Vem tar smällen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig är kostnaden och kommunikationen kring avtal och kostnaden två helt olika grejer.

Det som hade gjort mig nervös i denna situation hade varit om det kommer nya höjningar nupåengång framöver. Hur mycket kommer det höjas när elräkningen kommer? Det handlar inte om att jag inte tycker att det ska vara en ekonomisk gynnsam situation för hyresvärden, det handlar om att jag vill kunna planera min ekonomiska situation utifrån den stallhyra jag budgeterat för. Vill ju hellre att hyresvärden har buffert att kunna ta av vid sådana situationer och därmed ha en generellt högre hyra men stabil under året = jag räknar med att hyresvärden tar höjd för sånt när hen sätter priset. Jag vill inte som hyresgäst ta den smällen i efterhand helt enkelt.

Hade hellre haft stallhyra som automagiskt höjdes med x-antal pengar varje år baserat på någon slags generell inflation än att det helt plötsligt höjs med 600kr under året för att mina hyresvärdar inte räknat ordentligt.
Det är inte min uppgift att bedöma om priset är rimligt utifrån någon slags ekonomisk situation för hyresvärden, min uppgift är att bedöma om upplägg och kostnad passar mig.
I just denna situation hade jag hellre sett att man betalar kallhyra som grund, och sen köper till utefter behov; hö x antal pengar, strö y antal pengar etc. För att få det lite jämlikt utifrån hästarnas behov.
Ja det var exakt den känslan jag hade, själva summan i sig just i mitt fall är inte hög, det var mer störande att det utan förvarning skulle ändras, och som du säger, kommer det nu bli påslag varje gång något oförutsett händer?
 
Ja det var exakt den känslan jag hade, själva summan i sig just i mitt fall är inte hög, det var mer störande att det utan förvarning skulle ändras, och som du säger, kommer det nu bli påslag varje gång något oförutsett händer?

Nej, det tror jag inte du behöver oroa dig för. Dom har fått sin chock nu och reglerat hyran. Går ju inte att få en chock en gång till liksom.
 
Nej, det tror jag inte du behöver oroa dig för. Dom har fått sin chock nu och reglerat hyran. Går ju inte att få en chock en gång till liksom.
Man får hoppas det! Det är ett trevligt ställe med fin lösdrift så vill gärna vara kvar.
 
There is nothing such as a free lunch.
Nä, men det går att lösa det på olika sätt, eller hur? Tycker du verkligen det är konstigt att inte ta extra betalt för hö om han har tillgång till gratis maskinpark via sitt jobb, är inte det en överenskommelse mellan han och hans arbetsgivare? Tycker du verkligen det är konstigt att vi får spån direkt från sågverk och att de inte tar betalt till byns bönder? Det är väl det vi snackar om eller? Vad han har för utgifter och behöver ta i hyra därav? Tycker fortfarande det är patetiskt att bukemaffian känner sig manad att tala om att han på grund av det håller på med kriminell verksamhet. Bara för att det inte fungerar för dig.
 
Så vitt jag vet har gården varit i familjens ägo sedan början av 1800talet. Samfälligheten i byn byggde ridhuset på gårdens mark på slutet av 70-talet där byns hästägare fick använda det gratis. Detta övergick enligt kontrakt på gården 1998. Så nej, VÅR stallägare har inte köpt in någonting av det. Underhåller täcker ridhusavgifter gott och väl.
 
Nä, men det går att lösa det på olika sätt, eller hur? Tycker du verkligen det är konstigt att inte ta extra betalt för hö om han har tillgång till gratis maskinpark via sitt jobb, är inte det en överenskommelse mellan han och hans arbetsgivare? Tycker du verkligen det är konstigt att vi får spån direkt från sågverk och att de inte tar betalt till byns bönder? Det är väl det vi snackar om eller? Vad han har för utgifter och behöver ta i hyra därav? Tycker fortfarande det är patetiskt att bukemaffian känner sig manad att tala om att han på grund av det håller på med kriminell verksamhet. Bara för att det inte fungerar för dig.

Nej, han ska förmånsbeskattas för det! Så nej det finns inget som heter gratis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 787
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 462
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp