Hö- och halmskörd 2024

Vår leverantör har tagit på samtliga av sina gärden nu. Superfin skörd verkar det ha blivit. Vi inväntar dock andraskörd då min ena inte tål förstaskörd hösilage.

Vår egna mindre vall som vi brukar ta hö på är det dock lite klurigare med... det verkar inte så långt ökat når bli något tork-väder gott nog för hö... Väldigt trist då det är det höet vi brukar fodra med höst + vår när det är för varmt för hösilage men troligen får vi inte till det i år. Så ska se om vi kan leja in någon för plan b - dvs att få hösilagebalar gjorda istället. Det har växt otroligt fint och även om det är nästan lite dyrt att få det gjort som att köpa färdiga balar så känns det bättre än att bara putsa av det. Det är för kraftigt för mina hästar att beta ändå 😅
 
Här slås det hö och hösilage till höger och vänster och bönderna lägger upp om att kunna komma och hämta direkt från åkern, känns så bra!
Här blev det fölning mitt i allt. Å nu öser det ner! Fick in de vi hade balat iaf. Tur vi bara tar hö för husbehov å köper in en del
 
Ja jäklar, jag tänkte ju att jag skulle bygga upp ett förråd för ev framtida krisår igen men det här var ju nästan löjligt. Förra året var det katastrof med allt som allt nio balar på den egna marken. I år blev det fjorton - och då på cirka halva ytan som slogs i fjol?! O_o

Och nästa vecka levereras de 35 balar som jag beställt separat, som egentligen skulle vara nog för att täcka vinterbehovet. Men 2025/26 kan kanske bli en riktigt billig vinter, det är man inte bortskämd med!
Vårt slogs förra måndagen och balades i torsdags.

Vi fick 33 balar i år, men de är bredare (120 cm istället för 100 cm).
Jag har därför fått damma av min matte och räknat på volymen på de olika måtten, för att kunna jämföra med förra årets skörd.

Men jag har till och med ca 15 balar kvar från förra året, då vi slog två skördar.

Jag vet inte om vi skall ta en andraskörd i år?

Jag lär ju få höbalar så jag kan sälja...
 
Många analyser pekar på dåligt proteinvärde i år. Jag köper hösilage och jag tror nog jag ska hitta så jag blir nöjd.

Min fundering gäller främst betet.

Det har ju både regnat extremt mycket samt varit varmt så det har ju växt så det knakat i hagarna!
Jag upplever att det är dåligt med krut i betet i år, nu efter midsommar? Jag tänker att det är väl samma som med hösilaget och höet, att det växte otroligt mycket under maj- juni, så nu är det ju väldigt mycket gräs i hagarna, men sämre värden ?

Vi har två ponnyer på bete, b-ponnyn lägger lätt på sig så henne får man vara lite försiktig med, men D-ponnyn tycker jag har tappat på betet så det blir proteintillskott för henne för att hålla hull.
Någon mer som upplever samma ?
 
Många analyser pekar på dåligt proteinvärde i år. Jag köper hösilage och jag tror nog jag ska hitta så jag blir nöjd.

Min fundering gäller främst betet.

Det har ju både regnat extremt mycket samt varit varmt så det har ju växt så det knakat i hagarna!
Jag upplever att det är dåligt med krut i betet i år, nu efter midsommar? Jag tänker att det är väl samma som med hösilaget och höet, att det växte otroligt mycket under maj- juni, så nu är det ju väldigt mycket gräs i hagarna, men sämre värden ?

Vi har två ponnyer på bete, b-ponnyn lägger lätt på sig så henne får man vara lite försiktig med, men D-ponnyn tycker jag har tappat på betet så det blir proteintillskott för henne för att hålla hull.
Någon mer som upplever samma ?
Intressant analys! Jag tycker samma, mitt fullblod har tappat lite sen de börjat gå mer på betet. De är inte där dygnet runt och han får silage med högt näringsvärde samt lusern men äter ju mindre av det när han är mätt på gräs såklart.
Blir spännande se analyserna i höst
 
Många analyser pekar på dåligt proteinvärde i år. Jag köper hösilage och jag tror nog jag ska hitta så jag blir nöjd.

Min fundering gäller främst betet.

Det har ju både regnat extremt mycket samt varit varmt så det har ju växt så det knakat i hagarna!
Jag upplever att det är dåligt med krut i betet i år, nu efter midsommar? Jag tänker att det är väl samma som med hösilaget och höet, att det växte otroligt mycket under maj- juni, så nu är det ju väldigt mycket gräs i hagarna, men sämre värden ?

Vi har två ponnyer på bete, b-ponnyn lägger lätt på sig så henne får man vara lite försiktig med, men D-ponnyn tycker jag har tappat på betet så det blir proteintillskott för henne för att hålla hull.
Någon mer som upplever samma ?
Jag tror att det är svårt att svara på generellt. Det beror ju på kvaliteten på betet, vad som växer på betet, hur hårt betestryck etc. Om betet är övervuxet eller om det är god återväxt där hästar kan beta. Det finns ju studier om höst/vinterbete där det visade sig att betet hade fortsatt högt protein men en förutsättning för det var att betet var kort och hästarna åt av återväxten.
 
Jag tror att det är svårt att svara på generellt. Det beror ju på kvaliteten på betet, vad som växer på betet, hur hårt betestryck etc. Om betet är övervuxet eller om det är god återväxt där hästar kan beta. Det finns ju studier om höst/vinterbete där det visade sig att betet hade fortsatt högt protein men en förutsättning för det var att betet var kort och hästarna åt av återväxten.
Sant. Betet är typ 1 meter högt 🤣😅 men finns inslag av klöver så borde inte vara så dåligt ändå kan man tycka.
Nåja när de ätit rent denna biten så kommer ju återväxten också 🙂.
 
Alltså är betet övervuxet så är det ju betydligt mindre näring kvar i det hästarna betar.

Jag testar för första gången att klippa mina gräshagar som kommer betas senare. I först hand för att h en möjlighet att mocka mer kontinuerligt när det gått andra hästar här senaste året. Men i andra hand också för att få ett bättre och längre höst- och vinterbete till de lättfödda ponnyerna som går här.
 
Ja det är nog rätt övervuxet, men det kommer nytt spätt nertill så jag tänker att det borde vara ganska lagom till ponnyerna. De får lite proteintillskott så får vi se. Men det hade varit det allra bästa att klippa ner någon av hagarna i alla fall.
 
"Min" bonde tog överraskande en andraskörd ca 6 veckor efter den första som var 6 veckor efter frostsläppet, får se om det blir en lika bra tredjeskörd efter 6 veckor till
Har inte räknat balarna nån omgång, men en snabb överblick säger rejäla skördar båda två hittills.
Ser riktigt bra ut även för halmen häruppe, gult och fint i strängarna idag!
 
Mängden verkar bra men analyserna är bedrövliga hitills. Svårt med rätt timing i år.

Eventuellt kommer jag få ta ett parti med kvot 4 och 14% ESC... Det var det bästa 🙈. Vi (jag och min höbonde) hoppas på bättre resultat på dom senare skördarna men det regnar ju hela tiden...
 
Mängden verkar bra men analyserna är bedrövliga hitills. Svårt med rätt timing i år.

Eventuellt kommer jag få ta ett parti med kvot 4 och 14% ESC... Det var det bästa 🙈. Vi (jag och min höbonde) hoppas på bättre resultat på dom senare skördarna men det regnar ju hela tiden...
Jag har köpt hö med kvot 8 och ensilage med kvot 6. Lågt socker på båda. Västkusten.
 
"Min" bonde tog överraskande en andraskörd ca 6 veckor efter den första som var 6 veckor efter frostsläppet, får se om det blir en lika bra tredjeskörd efter 6 veckor till
Har inte räknat balarna nån omgång, men en snabb överblick säger rejäla skördar båda två hittills.
Ser riktigt bra ut även för halmen häruppe, gult och fint i strängarna idag!
Vad är "uppe" ? Bor utanför Sundsvall och än är inget spannmål i närheten av tröskfärdigt. Så hade varit käckt att kunna köpa halm från närmare håll en Skåne😅.
 

Liknande trådar

Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 647
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp