!

Jag står i just ett sånt stall med ca 10 hästar (12 för att vara exakt, men 3 av dom är stallägarens) och skulle nog påstå att det ligger på en bakgård- det är tom kör- och gångförbud på infarten till gården.

Vi får ta med vänner, familj etc. Min pappa brukade åka förbi förra hästen på lunchen ibland och pussa lite på henne, nya hästan är lite mer reserverad så hon är inte lika rolig att hälsa på, men det har hänt att mina föräldrar haft vägarna förbi och då stannat till och hälsat på häst.

Nu har jag förvisso stått på stallet i 6 år eller nåt sånt så stallägaren känner igen mina föräldrar. :-)

Däremot blir stallägarna glada om vi undviker att vara i stallet nattetid eftersom deras hundar vaknar när vi åker förbi deras hus på väg till stallet :-)

Jag hade inte velat stalla upp i ett stall där de inte kunde komma och hälsa på när de ville.

/Lavinia
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag har sett avtal där man skrivit in att hyresvärd/stallägare har rätt att förbjuda folk som inte sköter sig att besöka stallet. Har även sett att man skrivit in ett maxantal på besökare om gården/stallet är mindre.

I samtliga punkter har det också stått att ansvaret ligger på hyresgästen och att denne riskerar uppsägning om besökarna missköter sig.

Så nog kan man avtala om det och visst är det nog lagligt också. Som allt annat handlar det ju om hur man vill ha det. Anhöriga till en häst är nog inte så många, typ ägare egentligen..de räknas ju i mkt som egendom i lagens mening.

Jag tror för övrigt också risken är liten för problem iom att i majoriteten av fallen är det familjemedlemmar som följer med då och då, men jag håller med om att det kan innebära problem också. Har vart med någea gånger om hyresgäster som typ jämt tagit med sig kompisar som varit rätt stökiga men det har löst sig genom tillsägning
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Delvis KL

Att inackorderingarna får ha med vänner till stallet är självklart för mig MEN något som stör mig är HÄSTGÅRD=SLÄPPA LÖS HUNDEN.

Det kan vara besökare, det kan vara hovslagare mm. Att folk inte ens kan fråga om de får släppa ut sina hundar. Det kan jag bli tokig på. Och 10 ggr värre blir det om mina katter blir jagade. :rage:
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Delvis KL

Att inackorderingarna får ha med vänner till stallet är självklart för mig MEN något som stör mig är HÄSTGÅRD=SLÄPPA LÖS HUNDEN.

Det kan vara besökare, det kan vara hovslagare mm. Att folk inte ens kan fråga om de får släppa ut sina hundar. Det kan jag bli tokig på. Och 10 ggr värre blir det om mina katter blir jagade. :rage:

Känner exakt som du! Varför bara ta förgivet att släppa lös hunden?:banghead: kan ju finnas andra lösa hundar där som inte gillar andra hundar...då kan det bli mindre roligt!
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Känner exakt som du! Varför bara ta förgivet att släppa lös hunden?:banghead: kan ju finnas andra lösa hundar där som inte gillar andra hundar...då kan det bli mindre roligt!

Eller andra kopplade hundar som inte uppskattar att lösa hundar kommer framrusandes!
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Eller människor i "privata" kläder som inte uppskattar att få sagda lösa hundars leriga tassar över alla kläder när de hoppar. Med lite tur märker ägaren det, men oftast är ägaren djupt inne i någon diskussion och har ingen aning alls om var jycken är...

Människor ok, hundar i koppel ok, lösa hundar- helst inte.

/Lavinia, som sett lösa hundar nästan bli påkörda när ägarna inte har koll på dom.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Delvis KL

Att inackorderingarna får ha med vänner till stallet är självklart för mig MEN något som stör mig är HÄSTGÅRD=SLÄPPA LÖS HUNDEN.

Det kan vara besökare, det kan vara hovslagare mm. Att folk inte ens kan fråga om de får släppa ut sina hundar. Det kan jag bli tokig på. Och 10 ggr värre blir det om mina katter blir jagade. :rage:

Vet du vad som är ännu värre?
Det är alla som har sina äckliga katter ute lösa utan den minsta tillsyn.
Sen kissar, bajsar, klöser sönder eller 'bara' äcklar ner andras grejer och sen har dem mage att vägra ersätta det katterna förstört :rage:
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Vet du vad som är ännu värre?
Det är alla som har sina äckliga katter ute lösa utan den minsta tillsyn.
Sen kissar, bajsar, klöser sönder eller 'bara' äcklar ner andras grejer och sen har dem mage att vägra ersätta det katterna förstört :rage:

Våra stallkatter har förstört min ena sadel med sina fina klor:arghh: Numera är det kattförbud i sadelkammaren!
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Delvis KL

Att inackorderingarna får ha med vänner till stallet är självklart för mig MEN något som stör mig är HÄSTGÅRD=SLÄPPA LÖS HUNDEN.

Det kan vara besökare, det kan vara hovslagare mm. Att folk inte ens kan fråga om de får släppa ut sina hundar. Det kan jag bli tokig på. Och 10 ggr värre blir det om mina katter blir jagade. :rage:

Frågar du mig så folk som gör det har öht inte tänkt hela vägen eller ens halva. De flesta människor med sunt förnuft som utöver det råkar vara hundägare fattar att man inte gör så, av risker det innebär på väldigt många sätt, både för folk, hundar, hästar i sammanhangen.

mackan/som tack och lov alltid haft folk med sunt förnuft tydligen i stallet.... oavsett olika individer genom åren. Vi har många hundägare men är hunden med i stallet är den kopplad om ngn öht mer är där, eller en enda häst i stallgången osv. Väldigt fina hundar handlar det om, som dessutom är vana vid stall och hästar i sig, men ändå inte tillåts springa runt hursomhelst av som sagt - rent sunt förnuft......
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag skulle aldrig ställa mig i ett stall om jag inte fick ta med min vänner eller låta någon vän eller släkting åka ut och mocka åt mig om jag är bortrest.

Om man har en egen gård och tänkt hyra ut boxplatser får man ta att de kommer va mkt folk på sin gård stundvis.
Ja de kan va som så att alla inhyrda just en dag har 3 kompisar(släktingar var och de kan man inge göra åt.
Inte för de kan ske så superofta direkt

Då ska man nog inte ha inhyrda om man är så anti människor på sin gård.

Alt är att man bara hyr ut 1-2 boxplatser så slipper man mkt folk;)

Men som i mitt stall som har över 100 hästar på gården varav ca 60 är inhyrda, heeeeelt omöjligt att det inte blir mkt "spring"/folk på gården samtidigt även om alla bara åker ut utan sällskap.
Men många har en tränare med eller en kompis eller sambo eller släkting de är minst ett par stycken varje dag som åker ut i sällskap med i alla fall 1 person.


Så 65 hästar= 65 personer om man har otur samtidigt på gården pluss säkert 10 till.

Nu har de aldrig hänt att alla är där samtidigt utan oftast är man bara några stycken där samtidigt.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag ser inga problem med att ta med familj och nära vänner till stallet då och då. Det är inget jag gör varenda gång, eller ens varenda vecka, men det händer. Det jag är restriktiv med är att ta med folk i stallkläder som varit i andra stall med de kläderna, och att ta med "småbarn" (och med småbarn menar jag inte en baby som ligger i en vagn utan en unge på fem-sju år som springer runt och skriker). Men det handlar mest om att jag inte vill ha ungen runt mig/hästen när jag rider.

Jag skulle aldrig kunna stå i ett stall där det är förbjudet att ta med sig andra, man måste ha rätt till någon uppbackning om man råkar bli sjuk och dessutom har jag mycket hjälp i ridningen av min pappa, det är en självklarhet att han ska med ibland. Däremot kan jag tycka att det är rätt rimligt att det inte ska springa en massa folk i stallet som varit i andra stall utan att byta om innan. I vårt stall är vi tre inackorderingar utöver stallägaren, och resonerar nog ungefär lika allihop.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag står inhyrd i ett mindre stall (5 st). Vi får ta med vänner och släkt, inga problem så länge man sköter sig och det gör man ju. Vi alla är vuxna. En av oss har alltid sina föräldrar med sig och sköter hästen inför träning för de tycker det är kul att vara med. :)
Jag tar ibland med mig någon vän (typ en o taget) som tar en ridtur med mig eller bara är med och sköter. Ibland kommer även min pojkvän dit UTAN mig och sköter min häst.

Vi tar även med våra hundar ibland :) en gång kom jag till stallet då var en av de andra där med sin kompis samt tre hundar ;) och jag med min hund...

Jag är väl en av dom som släpper lös min hund när jag kommer till stallet ;) men han jagar inte katter (finns två) och alla i stallet är ok med hundarna så :) stallägaren själv har en (ibland två) hundar som nästan alltid är lös ute ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

vi har eget stall som vi hyr ut boxar i.

Vi har inga problem med att man har med sig familj och vänner, MEN, vi hade en gäst som var i 18-20 års åldern och hade som vana att ta med 2-5 av sina kompisar var och varannan dag. Det var stimmigt, det var skrikigt, det var flamsigt, det var prova-på ridning, det var öl, det var cigg-fimpar på gårdsplan:meh: Där satte vi stopp då de andra gästerna klagade samt att jag själv upplevde det som en ganska stor risk i att ha "ridskola" med massa stadsbor som aldrig sett en häst innan skrikandes så fort något hände (typ en häst kissar, en häst frusar m.m)

Men för oss är det självklart att familj och vänner ska få följa med! så länge stallets "regler" följs:)
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Men mina inackorderingar får ha sina hundar lösa om de har koll på dem. Så det jag reagerar på är när besökare till inackorderingar kommer och bara släpper ut sin hund. Utan att fråga om det är okej.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag står i stort stall där dessutom ingen bor, och här är det självklart att man får ta med vänner och släktingar. Det händer dock inte i så stor utsträckning, så det har inte varit något större problem.

Däremot har vi haft utomstående föräldrar som dumpat sina lågstadiebarn i stallet för att åka och storhandla, utan att säga till eller fråga... :o
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 987
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Grazing
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 523
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 225
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp