Vem tar smällen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Eller, så är det så enkelt att du helt enkelt inte har kunskap om hur det fungerar i mindre byar, jag undrar om det är någon i den här byn som inte vet allt om alla... Typ).

Ja för 20 år sedan när du var involverad i sänghalmen så gick det säkert plus minus noll.
Men såvitt jag vet gäller samma skatte och momsregler dieselpriser mm oavsett om man bor i en liten eller stor by. Jag bor nog i en jättestor by med några 1000 invånare då eftersom jag inte har en aning om dessa ekonomiska lättnader man tydligen har i en liten by.
Med tanke på prisbilden på allt idag så blir slutsatsen fortfarande att alla kostnader inte är med i dom 2000kr hen får in.
 
Ja för 20 år sedan när du var involverad i sänghalmen så gick det säkert plus minus noll.
Men såvitt jag vet gäller samma skatte och momsregler dieselpriser mm oavsett om man bor i en liten eller stor by. Jag bor nog i en jättestor by med några 1000 invånare då eftersom jag inte har en aning om dessa ekonomiska lättnader man tydligen har i en liten by.
Med tanke på prisbilden på allt idag så blir slutsatsen fortfarande att alla kostnader inte är med i dom 2000kr hen får in.
Nej det är klart. Då är det också fel. Jisses. Du kan verkligen inte förstå att andra har andra relationer än ev inackorderade har med dig eller du har med stallägare?
 
Även om man bor i en liten by så är det ju typ bara banken som vet hur mycket pengar en person har... någon kan gnälla, leva snålt osv och ändå ha massor av pengar på banken.. eller tvärtom, allt är ett luftslott av lån till höger och vänster...
Ingen av de jag varit tillsammans med har ens vetat hur mycket pengar jag har på mitt sparkonto.
Ok. Men så är det nog inte för alla bara för att det är så för dig.
 
I förra stallet jag stod så fanns det en bit med i kontraktet om att prisjustering skulle ske till första fakturan varje år (om någon) samt att priset på grovfoder justerades vid inköp av årets skörd (för att veta vad det skulle kosta). Helt rimligt (iaf i teorin, de senaste 3 åren skenade ju dock priserna...).

Samt att vid ett tillfälle så meddelades att de var tvugna att höja hyran med 200kr/månden pga de höjda elpriserna, samt att de uppmanade oss att tänka på elförbrukningen. (de 200kr tog sen heller aldrig bort...).

Rimligt. Men jobbigt för mig som hästägare då priset för att stå där ökade med ca 1500kr/månaden över 3 år. Skall stallägarna 'sponsra' mitt hästägande? Nej. Men stallägare har inackorderade av olika anledningar. Några vill 'leva' på det. Några vill ha hjälp. Några är nöjda med att de inackorderade täcker kostnaden för ägarens egna hästars foder-strö-vatten-el och bryr sig inte om andra kostnader.

Som inackorderad får man vara lite ödmjuk med att vad stallägare tycker är rimligt skiljer sig åt, eftersom de utgår från olika ställen när de sätter sin rimlighetsgräns. Är man inte överrens med stallägaren får man antingen godta det ändå, eller flytta. Vill Sara ta 1000kr för en stallplats så får hon det. Men vill Kurt ta 12000 så får han det med.
 
Sen beror det säkert på hur stallet sköts etc. Jag har aldrig stått nånstans där ett stall drivs ”professionellt”, där jag står idag (o jag har inga problem med det) tror jag att de kanske lägger ner 5 minuter i veckan per häst, de tar hästen med höpåse och går ut i hagen 5 dagar i veckan.

Och jag tänker att för de som har stall på fritiden, dvs inte som yrke, är tiden MER värd och torde värderas mer i pengar också.
Allt du betalar för som hobbystallägare är pengar som ligger utanför hushållet och måste på annat sätt dras in, annars är det sponsring av andras hobby.
 
Och jag tänker att för de som har stall på fritiden, dvs inte som yrke, är tiden MER värd och torde värderas mer i pengar också.
Allt du betalar för som hobbystallägare är pengar som ligger utanför hushållet och måste på annat sätt dras in, annars är det sponsring av andras hobby.
Är det så svårt att förstå att det finns fok som faktiskt uppskattar inackorderingar och har ett ge och ta koncept. Inackorderingar hjälper ofta till när stallägaren inte kan eller ska iväg på saker och ting. Saker och ting kan betalas i annat än rena pengar.
 
Är det så svårt att förstå att det finns fok som faktiskt uppskattar inackorderingar och har ett ge och ta koncept. Inackorderingar hjälper ofta till när stallägaren inte kan eller ska iväg på saker och ting. Saker och ting kan betalas i annat än rena pengar.

Alla får göra som de vill men ja, jag har faktiskt väldigt svårt för att förstå hur man orkar och har råd att betala för andra men jag dömer ingen för det.

Dock tror jag även stallägare inte tänkt på vad saker kostar och hjälpen man får väger inte upp för det man ger, är min åsikt.
 
Jo det kan jag förstå, men det påverkar ju inte kostnaden man har.
Du förutsätter att alla har samma kostnader. Har alla verkligen lån, ett exempel du själv drog upp tidigare i tråden? Betalar alla multum för att ha tillgång till en maskinpark? Betalar alla för spån?
 
Alla får göra som de vill men ja, jag har faktiskt väldigt svårt för att förstå hur man orkar och har råd att betala för andra men jag dömer ingen för det.

Dock tror jag även stallägare inte tänkt på vad saker kostar och hjälpen man får väger inte upp för det man ger, är min åsikt.
Hjälpen är värd olika för alla personer, det är ganska bra att vara öppen för att alla inte värderar allting på samma sätt. Vem är du att avgöra vad andra tycker saker och ting är värt liksom. Alla tycker inte pengar är det viktigaste i världen.
 
Du förutsätter att alla har samma kostnader. Har alla verkligen lån, ett exempel du själv drog upp tidigare i tråden? Betalar alla multum för att ha tillgång till en maskinpark? Betalar alla för spån?

Jag hade inte med lån i det jag räknade upp.
 
För mig är kostnaden och kommunikationen kring avtal och kostnaden två helt olika grejer.

Det som hade gjort mig nervös i denna situation hade varit om det kommer nya höjningar nupåengång framöver. Hur mycket kommer det höjas när elräkningen kommer? Det handlar inte om att jag inte tycker att det ska vara en ekonomisk gynnsam situation för hyresvärden, det handlar om att jag vill kunna planera min ekonomiska situation utifrån den stallhyra jag budgeterat för. Vill ju hellre att hyresvärden har buffert att kunna ta av vid sådana situationer och därmed ha en generellt högre hyra men stabil under året = jag räknar med att hyresvärden tar höjd för sånt när hen sätter priset. Jag vill inte som hyresgäst ta den smällen i efterhand helt enkelt.

Hade hellre haft stallhyra som automagiskt höjdes med x-antal pengar varje år baserat på någon slags generell inflation än att det helt plötsligt höjs med 600kr under året för att mina hyresvärdar inte räknat ordentligt.
Det är inte min uppgift att bedöma om priset är rimligt utifrån någon slags ekonomisk situation för hyresvärden, min uppgift är att bedöma om upplägg och kostnad passar mig.
I just denna situation hade jag hellre sett att man betalar kallhyra som grund, och sen köper till utefter behov; hö x antal pengar, strö y antal pengar etc. För att få det lite jämlikt utifrån hästarnas behov.
 
För mig är kostnaden och kommunikationen kring avtal och kostnaden två helt olika grejer.

Det som hade gjort mig nervös i denna situation hade varit om det kommer nya höjningar nupåengång framöver. Hur mycket kommer det höjas när elräkningen kommer? Det handlar inte om att jag inte tycker att det ska vara en ekonomisk gynnsam situation för hyresvärden, det handlar om att jag vill kunna planera min ekonomiska situation utifrån den stallhyra jag budgeterat för. Vill ju hellre att hyresvärden har buffert att kunna ta av vid sådana situationer och därmed ha en generellt högre hyra men stabil under året = jag räknar med att hyresvärden tar höjd för sånt när hen sätter priset. Jag vill inte som hyresgäst ta den smällen i efterhand helt enkelt.

Hade hellre haft stallhyra som automagiskt höjdes med x-antal pengar varje år baserat på någon slags generell inflation än att det helt plötsligt höjs med 600kr under året för att mina hyresvärdar inte räknat ordentligt.
Det är inte min uppgift att bedöma om priset är rimligt utifrån någon slags ekonomisk situation för hyresvärden, min uppgift är att bedöma om upplägg och kostnad passar mig.
I just denna situation hade jag hellre sett att man betalar kallhyra som grund, och sen köper till utefter behov; hö x antal pengar, strö y antal pengar etc. För att få det lite jämlikt utifrån hästarnas behov.
Jag hade ett kontrakt för många år sedan där det stod att hyran ökade med inflationen varje årsskifte.
 
My 5 cents.

Om man räknar på det är lönsamheten ofta dålig/obefintlig i inackorderingsstall. Ofta kan den vara mer OK än det ser ut, pga t.ex. gamla maskiner där inga avskrivningar görs, fastigheter som funnits i familjen länge och där lån saknas, bidrag för bete, skakig skattemoral eller att man inte sätter en prislapp på det egna arbetet (kanske för att man tycker det är roligt eller för att delar av arbetet handlar om egna hästar). Hästarna kan vara ett sätt att få in pengar och rädda likviditeten i ett annars solitt jordbruksföretag etc.

Men givet att det ofta är dålig lönsamhet, så kan det som hästägare ibland ligga i ens egna intresse att godta saker som egentligen inte är riktigt "rätt". Man kan ju räkna med att om det blir krångligt för stallägaren och svårt att höja priserna när hen t.ex. behöver nyinvestera eller insatsvaror blir dyrare, desto närmare ligger det att sluta med inackorderingar. Stallägaren kanske kan få in samma peng på att sälja höet som att ha inackorderingar? Eller en peng för mindre ansträngning.

Så utan att lägga sig helt platt - vad ligger egentligen i mitt eget intresse?
 
Hjälpen är värd olika för alla personer, det är ganska bra att vara öppen för att alla inte värderar allting på samma sätt. Vem är du att avgöra vad andra tycker saker och ting är värt liksom. Alla tycker inte pengar är det viktigaste i världen.

Precis vad jag skrev ju......

Att jag har svårt att förstå är en helt annan sak än att jag dömer andra för att...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 433
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 787
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 462
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp