Ta med vänner till stallet som inhyrd

linoda

Trådstartare
Ni med eget stall eller som inhyrd, hur ser ni på att inhyrda tar med sig släkt/vänner till stallet? Är det helt ok eller inte ok?
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Så länge alla besökare följer gårdens och stallets regler samt är med den som är hyrestagare vid besök ser jag inget problem med det.

Däremot besökare som kommer själva utan hyrestagaren för att på egen hand hälsa på hästen är jag inte vidare förtjust i eller om man varje dag skulle ta med sig en massa kompisar eftersom att det blir lätt rörigt om det är en massa folk i stallet, speciellt om det är ett mindre stall.

Men nåt besök då och då gör ingenting
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Inga problem så länge det är lugnt och allmänt folkvett används (och de inte har varit i ett kvarka-stall innan)

Men det är klart, om tre hästägare tar med sig tio släktingar var samtidigt så blir det ju lite rörigt...
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

(och de inte har varit i ett kvarka-stall innan)

Vi har som "regel" att man ska byta kläder mellan stallar så gott det går för att förhindra smittorisk.
Tex om man rider i olika stall bör man ha olika uppsättningar kläder, alt tvätta i mellan.

Har man varit i ett stall med smitta har man inget i andras stall att göra utan att först helbyta kläder ink skor..allt!, duscha osv.
Det är ju en oskriven regel att så gör man inte..
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Så länge alla besökare följer gårdens och stallets regler samt är med den som är hyrestagare vid besök ser jag inget problem med det.

Däremot besökare som kommer själva utan hyrestagaren för att på egen hand hälsa på hästen är jag inte vidare förtjust i eller om man varje dag skulle ta med sig en massa kompisar eftersom att det blir lätt rörigt om det är en massa folk i stallet, speciellt om det är ett mindre stall.

Men nåt besök då och då gör ingenting

Håller med!
Vet ett stall som inhyrda inte får ta med sig någon vän alls förutom sambon. Lite tråkigt tycker jag om man vill rida med sin kompis då och då.

Jag har två inhyrda och för mig gör det inget om de tar med sig någon så länge det inte är 10 st varje dag och att det är lugnt och sansat i stallet.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Vi har som "regel" att man ska byta kläder mellan stallar så gott det går för att förhindra smittorisk.
Tex om man rider i olika stall bör man ha olika uppsättningar kläder, alt tvätta i mellan.

Har man varit i ett stall med smitta har man inget i andras stall att göra utan att först helbyta kläder ink skor..allt!, duscha osv.
Det är ju en oskriven regel att så gör man inte..

För oss "hästfolk" är det så, men för farmor som varit och besökt sitt andra barnbarn i dennes stall så är det kanske inte lika självklart.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Skulle känna mig väldigt begränsad om det fanns någon slags förbud mot att ta med någon till stallet O_o Däremot gillar jag när det är lugn och ro i stallet och skulle väl inte direkt orka dra med tre kompisar varje dag eller uppskatta om någon annan gjorde det.

Men att den som sitter i bilen med mig när jag är påväg hem och tar vägen förbi för att mocka och plocka in hästarna givetvis också får följa med in i stallet skulle jag till exempel bli riktigt chockad om någon ifrågasatte. Att man vill presentera hästen för familj och vänner känns också väldigt naturligt.

Sen att jag om jag känner för det kan ta med mamma eller någon kompis ut på en ridtur eftersom det alltid finns någon häst över är däremot ett extra plus bara :D
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Absolut ok i rimlig grad och om folk sköter sig. Blir det lite fler en dag eller många besk under en vecka kan man ju säga till/fråga.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag har eget stall med inhyrda. Självklart får de ta med vänner och bekanta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

För oss "hästfolk" är det så, men för farmor som varit och besökt sitt andra barnbarn i dennes stall så är det kanske inte lika självklart.

Det är ju de inhyrdas ansvar att se till att sånt inte sker, altså de man i så fall tar dit på besök får man se till att informera och man har ett ansvar att föra vidare vilka regler som gäller på aktuellt stall vid besök.

Den som skulle varit i ett stall med smitta utan att ha bytt kläder och sen kommit till vårt stall kan jag lova att jag hade krävt personligen på alla omkostnader om hästarna insjuknar plus kostnad för saneringsarbetet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Då förstod du mig helt rätt! Den inhyrde (förhoppningsvis) hästvane får ta ansvar för sådana grejer.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Eftersom jag står i ridskolestall är det helt ok att jag tar med vänner. Känner kanske spontant att det är underförstått att man inte tar med hela kompisgänget, det blir ju rörigt med många "sysslolösa" i stall. Hos fodervärden fick vi bara hälsa på om vi hade med oss fodervärden (hyrestagaren) eller meddelade stallägaren genom fodervärden först. Tycker det känns helt rimligt, då det var ett mindre stall med kanske tio inackorderingar väldigt nära en större stad. Man vill inte ha främlingar springandes på gården. Att däremot ha totalförbud mot "obehöriga" (dvs icke hästägare) tycker jag känns orimligt och skulle vara ett stort minus för mig om jag letade stallplats. Man vill ju ha möjlighet att ta med någon, även om man inte gör det varje dag.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Ni med eget stall eller som inhyrd, hur ser ni på att inhyrda tar med sig släkt/vänner till stallet? Är det helt ok eller inte ok?

Jag hade nog, både som inhyrd och som stallägare, tagit för givet att det kan följa med folk ibland.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Hade aldrig stallat upp i ett stall där man inte fick ta med sina vänner! :crazy: Tex nu när jag skulle ta bort min häst så var både mamma, pappa, syster & min sambo med och skulle dom inte fått det hade jag hellre åkt till klinik där dom fått vara med. Jag behövde det stödet och alla var väldigt nära hästen i sig (som en familjemedlem som varit som min dotter) och ville ta farväl.
Har alltid haft med folk i stallet som vill kika på hästen och helt enkelt umgås med mig! :)

Hade jag haft ett eget stall hade mina uppstallade GIVETVIS fått ta med sina vänner/familj så ofta dom ville!
Jag hade sett det som att folk trivdes på min gård/i mitt stall och såg det som en trygg och rolig plats att vara på! :love:

Finns ju inget bättre än att spendera hela dagen i stallet på sommaren tex, man tränar, putsar, äter lunch och kanske åker o shoppar något nytt och inreder lite i skåpen osv tillsammans! :)
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Jag tycker det är självklart att man ska få ha med sig vänner/familj och ha medryttare till hästen.

Däremot tycker jag inte det är okej med såna som alltid har folk med till stallet och dessutom 3 medryttare.
För mig blir det störande och jobbigt, jag vill ha lugn och ro i stallet.

Skulle jag ha eget stall så skulle jag begränsa till att det är okej med tex 1 medryttare och ta med vänner ibland.
Jag tycker inte att vänner behöver följa med till stallet varje vecka om det inte finns någon speciell anledning till det.
Tex sjuk häst så man behöver vara två eller att man ska lasta och behöver vara 2 för det osv.

Men jag är inte så värst social heller utan vill ha det lugnt med bara dem närmaste.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Har aldrig stått i ett stall där man inte fått ta med sig vänner/släkt.
Tycker det är självklart att man ska få göra det. Men man behöver väl inte ta med hela familjen på 10 pers 7 dagar i veckan liksom.
Mina barn är väldigt ofta med i stallet och även min man.
Är många i stallet som har med vänner och sina män.
Alla är supervälkomna och vi anordnar stallfester ibland och då är alla bjudna.
Snart blir det vårstädning i stallet och efter städningen så festar vi alla till det och då är vi många kan jag lova :p

Tycker nuvarande stallet är superhärligt att stå i. stallägaren är verkligen superbra och det är en härlig gemenskap i stallet även om det är okända med ibland.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

KL

jag har aldrig varit med om att det öht har behövts begränsas att ngn inte får ta med anhörig/vänner till stallet. då har jag haft hästar i +30 år och även ansvarig nuvarande för inackorderade i många år och fortgående, bortsett från det.

jag har aldrig ngnsin kommit på tanken att ngt sånt har behövts begränsats under alla år öht. aldrig heller upplevt att horder av folk därmed gästar stallet.
snarare tvärtom - tycker det är trevligt när familjemedlemmar dyker upp emellanåt i sällskap av hästägaren. de brukar vara väldigt sociala och intresserade och på intet sätt störande öht. tycker snarare det är trevligt att se inackorderade som ibland har med sig familj/vänner och se hur de trivs med dessa och vill ta med dem ibland ?

så nej - jag har aldrig som sagt känt av att det öht skulle vara en fråga som behövts regleras gällande uppstallning? känns jättefrämmande för mig. skulle vara intressant att höra lite mer ang. varför TS ställer sin fråga :)

Rädslan för smitta på hästarna , om det gäller släkt och vänner osv, känner jag blir absurd.
Chansen är otroligt mkt större att smitta sker i stallet pga ngn som tävlar, eller varit och tränat på annan plats osv, än att någon farmor skulle dra på sig sånt genom visit. de flesta som har stall har folk som ständigt är ute och tävlar, hästarna står uppstallade på meeting i samband med tävling, eller är borta på annan ort regelbundet och likaså hästägarna i samma kläder och skor osv. så att farmor eller ngn vän hälsar på i stallet lär inte vara en punkt i sammanhanget öht. jag har aldrig ngnsin råkat ut för smitta i stall trots ovanstående rörelse på hästar/hästägare i stallet regelbundet. däremot så visst - grundregler som är sunt förnuft är ju självklart - låna inte ut din vattenhink till ngn på tävlingsplatsen osv. Än mindre hålla på och kladda på och pussa och krama andras hästar på tävlingsplats. Men det säger sig ju självt om man är medveten om sånt känner jag allmänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

Var glad att du sluppit folk som alltid släpar med extra folk.

Jag har stått i stall där en del hade 5-6 medryttare på en häst, sen utöver det var det ofta 3-4 olika kompisar med var och varannan dag.
Det blir väldigt rörigt och stimmigt då.
Men visst en del är ju så sociala att dem gillar det men det passar inte mig.

Själv tycker jag det är skillnad om man har med sin sambo/barn ofta.
Dels blir det lite skillnad när det är den närmaste familjen och följer de med ofta lär dem sig ofta rutinerna bra och det brukar liksom fungera smidigt då.
Själv har jag nästan alltid med mig sambon till stallet så han kan fixa stallsysslorna eftersom jag inte kan det själv.

Men alltid ett gäng olika kompisar brukar bli kaos.. Mardröm...

Dock har jag aldrig stått i något stall där det varit uttalat eller reglerat i ett kontrakt om hur mkt/lite folk man får ha med sig i stallet.
Normalt är det nog inget problem heller.
 
Sv: Ta med vänner till stallet som inhyrd

känns jättefrämmande för mig. skulle vara intressant att höra lite mer ang. varför TS ställer sin fråga :)

Helt främmande för mig med tills jag fick höra om det här stallet. Blev helt enkelt nyfiken;) om det finns fler stall och vad andra tycker om det. Jag förstår om stallägare och andra som står i stallet ledsnar om inhyrda tar med 5-10 pers några ggr/v men den risken är nog minimal.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 987
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Grazing
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 523
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 225
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp