Ta med vänner till stallet som inhyrd

Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Men mina inackorderingar får ha sina hundar lösa om de har koll på dem. Så det jag reagerar på är när besökare till inackorderingar kommer och bara släpper ut sin hund. Utan att fråga om det är okej.

Ena tjejen som hyr in sig har hund och hon frågar alltid om mina är ute innan hon släpper sin lös. Helt ok för mig att släppa hunden lös om man frågar först:-)
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Katterna du mött kan ju inte ha varit riktigt riktiga ..

Stallkatterna jag träffat har fri tillgång till alla utrymmen och har aldrig varit med om att någon katt har kissat precis var som helst.

En katt som kissar uppe på täcken som hänger på en täckeshängare? Låter högst ovanligt

Katter är väldigt renliga djur som oftast.
Våra använder dyngstacken ute som toalett helt självlärt ;)

Men i övrigt så ja, man får se till att hålla värdesaker/det man är rädd om inlåsta och skyddade i stallar. Det är ingen miljö där saker inte riskerar att förolyckas.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

En stallkatt får man acceptera att den finns där när man flyttar in eller acceptera stallägarens val att ha stallkatter.

Saker som man är rädd om ser man till att låsa in på ett bra ställe eller så får man ta hem och förvara. Saker som ligger framme och förstörs av stallkisse, ja då får man skylla sig själv.
Stallägaren bestämmer var katten får vistas.

Stall är ju inte en helsäker miljö egentligen för förvaring och egentligen rent krasst ska man inte förvara värdesaker hos någon annan utan man får själv avgöra vad som är mest lämpligt.
Inget stall tvingar en till förvaring, utan erbjudet det är en ganska stor skillnad.

Stallkatter är ofta högst nödvändigt för att slippa råttor och slippa lägga ut ohälsosamma gifter som är miljöskadligt även och även skadligt för fastigheten..råttor som dör i väggar eller i ventilationer kan bli kostsamt.



Många stallägare har kattlucka in till sadelkammaren där katterna ska kunna gå in och lägga sig i värmen.
Tanken är ju god MEN katterna föredrar att ligga på sadlarna många gånger och när de hoppar upp river de söner sadlarna.
Jag som inhyrd ska inte behöva ta mina dyra sadlaroch låsa in dom i ett annat rum eller hur?

Nä stallkatterna har inget i en sadelkammare att göra.



Stallkatt/utekatter är helt rätt ett måste men som många gör övergöder dom med kattmat och har dom i en sadelkammare 90% av tiden för de är så feta. Ja då gör katterna inge nytta liksom=)

De ska bli mätta av möss inte av burkmat:p självklart ska de få torrfoder och vatten i skål men UTANFÖR sadelkammaren
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Fast katter kissar ju ogärna där maten finns. Så snarare smart att ha torrfoder i sadelkammaren tycker jag alternativt annat utrymme i närheten. Fick en oinbjuden gäst en gång katt la upp presenning över sadlarna som extra skydd. Fixa även kattlycka för enbart min som öppnas då för att slippa andra katter.

Katter som mår bra kissar ju inte i regel inne om de är kastrerade. Så nått vajsing är det nog.

Annars är det mössen som är värst alla gånger. Gnager och har sig gör hål i väggar och lever rövare!
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

En katt som kissar uppe på täcken som hänger på en täckeshängare? Låter högst ovanligt

Såvida det inte är en okastrerad hankatt som ska markera överallt :crazy:

Katter är väldigt renliga djur som oftast.
Våra använder dyngstacken ute som toalett helt självlärt ;)

Gör mina med :) såvida den inte är täckt av snö förstås då brukar de gå i ligghallen

Men jag tycker inte de behöver vara i sadelkammaren, däremot så kan man lämpligen låta de vara i foderkammaren för det är gärna dit mössen söker sig.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Många stallägare har kattlucka in till sadelkammaren där katterna ska kunna gå in och lägga sig i värmen.
Tanken är ju god MEN katterna föredrar att ligga på sadlarna många gånger och när de hoppar upp river de söner sadlarna.
Jag som inhyrd ska inte behöva ta mina dyra sadlaroch låsa in dom i ett annat rum eller hur?

Ett enkelt sätt att lösa det om man inte har några alternativ är att ha ett sadelöverdrag på sadeln och sedan lägga ett schabrak under. Funkar jättebra och skyddar sadeln även mot annat. Schabraket sitter sen fast i sadelöverdraget så det är inga problem att ta av och på det.:idea:
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Men då har ju stallägaren valt att ha det så.

Att du tänker på ett annat sätt är ju en sak, men det är inte ditt stall..så är man rädd om sakerna = låsa in eller skydda på så sätt att de inte kan skadas. Eller ta hem/förvara i bilen.
Du har väl accepterat förvaringen när du flyttade in?

Stallägare erbjuder förvaring men i många avtal står det också att förvaring i fastigheten sker på egen risk.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag vet inte en enda människa som inte använder sadelöverdrag på sadlarna och det är inte direkt ngt nypåfund att sådant är självklart för att skydda sadlarna rent allmänt.
I övrigt är det ju som dandylinn kommenterat : endera köper du upplägget i stallet eller så tar du hem din sadel on du anser brister finns. Svårare än så är det inte.

Och nej : katternas jagande / underhåll av möss ska inte vara ekvivalent med att de är hungriga. Katter fungerar inte så, de jagar öht inte bättre pga hunger öht. Och det jagar oavsett hunger eller inte utöver det, det är hela finessen med katter om man vet hur de fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag hade ett väldigt litet stall tidigare, med 3 boxar och jag hyrde ut en.
Stallet låg ungefär 10 meter från min ytterdörr, men jag hade ändå ALDRIG kommit på tanken att neka någon att ta med folk. Visst, om det hade blivit väldigt stojigt ofta så hade jag nog pratat med personen i fråga, men det var aldrig ett problem. Sen hade jag nog inte uppskattat om det kom dit matta okänt folk i tid och otid. Lite vill man ju ha koll på vad det är för folk som kommer och går så det inte börjar dyka upp massa obehöriga (alltså varken familj/vänner till mig eller inackorderingen) som klampar över tomten och vill klappa på hästarna... eller för den delen börjar sno saker.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 987
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Grazing
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 523
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 225
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp