Vem tar smällen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag tror ju inte ens jag hade reagerat om de hade kommit inför årskiftet och sagt typ att vi märker att våra kostnader ökar och vi måste höja hyran lite pga det. Inte skicka ut från ingenstans mitt på året att SHIT VI GÅR BACK VI MÅSTE HÖJA HYRAN MÖTE NUUUU som hände här. Då blir jag mest irriterad och tycker att herregud hade ni inte räknat på det innan?
Håller med om att det är oproffsigt och dåligt skött. Det är ju inte ert fel att de räknat fel. Samtidigt har de väl rätt att höja hyran om de sköter det enligt avtal, oavsett orsak. Men ja, de borde verkligen räknat på det innan, mest för deras egen skull liksom 🙈
 
Det har väl inte varit helt enkelt att uppskatta ökande kostnader just nu men krasst sett så går bara hö och strö för en häst på runt 2000k per månad om det måste köpas in. Och det är helt utan att ta hänsyn till övriga kostnader för att driva anläggningen. Går de i konkurs eller inte klarar av att betala ev lån på gården blir inackorderingar utslängda eller påverkade på annat sätt så det där med att ”det är ägarens problem” stämmer ju inte riktigt eftersom det blir hyresgästernas problem i slutändan ändå.
Ja det lär väl vara ännu svårare här när de normalt sett inte köper in nåt utan producerar det själva, både hö och strö.
 
Enligt info vi fick på mötet har de räknat på 3kr kg, men det är baserat på vad andra säljer sitt för, de har tagit in löshö så jag vet inte vad det kostat dem att producera, det kunde inte stallägaren redogöra för. Sen har de gått på enbart gräs juni-augusti. Och stackars ponnyägaren vars häst äter 6-8kg om dagen får ju samma hyra som mig 😅
 
Fast alla kanske faktiskt inte är intresserade eller vill ta betalt för tiden utan faktiskt gör det för sin egen skull eller av en mängd andra anledningar. Alla vill inte tjäna pengar på inackorderingar och alla går inte med förlust rent pengamässigt.
Absolut är det så och självklart får man göra som man vill, men det är ändå en förlustaffär även om man räknar bort sin arbetstid och även om man har råd att sponsra andras hästeri.
 
ja men man vet ju inte kostnader för alla? Jag stör mig mest på att det verkar vara en sanning att "alla" stallägare går med förlust, att "alla" hästuppfödare går minus utan att ens veta vilka kostnader folk har.
Sen får man såklart prissätta hur man vill men det känns som ett genomgående tema i hästvärlden att allt ska vara förlust.

Men det är nog lite OT.
Ja men då förstår jag hur du menar.

Jag håller med, det känns osannolikt att alla skulle gå minus, jag kan inte tänka mig att alla boxuthyrare är så o-ekonomiska att de hyr ut boxar och inte tjänar ngt på det.
 
Ja men då förstår jag hur du menar.

Jag håller med, det känns osannolikt att alla skulle gå minus, jag kan inte tänka mig att alla boxuthyrare är så o-ekonomiska att de hyr ut boxar och inte tjänar ngt på det.
Jag gissar att många som enbart hyr ut ett fåtal boxar känner att de vinner på det ekonomiskt även om de får lägga mer tid. Det är väl egentligen liknande princip som när man väljer att stå i kollektivstall. Det är inte heller så billigt om man skulle räkna in sin egen arbetstid.
 
Vi betalar 2500 kronor per häst i liknande upplägg som TS, då står vi på anläggning med ridhus, rundbana och ridbana. Hö, strö, havre (om man använder det) ingår plus en del underhåll av banorna. Det säger vår hyresvärd att hen går runt på när det är fullt stall. Hen får inte in någon lön på det men hen går runt och han har inte stallet av den anledningen då han har annat välbetalt heltidsjobb. Vi bor inte heller i storstadsregion och stallägaren är inte alls hästintresserad utan tar allt till självkostnadspris. Alla stallplatser är inte skitdyra liksom.

Finns ju ingen möjlighet! Antar att stallägaren inte betalar skatt och moms då?

Det är ju bara att börja räkna så förstår vilken kotte som helst att det inte går ihop med tanke på vad hö, strö, havre kostar plus underhåll, el mm. Just det spelar ju inte så stor roll var i landet man bor.
 
Jag står på en gård som tar eget grovfoder, balarna åker mindre än 1km totalt. Jag tänker att mitt pris blir lägre än i ett stall där stallägaren köper in grovfoder och måste betala frakt.

Fast nej, det kostar rätt mkt ändå att ta eget foder. Antingen måste du hyra in en hel maskinpark för att göra jobbet, eller så har du själv köpt in en hel maskinpark för det .

Jag tog eget hösilage i 3 år (har inga egna maskiner). Sen la jag ner den skiten för det lönar sig inte. Ok om man har enorma fält där man samtidigt kan sälja till andra, då är det helt andra förutsättningar. Annars blir det bara några 100 lappar i vinst per bal eller knappt det plus att man ska stå med all risk att skörden ska lyckas.

För att inte tala om vad det kostar att sköta marken, gödsla osv om man ska ha vettiga värden.

Nu köper jag in, får precis det jag vill ha i värden och bonden bor 1 mil bort och kommer med 20 balar i taget och tar tillbaka balar om det blir mögligt.
 
Enligt info vi fick på mötet har de räknat på 3kr kg, men det är baserat på vad andra säljer sitt för, de har tagit in löshö så jag vet inte vad det kostat dem att producera, det kunde inte stallägaren redogöra för. Sen har de gått på enbart gräs juni-augusti. Och stackars ponnyägaren vars häst äter 6-8kg om dagen får ju samma hyra som mig 😅

Mm och gräs är gratis eller hur?

Du får ursäkta att jag blir provocerad men jag vet själv vilket jävla slit jag får lägga ner på mina hagar, sommarhagar för att få fint bete.

Vi tar oxå samma pris året om och hästarna går ute from 1 juni till början av oktober, men självklart stödfodras dom i slutet av sommaren.
Ingår hö och strö hos mig oxå , hade jag inte tagit samma pris hela året hade jag fått höja hyran rejält på vinterhalvåret.
 
Fast nej, det kostar rätt mkt ändå att ta eget foder. Antingen måste du hyra in en hel maskinpark för att göra jobbet, eller så har du själv köpt in en hel maskinpark för det .

Jag tog eget hösilage i 3 år (har inga egna maskiner). Sen la jag ner den skiten för det lönar sig inte. Ok om man har enorma fält där man samtidigt kan sälja till andra, då är det helt andra förutsättningar. Annars blir det bara några 100 lappar i vinst per bal eller knappt det plus att man ska stå med all risk att skörden ska lyckas.

För att inte tala om vad det kostar att sköta marken, gödsla osv om man ska ha vettiga värden.

Nu köper jag in, får precis det jag vill ha i värden och bonden bor 1 mil bort och kommer med 20 balar i taget och tar tillbaka balar om det blir mögligt.
Jag menar att det behövs inte betalas flera tusen för att hyra en lastbil att transportera balarna till stallet.

Sen tycker jag att min stallägare tar alldeles för dåligt betalt både när det gäller stallhyra och grovfoder.
 
Mm och gräs är gratis eller hur?

Du får ursäkta att jag blir provocerad men jag vet själv vilket jävla slit jag får lägga ner på mina hagar, sommarhagar för att få fint bete.

Vi tar oxå samma pris året om och hästarna går ute from 1 juni till början av oktober, men självklart stödfodras dom i slutet av sommaren.
Ingår hö och strö hos mig oxå , hade jag inte tagit samma pris hela året hade jag fått höja hyran rejält på vinterhalvåret.
Ja men det borde de rimligtvis redan veta om eftersom det stått hästar där i 15 års tid, det kan inte kommit som en överraskning just precis nu?
 
Ja men det borde de rimligtvis redan veta om eftersom det stått hästar där i 15 års tid, det kan inte kommit som en överraskning just precis nu?

Men nu har dom precis tagit över efter föräldrarna eller hur? Jag kan tänka mig att föräldrarna aldrig räknat med några direkta omkostnader och på dom senaste 5 åren har ju priserna på precis allt fyrdubblats.

Tror helt enkelt att era nya hyresvärdar fått en chock i vad det faktiskt kostar att driva runt en gård och du ska skatta från 1a hästen du hyr ut till.

Såhär har väldigt många stallägare det skulle jag säga, dom har ett annat jobb vid sidan om och många driver sitt stall som hobby fast det egentligen är en näringsverksamhet.

Men oavsett ska ni ju få en chans att säga upp er innan nya hyran och det var ju bra att det blev så.
 
Ja jag tror ju inte ens jag hade reagerat om de hade kommit inför årskiftet och sagt typ att vi märker att våra kostnader ökar och vi måste höja hyran lite pga det. Inte skicka ut från ingenstans mitt på året att SHIT VI GÅR BACK VI MÅSTE HÖJA HYRAN MÖTE NUUUU som hände här. Då blir jag mest irriterad och tycker att herregud hade ni inte räknat på det innan?
Jag håller med. Dåligt skött. Ett avtal är ett avtal och hyresgästen ska inte drabbas av att stallägaren varit oförutseende/slarvat. Sedan att hyreshöjningar kommer att ske vid t ex årsskiften är något man får räkna med.
 
Men nu har dom precis tagit över efter föräldrarna eller hur? Jag kan tänka mig att föräldrarna aldrig räknat med några direkta omkostnader och på dom senaste 5 åren har ju priserna på precis allt fyrdubblats.

Tror helt enkelt att era nya hyresvärdar fått en chock i vad det faktiskt kostar att driva runt en gård och du ska skatta från 1a hästen du hyr ut till.

Såhär har väldigt många stallägare det skulle jag säga, dom har ett annat jobb vid sidan om och många driver sitt stall som hobby fast det egentligen är en näringsverksamhet.

Men oavsett ska ni ju få en chans att säga upp er innan nya hyran och det var ju bra att det blev så.
De har drivit det kanske 1,5 år? Men jag tror som du, de satte sig nu av nån anledning och räknade och fick panik. Sen lät det ju på det första meddelandet de skickade ut som att det skulle chockhöjas nu direkt och så visade det sig ju inte bli.
 
Jag köper grovfoder från min stallägare och strö på pall, min snittkosnad hamnar på under 1000 kronor per månad för en storhäst. Då har jag kvar strö som ingår i den kostnaden. Då är det dock även utslaget på de tre månaderna de går helt på gräs
Det billigaste jag kan komma undan med om jag köper in är 3,25 kg/kilot för hösilage och strö för 103 kr balen. Hästarna äter i snitt 15 kg hösilage och får en ströbal i veckan om jag snålar lite. Det är 1914 kr utan något spill för grovfodret, vilket det förstås blir lite av. Om någonting ingår så snålar generellt inte folk så det blir betydligt mer av både strö och foderspill.
Nu har jag lite vall också och det betalar jag runt 300 kr per bal för att slå och bala så det är väldigt mycket billigare.
 
Jag menar att det behövs inte betalas flera tusen för att hyra en lastbil att transportera balarna till stallet.

Sen tycker jag att min stallägare tar alldeles för dåligt betalt både när det gäller stallhyra och grovfoder.

Jag köper grovfoder från min stallägare och strö på pall, min snittkosnad hamnar på under 1000 kronor per månad för en storhäst. Då har jag kvar strö som ingår i den kostnaden. Då är det dock även utslaget på de tre månaderna de går helt på gräs

Ja, verkligen billigt med tanke på att en pall med kutterspån kostar runt 2000 spänn med 21 balar. Det blir 400 i månaden om man lägger in en bal i veckan. Så ditt hö kostar under 600 kr inkl moms , det blir 480kr exkl moms. Det är vad din stallägare får per bal då om vi säger att det går åt 1 bal i månaden per häst ca.

480kr och så dra av produktionskostnaden för den balen. Ja det blir ett par 100 lappar i vinst och sen ska vinsten skattas på ( om företaget går med vinst då).

Men har man ett lantbruk och producerar och kan sälja till andra för ett högre pris blir det en annan sak.

Men det tar ju fortfarande inte bort hur lite pengar det blir kvar på varje häst när man börjar räkna på det bara för att man kan ta ut vinsten på ett annat ställe i sin verksamhet.
 
De har drivit det kanske 1,5 år? Men jag tror som du, de satte sig nu av nån anledning och räknade och fick panik. Sen lät det ju på det första meddelandet de skickade ut som att det skulle chockhöjas nu direkt och så visade det sig ju inte bli.

Kan tänka mig att dom fick förlängt räkenskapsår från skatteverket första året och har precis fått tillbaka sitt bokslut. 🤣
 
Ja, verkligen billigt med tanke på att en pall med kutterspån kostar runt 2000 spänn med 21 balar. Det blir 400 i månaden om man lägger in en bal i veckan. Så ditt hö kostar under 600 kr inkl moms , det blir 480kr exkl moms. Det är vad din stallägare får per bal då om vi säger att det går åt 1 bal i månaden per häst ca.

480kr och så dra av produktionskostnaden för den balen. Ja det blir ett par 100 lappar i vinst och sen ska vinsten skattas på ( om företaget går med vinst då).

Men har man ett lantbruk och producerar och kan sälja till andra för ett högre pris blir det en annan sak.

Men det tar ju fortfarande inte bort hur lite pengar det blir kvar på varje häst när man börjar räkna på det bara för att man kan ta ut vinsten på ett annat ställe i sin verksamhet.
Strö betalas inte till stallägaren, utan när jag beställer stö. Jag betalar grovfoder per kg, vilket gör att de dyraste månaderna går på ca 900 kronor. Men mina 1000 kronor är snitt på 12 månader, hästen äter inte full giva hela året.
 
Helt krasst är det ingen bransch man tjänar pengar på men det är ju inte heller därför man befinner sig i den. Det gäller nog dom flesta.
Jag tycker det är skönt att äntligen få ha hästarna som man vill med storlek på hage, utevistelse osv och även om man går plus minus noll på inackorderingar (och absolut minus om man skulle räkna in sin arbetstid) så är det roligt att ha dom om det är rätt folk vill säga.
Men ja, det är billigare att ha tomma boxar rent ekonomiskt om man inte har stall i en storstad och kan ta ut 10-15 tusen i månaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 471
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 804
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 468
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 018
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp