Vem tar smällen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag tycker min stallägaren kan höja kilopriset! Hen förtjänar mer betalt! Samma sak med stallhyran, skulle absolut kunna betala mer för den! Grovfodret har inte ökat i pris på minst sex år och stallhyra har knappt ökat den heller.

Ja just det. Förlåt , du är en av få som faktiskt insett att du står FÖR billigt utan att raljera om att det faktiskt inte behöver vara dyrare än sjukt billigt.
 
Ja, jag svarade att det finns ingen möjlighet att hen går plus minus noll på det priset och vad som ingår och sa då att hen inte kan betala moms och skatt.

Du sa att jo det gör hen

Då svarade jag ja då kan hen inte tagit med alla omkostnader.
Du ser ju vad jag staplat upp. Tycker du själv att det är rimligt att det går +- noll?
Han räknar nog hela hästbiten när han räknar plusminusnoll. Jag har ingen anledning att misstro han utifrån det jag vet om hans ekonomi, nej.
 
Jag blir på riktigt beklämd när jag läser här. Man diskuterar huruvida det är ok för en stallägare att kunna ta ut lön eller ej….om den går plus så är det inte klokt…den har ett jobb vid sidan av så behöver inte gå med vinst…herregud
Jag hoppas alla stallägare i Sverige läser här och startar med att öka samtliga stallhyror med 2000kr genast. Det får vara slut med att stallägare ska sponsra hästägare.
Jag skulle vilja veta vilka andra yrkesgrupper det är ok att svara som ni gör här? Eller om ni själva gärna jobbar för plusminusnoll?
Inte konstigt att så många stall lägger ner.
 
Fattar inte riktigt vad som hänt i tråden? Min inledning var att det det är en ”sanning” att alla ska gå back på stallhyra. Min stallägare gör inte det. Och oavsett är det ju inte jag som avgör varken pris eller om de ska ha inackorderade. De tar vad de anser de behöver och vill de höja, vilket jag förstår om de vill, gör de det. Det pratades om det på när elen höjdes men vi kom överrens om vissa dagar som paddocken kunde vara tänd istället. Nu använder inte jag paddocken, men tyvärr slösar de andra inackoderingarna (2 st) mycket el.
Sen beror det säkert på hur stallet sköts etc. Jag har aldrig stått nånstans där ett stall drivs ”professionellt”, där jag står idag (o jag har inga problem med det) tror jag att de kanske lägger ner 5 minuter i veckan per häst, de tar hästen med höpåse och går ut i hagen 5 dagar i veckan. Max en minut tar det. Mellan oktober och april. Är hästarna inne i mellanperioden sköter man det själv (bara mina som är inne då). De har inga kostnader för bortforsling av gödsel, på alla år jag stått där har de varken tvättat stall eller reparerat boxar, byggnad eller hagar. De harvar banan när dotten ska rida så är man inte på det då ”får” man ingen harvad bana.
 
Fattar inte riktigt vad som hänt i tråden? Min inledning var att det det är en ”sanning” att alla ska gå back på stallhyra. Min stallägare gör inte det. Och oavsett är det ju inte jag som avgör varken pris eller om de ska ha inackorderade. De tar vad de anser de behöver och vill de höja, vilket jag förstår om de vill, gör de det. Det pratades om det på när elen höjdes men vi kom överrens om vissa dagar som paddocken kunde vara tänd istället. Nu använder inte jag paddocken, men tyvärr slösar de andra inackoderingarna (2 st) mycket el.
Sen beror det säkert på hur stallet sköts etc. Jag har aldrig stått nånstans där ett stall drivs ”professionellt”, där jag står idag (o jag har inga problem med det) tror jag att de kanske lägger ner 5 minuter i veckan per häst, de tar hästen med höpåse och går ut i hagen 5 dagar i veckan. Max en minut tar det. Mellan oktober och april. Är hästarna inne i mellanperioden sköter man det själv (bara mina som är inne då). De har inga kostnader för bortforsling av gödsel, på alla år jag stått där har de varken tvättat stall eller reparerat boxar, byggnad eller hagar. De harvar banan när dotten ska rida så är man inte på det då ”får” man ingen harvad bana.

Du menar alltså att du aldrig har stått i ett stall där de haft bokföring eller tillstånd? Det är betydligt lättare att få något att gå runt om man inte följer någon lagstiftning alls....
 
Du menar alltså att du aldrig har stått i ett stall där de haft bokföring eller tillstånd? Det är betydligt lättare att få något att gå runt om man inte följer någon lagstiftning alls....
Jag menar att jag aldrig stått i ett stall som drivs ”professionellt”, för mig betyder det som huvudsaklig inkomstkälla/heltidssysselsättning.
Hur du får ihop det med icke tillstånd och icke-bokföring fattar jag inte alls.
 
Jag blir på riktigt beklämd när jag läser här. Man diskuterar huruvida det är ok för en stallägare att kunna ta ut lön eller ej….om den går plus så är det inte klokt…den har ett jobb vid sidan av så behöver inte gå med vinst…herregud
Jag hoppas alla stallägare i Sverige läser här och startar med att öka samtliga stallhyror med 2000kr genast. Det får vara slut med att stallägare ska sponsra hästägare.
Jag skulle vilja veta vilka andra yrkesgrupper det är ok att svara som ni gör här? Eller om ni själva gärna jobbar för plusminusnoll?
Inte konstigt att så många stall lägger ner.
Det är ingen som diskuterar huruvida em stallägare får ta ut lön eller inte. Ts hade en specifik fråga och verkar inte vara kostnaden hen säger något om mer huruvida det är kontraktsbrott att ändra på det sättet. Jag berättar hur det fungerar hos oss. Nej, vår stallägare ser sig inte som yrkesgrupp stallägare, han har ett annat bra jobb. Utöver att fixa det som behöver fixas i reglar etc och skörden så fixar han inget alls i stallet, det gör kollektivet. Han har inga lån på gården, ridhuset som någon påpekade är betalt långt före han tog över den, var till och med byn tror jag som gick ihop och byggde ett ridhus på 70-talet, han slänger in spån en gång om året. Det är såklart inte fibersand i det men det är 20x40 och fyller sin funktion. Han lånar maskinpark till skörden och här finns mängder av mindre sågverk som ger bort spån gratis. Ett par levererar till oss och ett annat hämtar jag spån till mina försäljningshästar (där de står gratis mot att jag köper in tio balar halm per år). Dottern hjälper visserligen till att rida och visa försäljningshästar där men hon får även procent per såld häst så hon gör det inte bara för att vi ska ha häst gratis där.

Tråkigt att du omyndighetsförklarar folk att deras beslut är fel. Är en ganska vanlig företeelse här att folk hjälps åt för att få ner kostnaderna. Finns flera stall som har ungefär liknande hyra som oss i byarna runt om.
 
Fattar inte riktigt vad som hänt i tråden? Min inledning var att det det är en ”sanning” att alla ska gå back på stallhyra. Min stallägare gör inte det. Och oavsett är det ju inte jag som avgör varken pris eller om de ska ha inackorderade. De tar vad de anser de behöver och vill de höja, vilket jag förstår om de vill, gör de det. Det pratades om det på när elen höjdes men vi kom överrens om vissa dagar som paddocken kunde vara tänd istället. Nu använder inte jag paddocken, men tyvärr slösar de andra inackoderingarna (2 st) mycket el.
Sen beror det säkert på hur stallet sköts etc. Jag har aldrig stått nånstans där ett stall drivs ”professionellt”, där jag står idag (o jag har inga problem med det) tror jag att de kanske lägger ner 5 minuter i veckan per häst, de tar hästen med höpåse och går ut i hagen 5 dagar i veckan. Max en minut tar det. Mellan oktober och april. Är hästarna inne i mellanperioden sköter man det själv (bara mina som är inne då). De har inga kostnader för bortforsling av gödsel, på alla år jag stått där har de varken tvättat stall eller reparerat boxar, byggnad eller hagar. De harvar banan när dotten ska rida så är man inte på det då ”får” man ingen harvad bana.
Min stallägare pratade med oss inackorderingar när elen var så dyr och vi lyckades minska elförbrukningen så mycket att elkostnaden blev lägre än budget :o
 
Jag blir på riktigt beklämd när jag läser här. Man diskuterar huruvida det är ok för en stallägare att kunna ta ut lön eller ej….om den går plus så är det inte klokt…den har ett jobb vid sidan av så behöver inte gå med vinst…herregud
Jag hoppas alla stallägare i Sverige läser här och startar med att öka samtliga stallhyror med 2000kr genast. Det får vara slut med att stallägare ska sponsra hästägare.
Jag skulle vilja veta vilka andra yrkesgrupper det är ok att svara som ni gör här? Eller om ni själva gärna jobbar för plusminusnoll?
Inte konstigt att så många stall lägger ner.
Jag överväger inte ens att ha inackordering.
Skulle jag, mot förmodan, ändå vilja ha det, så hade jag tagit ordentligt betalt och skött allt själv.
 
Min stallägare pratade med oss inackorderingar när elen var så dyr och vi lyckades minska elförbrukningen så mycket att elkostnaden blev lägre än budget :o
Härligt! Här är stallet kanske tänt i snitt 2 timmar om dagen under vintern (inget på sommaren) men de 2 inackorderade glömmer ofta släcka och sen sätter de igång paddocken när de kommer fast de ska mocka etc innan ridningen. O sen släcker de när de åker hem, inte när de slutat rida… Blev lite tjafs då de inte ville bestämma tider och dagar för paddockanvändning utan betala 5000 extra för att kunna ha på belysningen när de ville. Jag som inte använder paddocken va inte så intresserad av det.
 
Jag blir på riktigt beklämd när jag läser här. Man diskuterar huruvida det är ok för en stallägare att kunna ta ut lön eller ej….om den går plus så är det inte klokt…den har ett jobb vid sidan av så behöver inte gå med vinst…herregud
Jag hoppas alla stallägare i Sverige läser här och startar med att öka samtliga stallhyror med 2000kr genast. Det får vara slut med att stallägare ska sponsra hästägare.
Jag skulle vilja veta vilka andra yrkesgrupper det är ok att svara som ni gör här? Eller om ni själva gärna jobbar för plusminusnoll?
Inte konstigt att så många stall lägger ner.
Det är väl ingen som påstått detta? Tror du behöver läsa igen lite mer noga.
Den här tråden handlar ju om HUR en stallägare förmedlar förändringar kring vad som ingår i stallhyran.

Har man haft dålig koll innan och plötsligt får panik över att inte gå runt ekonomiskt så bör man ju ändå bete sig professionellt och förmedla avtalsförändringar på ett vettigt sätt.
 
Jag blir på riktigt beklämd när jag läser här. Man diskuterar huruvida det är ok för en stallägare att kunna ta ut lön eller ej….om den går plus så är det inte klokt…den har ett jobb vid sidan av så behöver inte gå med vinst…herregud
Jag hoppas alla stallägare i Sverige läser här och startar med att öka samtliga stallhyror med 2000kr genast. Det får vara slut med att stallägare ska sponsra hästägare.
Jag skulle vilja veta vilka andra yrkesgrupper det är ok att svara som ni gör här? Eller om ni själva gärna jobbar för plusminusnoll?
Inte konstigt att så många stall lägger ner.
Håller helt med. Det galnaste jag har läst på länge. Vet inte ens var jag ska börja. Jag har slutat med inackordering för det är inte lönt ekonomiskt samt allt slitage på gården.
Vissa lever i en fantasivärld. Klart alla som hyr ut platser både ska gå med vinst och kunna ta ut en lön. Vem vill jobba utan lön?
Nä, höj alla stallhyror till vad det verkligen kostar samt ta ut lön. Sponsra ingen hästägare.
 
Jag menar att jag aldrig stått i ett stall som drivs ”professionellt”, för mig betyder det som huvudsaklig inkomstkälla/heltidssysselsättning.
Hur du får ihop det med icke tillstånd och icke-bokföring fattar jag inte alls.

Har man tillstånd och sköter bokföring är det professionell djurhållning.
 
Det är väl ingen som påstått detta? Tror du behöver läsa igen lite mer noga.
Den här tråden handlar ju om HUR en stallägare förmedlar förändringar kring vad som ingår i stallhyran.

Har man haft dålig koll innan och plötsligt får panik över att inte gå runt ekonomiskt så bör man ju ändå bete sig professionellt och förmedla avtalsförändringar på ett vettigt sätt.

Det är inte det som upprör. Det är själva attityden en del har i denna tråden som upprör.
@Hippocampus hur gör de med gödseln då?

Ja det undrar jag med? @Hippocampus ?
 
Utöver det jag har skrivit så är jag imponerad över den inblick många verkar ha i sin stallägares ekonomi.

Det har jag aldrig haft under alla år jag stått inackorderad. Däremot har jag hört pratet om att XX tar säg 4000 för en boxplats x 20 boxar och måste då tjäna multum.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 471
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 804
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 468
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 018
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp