Ta med vänner till stallet som inhyrd

Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag ser inga problem i det så länge hästarna inte störs av skrikande barn som får härja hur de vill eller att någon tar sig friheter kring de andras hästar osv. Självklara grejer helt enkelt :)
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Vet du vad som är ännu värre?
Det är alla som har sina äckliga katter ute lösa utan den minsta tillsyn.
Sen kissar, bajsar, klöser sönder eller 'bara' äcklar ner andras grejer och sen har dem mage att vägra ersätta det katterna förstört :rage:

Tänker du på stallkatter? En stallkatt kan många gånger vara nödvändig för att hålla efter mössen. När jag inte hade någon stallkatt var mössen precis överallt även in i sadelkammaren och de äter banne mig precis allt :meh:. Fick en hel del utrustning förstörd och lite svårt att kräva mössen på ersättning :p. Nu när jag har katt är det så gott som musfritt och även att inte katterna är i sadelkammaren har jag inte sett några musspår där heller.

Det är ganska svårt att ha tillsyn över en stallkatt som rör sig fritt på en gård där tanken är att den ska hålla efter möss men i sadelkammaren behöver katten inte vara. Och en katt är helt oslagbar när det gäller att hålla efter möss :) Dock så finns det flera stall där kattantalet blir alldeles för högt och då blir det lätt hygieniska problem :crazy: milt sagt

Däremot så tycker jag nog inte att man i bostadsområden ska släppa ut katter vind för våg då de gärna markerar på andras altaner och lite här och där. Och även jag har problem med grannens katt som är okastrerad och gärna besöker mitt stall för att doftmarkera :yuck: mina stallkatter däremot är kastrerade. Men att hålla en katt enbart hemma på tomten är näst intill omöjligt och jag har frågat om de funderat på att kastrera men de tycker det är synd att sätta honom i en bur för att åka till veterinären :meh: Så för grannsämjans skull håller jag tyst och hoppas kattf-n ska bege sig till sällare jaktmarker snart. Förstår inte varför det är så svårt att kastrera åtminstone hankatter :confused:
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

En stallkatt får man acceptera att den finns där när man flyttar in eller acceptera stallägarens val att ha stallkatter.

Saker som man är rädd om ser man till att låsa in på ett bra ställe eller så får man ta hem och förvara. Saker som ligger framme och förstörs av stallkisse, ja då får man skylla sig själv.
Stallägaren bestämmer var katten får vistas.

Stall är ju inte en helsäker miljö egentligen för förvaring och egentligen rent krasst ska man inte förvara värdesaker hos någon annan utan man får själv avgöra vad som är mest lämpligt.
Inget stall tvingar en till förvaring, utan erbjudet det är en ganska stor skillnad.

Stallkatter är ofta högst nödvändigt för att slippa råttor och slippa lägga ut ohälsosamma gifter som är miljöskadligt även och även skadligt för fastigheten..råttor som dör i väggar eller i ventilationer kan bli kostsamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Tänker du på stallkatter? En stallkatt kan många gånger vara nödvändig för att hålla efter mössen. När jag inte hade någon stallkatt var mössen precis överallt även in i sadelkammaren och de äter banne mig precis allt :meh:. Fick en hel del utrustning förstörd och lite svårt att kräva mössen på ersättning :p. Nu när jag har katt är det så gott som musfritt och även att inte katterna är i sadelkammaren har jag inte sett några musspår där heller.

Det är ganska svårt att ha tillsyn över en stallkatt som rör sig fritt på en gård där tanken är att den ska hålla efter möss men i sadelkammaren behöver katten inte vara. Och en katt är helt oslagbar när det gäller att hålla efter möss :) Dock så finns det flera stall där kattantalet blir alldeles för högt och då blir det lätt hygieniska problem :crazy: milt sagt

Däremot så tycker jag nog inte att man i bostadsområden ska släppa ut katter vind för våg då de gärna markerar på andras altaner och lite här och där. Och även jag har problem med grannens katt som är okastrerad och gärna besöker mitt stall för att doftmarkera :yuck: mina stallkatter däremot är kastrerade. Men att hålla en katt enbart hemma på tomten är näst intill omöjligt och jag har frågat om de funderat på att kastrera men de tycker det är synd att sätta honom i en bur för att åka till veterinären :meh: Så för grannsämjans skull håller jag tyst och hoppas kattf-n ska bege sig till sällare jaktmarker snart. Förstår inte varför det är så svårt att kastrera åtminstone hankatter :confused:

Nä jag tänker på katter generellt.
Inte jätte härligt med äckliga katter som både kissar och hårar av sig på dynorna på uteplatsen tex.
Dynorna blir ju förstörda och varken sambo eller de flesta andra i våra familjer kan sitta på dem utan att få en allergisk chock.
Dynor är ju inte direkt billigt heller. Bara för att nämna ett exempel.
Jag ser det som självklart att kattägare ska ha ägaransvar precis som hundägare.
Min ena hund hoppar över staket som är 180 höga, man får bygga ett fort om hon ska kunna vara ute ensam. Annars är det koppel eller vara ute tillsammans med hunden som gäller.
Torde vara samma sak för kattägare, kanske obekvämt men det skiter jag fullständigt i.
Det är inte bekvämt att ha djur.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

vad i hela havet är det för konstiga katter som kissar på dynor osv??? det kan inte höra till vanligheterna ang. stallkatter i sig. aldrig varit med om mer än i ett enda stall på 30 år, och då var det för många okastrerade hankatter vilket är i såfall problemet i sig, inte katterna i sig själva?
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Aldrig varit i nåt stall med nån regel för det.

Men jag uppskattar nog när folk frågar/förvarnar först.

En gammal stallkamrat hade titt som tätt med sig hela sin släkt, typ 12 personer, allt ifrån hysteriska 4-åringar som "bara skulle klappa", till en gapig travgubbe som ville "visa hur man gör"... Inte alltid superkul när de vällde in oförberett. :p
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Har du aldrig varit med om nedpinkade saker från katter? Fantastiskt! Måste gratulera!
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Delvis KL

Att inackorderingarna får ha med vänner till stallet är självklart för mig MEN något som stör mig är HÄSTGÅRD=SLÄPPA LÖS HUNDEN.

Det kan vara besökare, det kan vara hovslagare mm. Att folk inte ens kan fråga om de får släppa ut sina hundar. Det kan jag bli tokig på. Och 10 ggr värre blir det om mina katter blir jagade. :rage:

Och när de blir tillsagda av stallägaren att koppla hunden så börjar de ifrågasätta. Så otroligt oförskämt.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Du gillar inte katter va?
Eftersom du refererar till äckliga katter hela tiden?
Då kan jag förstå att din tolerans är noll.
Jag är å andra sidan kattälskare och tycker att hundar är betydligt mycket äckligare, bara en sån sak som att de älskar att vitttja kattlådan (ja, jag har hund också och de ÄR äckligare än katterna)

Nu pratar vi dock om vad som är i stallmiljö och just i stallmiljö tycker jag att katter är ovärderliga just som råttfångare. OM alternativet till nedhårade saker är gnagare så tar jag nedhårade saker alla dagar i veckan. Sen tycker jag att de saker man är rädd om som kan bli förstörda av stallkatterna låser man lämligen in. Katter pirkar inte på saker som inte ligger på golvet/i högar så det är ju enkelt ordnat i stallmiljö med täckeshängare.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

håller med om detta. Har i periodervarit folk som klagat i stallet på att deras grejer blir stulna/förstörda och jag har aldrig upplevt det, kanske för att alla mina grejer är inlåsta förutom täckena som är praktiskt ihopvikta på sin täckeshängare. De som råkar ut för mest "stöld och förstörelse" är ofta de som lägger grejer "här så länge", och det är ju asnice med en ljummen täckeshög för en frusen kisse. Ofta är det upphittatlådan som stulit deras grejer! :p
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

kl

Har eget stall och ingen inhyrd, men har haft medryttare till ponnyn och hon hade alltid kompis med sig, det var ju bara kul tyckte jag.

Jag har varken hund eller katt i mitt stall och vill absolut inte ha det. Till mössen har jag fällor och varje höst fångar jag ett tjugotal små möss i dem. Det jobbet gör jag gärna bara jag slipper katt i stallet.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Du gillar inte katter va?
Eftersom du refererar till äckliga katter hela tiden?
Då kan jag förstå att din tolerans är noll.
Jag är å andra sidan kattälskare och tycker att hundar är betydligt mycket äckligare, bara en sån sak som att de älskar att vitttja kattlådan (ja, jag har hund också och de ÄR äckligare än katterna)

Nu pratar vi dock om vad som är i stallmiljö och just i stallmiljö tycker jag att katter är ovärderliga just som råttfångare. OM alternativet till nedhårade saker är gnagare så tar jag nedhårade saker alla dagar i veckan. Sen tycker jag att de saker man är rädd om som kan bli förstörda av stallkatterna låser man lämligen in. Katter pirkar inte på saker som inte ligger på golvet/i högar så det är ju enkelt ordnat i stallmiljö med täckeshängare.

Nej jag gillar inte katter längre eftersom allt för många inte kan uppföra sig.
Vi har inga grejer på golvet men täcken som hänger på anvisad täckeshängare har blivit både nedhårade, nedkissade och sönderklösta.
Även sadlar som hänger på anvisad sadelhängare har använts som sovplats så de blir alldeles håriga och även sönderklösta.
Jag vill inte ha fullt av katthår på mina grejer och inte att de blir sönderklösta eller nedkissade heller.
Dessutom har jag ännu inte varit med om någon stallkatt som skött sitt jobb att hålla mössen på avstånd så nä jag ser inget bra med katter än så länge.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag har inte varit med om katter som kissar överallt så som du beskriver, men å andra sidan tycker jag saken är lätt fixad om man är rädd om sina saker i ett stall - lås in och lämna inte saker framme obevakade
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag har inte varit med om katter som kissar överallt så som du beskriver, men å andra sidan tycker jag saken är lätt fixad om man är rädd om sina saker i ett stall - lås in och lämna inte saker framme obevakade

Fast det blir liksom praktiskt ogenomförbart.
Behöver hästen täcke på sig så ska det hänga framme på täckeshängaren annars blir det inget täcke på som ett exempel.
Det skulle bli fruktansvärt jobbigt och tidsödande om den som ska släppa in/ut måste gå till en massa låsta skåp morgon +kväll.

Bättre då att ha katter som inte förstör om dem nu måste finnas.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Dessutom har jag ännu inte varit med om någon stallkatt som skött sitt jobb att hålla mössen på avstånd så nä jag ser inget bra med katter än så länge.

Har det varit väldigt många katter på det stället du beskriver? I de stallar där jag har varit och det funnits en eller två kastrerade stallkatter har det funkat alldeles utmärkt och trots att kastrerade katter ofta kan bli lite latare så har de i alla fall hållit mössen på avstånd. Men i stallar med okastrerade katter blir det lätt alldeles för många katter samt hannar som ska markera revir och ja då blir det till slut en sanitär olägenhet samt ofta mycket inavel och sjukdomar vilket kan göra att katter beter sig olämpligt. Tex så katter med njur och urin problem pinkar gärna överallt och det är inte alls ovanligt med urinvägsinfektioner hos katt.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

försökte få fram i mitt första inlägg rörande katterna, att det just är när man endera har för många katter, samt okastrerade hanar ffa som markerar revir osv, som man får allt detta kissande. Inte annars i normala fall.... du har nog tyvärr råkat ut för stall där man som snowball nu skrev, helt enkelt inte har god katthållning, alternativt katterna inte mår bra....

mer erf. av stallkatter, i alla stall jag stått i/haft/kommit i kontakt med under åren, så är katterna ovärderliga i fråga om mus kontroll. De både fångar möss, och håller dem borta i ganska stor utsträckning bara via att bo i stallet. Det gamla rådet om att det bästa mus/råttfångande katten är en katt som dessutom får mat av människorna, stämmer i min erf också. en frisk och välmående katt som inte är utsvulten, jagar bättre!
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Nu har jag inga inhyrda men om jag haft det skulle jag inte tycka det var konstigt om släkt och vänner hängde på dom inhyrda.

Hund hade det varit koppel tvång på på gården eller under sådan uppsikt som om den vore kopplad (max 5m ifrån föraren typ).

Stall katten/katterna hade dom bara fått inse finns på gården, har i varit utan och möss invaderade hus och stall redan första vintern utan trots fällor och gift, gift kommer jag aldrig använda igen då det stinker när en liten mus dör i husväggen.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag har inget emot att de tar med kompisar eller släkt så länge de inte stör eller rör till. Sköter de sig så är det helt ok. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 987
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Grazing
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 523
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 225
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp