Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Man reagerar ju mest på frasen motbjudande - vem som nu använde den...
Ingen har ju tyckt att man måste tycka om barn? Mer att "tycka illa om " är rätt starkt uttryckt om en stor grupp individer som dessutom har ett åldersspann på en 14 år. En 10 åring varken kissar eller bajsar på sig och kan snyta sig lika bra som en vuxen men är ändå ett barn.
För principen snorigt barn som petar näsan och ger blöta pussar är ju lite som en dregglig hund som vill ge blöta pussar. Det blir skillnad på min egen hunds dreggel och andras... Mina barns blöta pussar är :heart Men jag torkar mig direkt efteråt ändå för lite jobbigt tycker jag det är med andras dreggel i ansiktet:D
Det var inte jag som använde den frasen.
Jag tycker barn har en tendens att vara fruktansvärt irriterande. Men det gäller som sagt inte alla. Jag torkar hellre skit efter en gammal dement människa än ett litet spädbarn. Har umgåtts mycket med barn genom åren och blir inte precis mer förtjust i dom. Tvärtom.

Men vad är problemet att jag inte gillar barn? Varför är det generaliserande och fördomsfullt? Då är det alltid generaliserande och motsägelsefullt att ogilla något eller någon eller några.
Ja men ursäkta mej att jag inte tog upp allt man kan ogilla som skulle väcka ramaskri. Men visst jag lägger till pensionärer, handikappade, dvärgar, efterblivna, statsministern, invandrare, flyktingar, feminister, homosexuella. Har jag glömt nått?

Så du tycker det är ett problem att man inte "får" tycka illa om dessa grupper också? Min poäng går dig uppenbarligen helt förbi. Vilket väl är lite talande för situationen som sådan.

Vill du på riktigt att jag ska berätta för dig varför det är generaliserande och fördomsfullt att säga att säga att man tycker illa om en många miljoner stor grupp människor baserad på sina förutfattade meningar?

Du överreagerar!
För att jag ska förstå att mina barn inte är välkomna måste personen specifikt säga att det är en barnfri kväll..

Så du tycker det är ett problem att man inte "får" tycka illa om dessa grupper också? Min poäng går dig uppenbarligen helt förbi. Vilket väl är lite talande för situationen som sådan.

Vill du på riktigt att jag ska berätta för dig varför det är generaliserande och fördomsfullt att säga att säga att man tycker illa om en många miljoner stor grupp människor baserad på sina förutfattade meningar?
Ja det är ett problem att ändra talar om vad jag ska tycka och inte tycka.
Man behöver inte behandla folk illa bara för att man tycker illa om dom. Man kan vara neutral och då är det inget problem.

Man reagerar ju mest på frasen motbjudande - vem som nu använde den...
Ingen har ju tyckt att man måste tycka om barn? Mer att "tycka illa om " är rätt starkt uttryckt om en stor grupp individer som dessutom har ett åldersspann på en 14 år. En 10 åring varken kissar eller bajsar på sig och kan snyta sig lika bra som en vuxen men är ändå ett barn.

Jamen precis, man kan hyfsa sitt språk. Det lät jag till exempel mina barn :angel:

Intressant!
Hur tänker du när andra kommer hem till dig? Dvs är det självklart att någon tex tar med sina hundar Utan att säga det?
Självklart, vi har ett öppet hem! De som umgås och känner oss vet de är välkomna. Ofta blir det stort hunddagis samtidigt som vi har bjudning.
Ex. En av mina närmaste vänner bjöd in sin manliga kusin när vi lunchade hemma hos oss i somras, han hade lunchrast och ville träffas. :)

Kan ju tillägga att mitt hem absolut inte är för barn med mycket glas, välplanerade textilier som måste till kemtvätt om någon spiller, varma doftlyktor osv!
Även om jag älskar barn så vill jag bara ha barn som uppför sig hemma hos mig = kan sitta på rumpan fint i soffan tex.
Annars ses vi hos dem ;) tills den åldern är uppnådd.
Och ang egna barn så kommer ju våra ha med sig detta beteende från början att man gör på ett visst sätt, men det är inte min uppgift att uppfostra andras barn och jag vet också att vår syn på renhet är på en helt annan nivå än många andras :D
Åh snälla, snälla Vogue. Lova att du stannar kvar på Buke tills du fått barn och flyttat ut på landet med hästar o hund. Jag vill se foton på ditt bländvita hem då. Efter en sisådär 4-5 år.

Självklart, vi har ett öppet hem! De som umgås och känner oss vet de är välkomna. Ofta blir det stort hunddagis samtidigt som vi har bjudning.
Ex. En av mina närmaste vänner bjöd in sin manliga kusin när vi lunchade hemma hos oss i somras, han hade lunchrast och ville träffas. :)
Ok. Jag tycker det låter härligt i teorin
Men i verkligheten vill jag veta vilka som ska komma. Det räcker dock med ett sms lite innan så jag vet.

@Sofie.S
En av anledningarna till att jag vill veta är tex allergier
Säg att jag bjudit in till middag/fika och så kommer min allergiska vän. Om någon då tar med hund utan att säga till så kommer allergiske vännen få gå eller den med hund vända i dörren.
Då vill jag veta innan så jag kan säga till vännen med hund att idag kommet det inte funka med hund.

Ok. Jag tycker det låter härligt i teorin
Men i verkligheten vill jag veta vilka som ska komma. Det räcker dock med ett sms lite innan så jag vet.

Precis, jah tycker ocksa om ett oppet och valkommnande hem, och principen att "alla ar valkommna" ar nagot som jag forsoker anvanda sa ofta som mojligt, men jag tycker det hor till grundlaggande hyfs att vara tydligt med vem som faktiskt kommer, eftersom det kan kravas justeringar for att alla ska ha en trevlig tillvaro!

Precis, jah tycker ocksa om ett oppet och valkommnande hem, och principen att "alla ar valkommna" ar nagot som jag forsoker anvanda sa ofta som mojligt, men jag tycker det hor till grundlaggande hyfs att vara tydligt med vem som faktiskt kommer, eftersom det kan kravas justeringar for att alla ska ha en trevlig tillvaro!
Ja precis.
Jag har med glädje tagit emot mina vänners föräldrar, svärfar, kusiner, morfar etc på fika/ middagar. Jag vill också ha tanken att alla är välkomna
Men för att det ska bli en trvlig upplevelse kan man behöva justera såsom vid allergier. Och då vill jag göra det.

Men varför tycker du att barnen ska med när du ska träffa en vän? När jag ska träffa en vän vill jag kunna ge min vän min fulla uppmärksamhet.

Mina vänner med barn har faktiskt varit överlyckliga över att umgås utan barn med mig och absolut inte varit intresserade av att prata om dem hela tiden. Vi har haft en massa annat att avhandla istället :D Det har speciellt varit så i slutet av mammaledigheten :angel: dvs de har varit lite less på att vara hemma :p

Men varför tycker du att barnen ska med när du ska träffa en vän? När jag ska träffa en vän vill jag kunna ge min vän min fulla uppmärksamhet.
Ska jag träffa mina vänner ensam så vet de att de måste fråga någon vecka innan, då min man jobbar obekväma tider. Eftersom han jobbar dygnspass så umgås jag med mina barn större delen av min ledighet. Jag och mina barn (3 år och 1,5 år) sitter ihop när jag är ledig och samma gäller med pappan. Är vi lediga ihop på helger så träffas vi mest familjer.
I vår bekantskrets har de flesta barn.
De som inte har barn är välkända hos våra barn och verkar uppskatta att barnen följer med. :)

Min man har haft några vänner som är ungkarlar, de är inte överdrivet förtjusta/vet hur de umgås med barn och de vänskaperna prioteras (tyvärr) bort under denna intensiva tid när barnen är små.

Jag tycker inte det känns orimligt att förvarna om/fråga om man kan ta med sig någon till person. Ihop med då även ev byta ”typ av umgänge”.
Tjejsnack med vin, den mat som då kan ätas och fullt fokus på varann är ju ngt annat än det blir med tex en vild 3-åring med.
Jag skulle nog också ha svårt att bara ur skåpen få fram något små barn tycker om att äta. Så om jag vet att såna ska komma handlar jag annat än normalt.

Har faktiskt aldrig varit med om att folk inte förvarnat om att de tar med sambo, barn, djur etc.

Ska jag träffa mina vänner ensam så vet de att de måste fråga någon vecka innan, då min man jobbar obekväma tider. Eftersom han jobbar dygnspass så umgås jag med mina barn större delen av min ledighet. Jag och mina barn (3 år och 1,5 år) sitter ihop när jag är ledig och samma gäller med pappan. Är vi lediga ihop på helger så träffas vi mest familjer.
I vår bekantskrets har de flesta barn.
De som inte har barn är välkända hos våra barn och verkar uppskatta att barnen följer med. :)

Min man har haft några vänner som är ungkarlar, de är inte överdrivet förtjusta/vet hur de umgås med barn och de vänskaperna prioteras (tyvärr) bort under denna intensiva tid när barnen är små.

Jag hade nog (tyvärr) prioriterat bort en vän som resonerar som du och valt att umgås med mina vänner som jag får träffa utan barn. Detta trots att jag också har barn. Men jag vill verkligen umgås med mina vänner själv (utan barn, respektive, föräldrar, mostrar, kusiner osv) de flesta gånger vi umgås. Jag hade tröttnat på vänskapen annars om den bara gick ut på att man umgicks med sin vän när andra personer var med. Hade inte fått så mycket ut av den faktiskt i det läget. Sen förstår jag att alla inte har tid att umgås länge och ofta utan barn men jag hade föredragit en kort fika utan barn framför en helkväll med barn.

Hon kunde frågat innan. Absolut. Hon kunde även tagit med sig något att äta till barnet. Men din reaktion är ganska kraftig. Det är skillnad på ett treårigt barn och en vuxen människa som mycket väl kan roa sig själv några timmar.

Jag är inte överdrivet förtjust i barn och ska inte ha egna. Mitt hem är absolut inte barnsäkert (eller på ett sätt är det ju det i och med att jag har två kattungar som också är lite all over the place), men jag hade inte fått ett vredesutbrott om någon av mina vänner hade haft barn med sig. Nu har i och för sig mina vänner antingen inga barn eller ganska stora (som går i skolan). Däremot hade ju föräldern fått acceptera att det kanske inte finns ett barnvänligt alternativ på mat om hen inte hade sagt till i förväg.

Jag hade nog (tyvärr) prioriterat bort en vän som resonerar som du och valt att umgås med mina vänner som jag får träffa utan barn. Detta trots att jag också har barn. Men jag vill verkligen umgås med mina vänner själv (utan barn, respektive, föräldrar, mostrar, kusiner osv) de flesta gånger vi umgås. Jag hade tröttnat på vänskapen annars om den bara gick ut på att man umgicks med sin vän när andra personer var med. Hade inte fått så mycket ut av den faktiskt i det läget. Sen förstår jag att alla inte har tid att umgås länge och ofta utan barn men jag hade föredragit en kort fika utan barn framför en helkväll med barn.
Jag resonerar så att jag umgås med mina vänner medans vi promenerar/springer/tränar ihop också, utan barn.
Min två närmaste vänner har barn i samma åldrar som mina, vi träffas naturligt tillsammans med barnen samtidigt som vi kan planera in en kväll utan barnen, med synkade kalendrar. ;)

Jag resonerar så att jag umgås med mina vänner medans vi promenerar/springer/tränar ihop också, utan barn.
Min två närmaste vänner har barn i samma åldrar som mina, vi träffas naturligt tillsammans med barnen samtidigt som vi kan planera in en kväll utan barnen, med synkade kalendrar. ;)

Men då träffar du ju dina vänner även utan barn. Promenad eller fika spelar ju ingen roll...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama