Vem tar smällen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utöver det jag har skrivit så är jag imponerad över den inblick många verkar ha i sin stallägares ekonomi.

Det har jag aldrig haft under alla år jag stått inackorderad. Däremot har jag hört pratet om att XX tar säg 4000 för en boxplats x 20 boxar och måste då tjäna multum.
kanske beror på hur stort det är? Jag har ju 3 gånger stått som ensam inackordering, nu i detta stall är vi 4 + stallägare. O där är ju inte stallet "vårt" utan det används ju även till annat av just stallägarna. En gång stod jag i 20 hästars stall o där visste jag ingenting men de hade anställd personal etc så det var ju annorlunda.
 
För hand då eller eftersom dom hade noll kostnader?
ja, det är typ jag som tömmer. Med skottkärra. De lånar en traktor gratis och ha nån äldre harv som de drar ner gödselt i marken. Jag har också tvättat stallet i år för ingen annan gör det. Med egna produkter. Får köpa spik för att säta fast saker. Köpa stolp för att fixa hagen osv.
 
Håller helt med. Det galnaste jag har läst på länge. Vet inte ens var jag ska börja. Jag har slutat med inackordering för det är inte lönt ekonomiskt samt allt slitage på gården.
Vissa lever i en fantasivärld. Klart alla som hyr ut platser både ska gå med vinst och kunna ta ut en lön. Vem vill jobba utan lön?
Nä, höj alla stallhyror till vad det verkligen kostar samt ta ut lön. Sponsra ingen hästägare.
Jag har tidigare haft inackorderingar, mest för att kunna få hjälp om jag någon gång åker bort men nu tror jag att jag ska försöka samarbeta med grannarna i stället. Det är inte värt besväret om det inte är väldigt speciella personer som hyr in sig. Och jag har haft bra inackorderingar generellt så ingen som ens varit speciellt knepig. Men att tro att det tar någon minut varje dag att hantera någon annans häst som är inackorderad är inte verklighetsförankrat. Någon gång rymmer den eller sliter sig, man får frågor om man ”kan bara göra X”. Någon blir sjuk och man måste hjälpa till med skötseln eller hästen skadar sig och behöver ögondroppar 3 gånger om dagen och extra fordringar osv. Varje gång man fyller på vatten kollar man så att alla är hela, om det ska åska kanske man vill ta in osv.

Som input till andra inlägg ovan i tråden så självklart blir det lättare att gå runt om man driver det svart och inte följer rådande djurskyddslagstiftning som att tex rengöra stallet noggrant årligen eller se till så att saker är helt. Alla småsaker kostar förstås. Men det är inte den typen av djurhållning jag vill ha.
 
Utöver det jag har skrivit så är jag imponerad över den inblick många verkar ha i sin stallägares ekonomi.

Det har jag aldrig haft under alla år jag stått inackorderad. Däremot har jag hört pratet om att XX tar säg 4000 för en boxplats x 20 boxar och måste då tjäna multum.
Och ändå dömer du folk du inte ens vet vilka det är?
 
kanske beror på hur stort det är? Jag har ju 3 gånger stått som ensam inackordering, nu i detta stall är vi 4 + stallägare. O där är ju inte stallet "vårt" utan det används ju även till annat av just stallägarna. En gång stod jag i 20 hästars stall o där visste jag ingenting men de hade anställd personal etc så det var ju annorlunda.

Menar du att någon annan av de inhyrda har gjort en kreditupplysning eller liknande då de vet om deras ekonomi?
 
Menar du att någon annan av de inhyrda har gjort en kreditupplysning eller liknande då de vet om deras ekonomi?
Drivs stallet som ett företag så är omsättning och resultat rätt lätt att se på internet idag via någon av alla de sidor som presenterat sånt. Lika så föreningar gå igenom ekonomin på årsmötet. Ekonomin för någon som har enstaka inackorderingar som hobby är det förstås mycket svårare att få insikt i.

Men tror det folk oftast håller på med är gissningslekar baserat på vad de tycker att det borde kosta så att de kan klaga på att det är för dyrt.
 
Drivs stallet som ett företag så är omsättning och resultat rätt lätt att se på internet idag via någon av alla de sidor som presenterat sånt. Lika så föreningar gå igenom ekonomin på årsmötet. Ekonomin för någon som har enstaka inackorderingar som hobby är det förstås mycket svårare att få insikt i.

Men tror det folk oftast håller på med är gissningslekar baserat på vad de tycker att det borde kosta så att de kan klaga på att det är för dyrt.
Jag tror att de flesta som har stall driver det som enskild firma, och deras omsättning osv är betydligt svårare att få information utav än ett ab/hb.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag vet att Ts frågeställning var angående stallägaren kunde ändra i sitt kontakt eller ej och när detta i så fall skulle få ske…
Det jag blev beklämd över är åsikter om att stallägaren inte behöver tjäna nåt för den har inga lån och en gammal traktor?!
Det är ju lika dumt som att säga att en taxichaufför får inget betalt för han kör mig med sin gamla bil som redan är betald och dessutom snackar vi hela vägen så han har haft trevligt och borde inte vilja ha nåt för jobbet…
Varför är det just stallägare som inte får tjäna nåt och varför är den personen skyldig att redovisa inkomster och utgifter. Varför ska en överläkare som driver stall gå plusminusnoll för att han/hon tjänar mycket på sitt andra jobb?
 
kanske beror på hur stort det är? Jag har ju 3 gånger stått som ensam inackordering, nu i detta stall är vi 4 + stallägare. O där är ju inte stallet "vårt" utan det används ju även till annat av just stallägarna. En gång stod jag i 20 hästars stall o där visste jag ingenting men de hade anställd personal etc så det var ju annorlunda.

Det tror jag inte. Jag hyrde ett stall med 2 boxar. Hur skulle det möjliggöra att jag skulle ha någon som helst insyn i min stallägares ekonomi?
 
ja, det är typ jag som tömmer. Med skottkärra. De lånar en traktor gratis och ha nån äldre harv som de drar ner gödselt i marken. Jag har också tvättat stallet i år för ingen annan gör det. Med egna produkter. Får köpa spik för att säta fast saker. Köpa stolp för att fixa hagen osv.

Du menar att du går och hämtar gödsel på gödselstacken och lägger ut i det i hagen?
 
Och ändå dömer du folk du inte ens vet vilka det är?

Nej, men jag ifrågasätter hens kunskaper i företagsekonomi.
Hur du nu kan veta vad hen redovisar och inte så är det en legitim fråga. Som sagt så är det imponerande att alla har sådan insyn i sin stallägares ekonomi!
 
Nej, men jag ifrågasätter hens kunskaper i företagsekonomi.
Hur du nu kan veta vad hen redovisar och inte så är det en legitim fråga. Som sagt så är det imponerande att alla har sådan insyn i sin stallägares ekonomi!
Det imponerar att det finns folk som dömer andra utan att ens veta ett jota om vem de pratar om. Jag har knullat med min stallägare, visserligen 20 år sedan, och det är en god vän till familjen. Nöjd så?

(Eller, så är det så enkelt att du helt enkelt inte har kunskap om hur det fungerar i mindre byar, jag undrar om det är någon i den här byn som inte vet allt om alla... Typ).
 
Det imponerar att det finns folk som dömer andra utan att ens veta ett jota om vem de pratar om. Jag har knullat med min stallägare, visserligen 20 år sedan, och det är en god vän till familjen. Nöjd så?

(Eller, så är det så enkelt att du helt enkelt inte har kunskap om hur det fungerar i mindre byar, jag undrar om det är någon i den här byn som inte vet allt om alla... Typ).
Även om man bor i en liten by så är det ju typ bara banken som vet hur mycket pengar en person har... någon kan gnälla, leva snålt osv och ändå ha massor av pengar på banken.. eller tvärtom, allt är ett luftslott av lån till höger och vänster...
Ingen av de jag varit tillsammans med har ens vetat hur mycket pengar jag har på mitt sparkonto..
 
Det imponerar att det finns folk som dömer andra utan att ens veta ett jota om vem de pratar om. Jag har knullat med min stallägare, visserligen 20 år sedan, och det är en god vän till familjen. Nöjd så?

(Eller, så är det så enkelt att du helt enkelt inte har kunskap om hur det fungerar i mindre byar, jag undrar om det är någon i den här byn som inte vet allt om alla... Typ).

Så bara för att du knullat hen har hen goda kunskaper i företagsekonomi?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 787
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 462
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp