Ta med barn (oanmälda) till bekanta

@Zinfernia sedan kan jag absolut tycka att det hör till god ton att fråga om det är ok innan man tar med barnet till en tjejträff e d, det hade jag själv gjort, men eftersom du reagerade så starkt och verkligen fick hela din kväll förstörd p g a en treåring så tycker jag att du för din skull ska vara väldigt tydlig med hur vill ha det. Många andra hade nog mer tänkt "hoppsan, en unge också. Ja, ja det går väl bra" och inte fått sin kväll förstörd för det.

Nu minns jag ett tillfälle som jag inte tyckte var okej.
Jag och en vän hade sagt att vi skulle gå ut på krogen och dricka drinkar. Sen när hon kommer ser jag att hon har med sin 5-åriga son (för han ville inte att jag skulle gå) sonen skulle ha varit hemma med pappan.
Så kvällen på krogen blev en middag på en timme och sen tog det slut.
Inte okej :meh:

Det kan jag verkligen förstå! Då blir det ju inte i närheten av det ni båda planerat för.

Jag tycker verkligen inte att du överreagerar. En tjejkväll/middag antar jag att det i normala fall brukar bli lite alkohol, lite skitsnack och kanske mer alkohol. Det är inte en lämplig miljö för ett barn oavsett. Inte ens om det hade varit en sån liten ängel som bara satt still och tittade typ. Nej nej nej. Så gör man inte. För den typen av tillställning behöver man inte fråga om man får ta med sitt barn, för barnet har inget där att göra alls. För barnets skull ska det inte med.

Hade du bara bjudit på en snabb fika eller nåt så ja, fine. Men jag tycker nog att man bör tala om att man tar med sig barnet ändå.

Kan ju tillägga att mitt hem absolut inte är för barn med mycket glas, välplanerade textilier som måste till kemtvätt om någon spiller, varma doftlyktor osv!
Även om jag älskar barn så vill jag bara ha barn som uppför sig hemma hos mig = kan sitta på rumpan fint i soffan tex.
Annars ses vi hos dem ;) tills den åldern är uppnådd.
Och ang egna barn så kommer ju våra ha med sig detta beteende från början att man gör på ett visst sätt, men det är inte min uppgift att uppfostra andras barn och jag vet också att vår syn på renhet är på en helt annan nivå än många andras :D

Kan ju tillägga att mitt hem absolut inte är för barn med mycket glas, välplanerade textilier som måste till kemtvätt om någon spiller, varma doftlyktor osv!
Även om jag älskar barn så vill jag bara ha barn som uppför sig hemma hos mig = kan sitta på rumpan fint i soffan tex.
Annars ses vi hos dem ;) tills den åldern är uppnådd.
Och ang egna barn så kommer ju våra ha med sig detta beteende från början att man gör på ett visst sätt, men det är inte min uppgift att uppfostra andras barn och jag vet också att vår syn på renhet är på en helt annan nivå än många andras :D
Eller så får du till viss del revidera din egen syn på renhet om du väljer att skaffa barn ;) . Det visar sig den dagen hur det funkar med ett så pedantiskt hem och saker man är livrädd ska gå sönder. Spontant känns det som en jobbig vardag att få till.

Att andras barn inte ska förstöra i ditt hem ser jag som självklart, och om det ändå skulle hända en olyckshändelse så får ju förstås föräldrarna gottgöra / betala det som förstörts.

:rofl:

Tja, det är inte jag som startar en tråd och frågar om jag överreagerar. (Men om jag gjorde det skulle jag inte bli kränkt om folk faktiskt svarade)

Men nu får du väl ge dig? Kränkt? :rofl:
Det jag reagerade på var själva fenomenet att man inte under några omständigheter får uttrycka att man finner barn motbjudande, man får gärna uttrycka hat mot spindlar, ormar, elaka släktingar, whatever, men just barn är så otroligt laddat att ondgöra sig över.

Jag tycker att barn generellt är motbjudande, ja, men det är rätt lång bit från den åsikten till att öppet peka på en väns barn och tala om hur äckliga de är. Man får däremot tänka vad man vill.

Man får tycka illa om vad som helst men inte dom heliga barnen O_o

Tvärtom. Du tror inte att reaktionerna har att göra med att "barn" är den enda grupp människor som en annan grupp människor (de som inte gillar barn) anser att det ska vara helt ok att tala öppet om sitt generaliserande ogillande?

Om de som inte gillar pensionärer, medelålders, rullstolsburna eller norrbottningar också ansåg att de skulle ha sin rätt att öppet kalla dem "motbjudande" skulle det nog också väcka reaktioner...

Personligen frågar jag alltid om jag kan ta med ett barn, det gäller även min 2-månaders ammande bebis. Just för att undvika missförstånd. Jag förstår helt TS reaktion, och jag hade också väntat mig att hon kom ensam då det inte förvarnades. Men jag hade också hållit god min om det hände.

Eftersom ni nu inte är bästa vänner utan "ytligt bekanta" är det väl kanske bara att acceptera att ni uppenbarligen hade olika syn på såna här situationer och göra det bästa av situationen?

Tvärtom. Du tror inte att reaktionerna har att göra med att "barn" är den enda grupp människor som en annan grupp människor (de som inte gillar barn) anser att det ska vara helt ok att tala öppet om sitt generaliserande ogillande?

Om de som inte gillar pensionärer, medelålders, rullstolsburna eller norrbottningar också ansåg att de skulle ha sin rätt att öppet kalla dem "motbjudande" skulle det nog också väcka reaktioner...
Nu var det ju just barn det handlade om därför såg jag ingen vits med att dra upp övriga. För då hade det blivit livat om det åxå.

Det jag reagerade på var själva fenomenet att man inte under några omständigheter får uttrycka att man finner barn motbjudande, man får gärna uttrycka hat mot spindlar, ormar, elaka släktingar, whatever, men just barn är så otroligt laddat att ondgöra sig över.

Jag tycker att barn generellt är motbjudande, ja, men det är rätt lång bit från den åsikten till att öppet peka på en väns barn och tala om hur äckliga de är. Man får däremot tänka vad man vill.
På något vis är det väl så att det inte är ok att kalla människor för motbjudande, såvida det inte rör sig om t ex våldsverkare e d. Att kalla barn som grupp för motbjudande är ju liksom som att kalla kortväxta, mörkhyade eller rödhåriga för detsamma. Barn är människor. Små människor. Det går inte att jämföra med att säga att man inte gillar spindlar.
Sedan är ju din åsikt din och du får ha den, men lämpligen uttrycker du den på ett annat sätt än vad folk gör om de t ex tycker ormar är äckliga.

Kan dock se en viss skillnad på dina exempel. Spindlar/ormar kan vara obehagliga för att de bits och kan vara giftiga såpass att de dödar. Skäl till att finna motbjudande tycker jag.
Elaka säktingar är ju elaka så vad finns det att gilla...
Men barn? Skadar dom dig? Kan dom? Är dom elaka eller beter sig så illa mot dig att du har anledning till att tycka så otroligt illa om dom. Tom barn du inte ens känner? Jag har lite svårt att förstå anledningen till detta. Jag hatar liksom inte människor jag inte känner eller som inte gör mig eller någon annan något ont :confused:

Kan dock se en viss skillnad på dina exempel. Spindlar/ormar kan vara obehagliga för att de bits och kan vara giftiga såpass att de dödar. Skäl till att finna motbjudande tycker jag.
Men barn? Skadar dom dig? Kan dom? Är dom elaka eller beter sig så illa mot dig att du har anledning till att tycka så otroligt illa om dom. Tom barn du inte ens känner? Jag har lite svårt att förstå anledningen till detta. Jag hatar liksom inte människor jag inte känner eller som inte gör mig eller någon annan något ont :confused:
Eller bara acceptera att alla inte tycker om alla typer av människor.

De låter mkt obehagligt, skriker så att min tinnitus gör att jag får jätteont. De snorar och kladdar ner (Jag gillar inte min mors GD av samma anledning) och är allmänt äckliga. Kissar och bajsar på sig. De har inget vett för hur man ska bete sig bland folk väldigt ofta. Och dessutom är de känsliga för intryck så man kan förstöra dem för livet om man inte tänker sig för. Tex om man är full på en tjejmiddag.

Ja, jag vet att det är helt naturligt att de skriker, snorar och kissar/bajsar på sig men man kan tycka att det är äckligt ändå.

Barn är svåra att läsa av och personer som aldrig umgåtts med barn kan ha väldigt svårt för det till synes irrationella beteendet. Speciellt om man inte är neurotypisk och redan har svårt med relationer till andra, då kan ett barn framstå som en alien. Jag fixar min dotter, men en av hennes bästa vämner vill jag nästan vråla åt ibland för att hon enligt min adhd-hjärna beter sig så knäppt. Nu har jag ju vett nog att inte vråla :D men jag är väldigt hjärntrött efter att ha varit med tjejerna en stund.

Alltså jag tycker det är helt ok att säga att man inte är särskilt barnkär eller att man tycker att det är svårt att bemöta barn etc, men att säga att man tycker de är motbjudande och jämföra med att inte gilla spindlar tycker jag inte låter ok.

Que? Jag svarade på ”Öhhh, nä det är du och dom kränkta mammorna som överreagerar.” Det tolkades alltså som att några av oss överreagerade och att det var en kränkthetsreaktion.

Sedan får du väl uttrycka precis vad du vill. Men då finna dig i att andra reagerar på det du uttrycker. T ex min reaktion när någon använder så starka ord som motbjudande om barn är att det är omoget. Omoget både att se barn på det sättet och att känna behov att uttrycka det. Jag tänker oftast att de människorna är ovana vid barn och därför känner sig dumma när de umgås med barn. Och då tar de ut det på barnen genom t ex att kalla dem motbjudande.

Nu var det ju just barn det handlade om därför såg jag ingen vits med att dra upp övriga. För då hade det blivit livat om det åxå.

Du skrev "man får tycka illa om vad som helst förutom de heliga barnen". Hur är det inte en jämförelse med alla andra grupper? Vad var annars poängen med inlägget?

Sen hade inte saken blivit direkt bättre av att du ansåg att man fick tycka illa om pensionärer, rullstolsbundna och norrbottningar också...

Barn är svåra att läsa av och personer som aldrig umgåtts med barn kan ha väldigt svårt för det till synes irrationella beteendet. Speciellt om man inte är neurotypisk och redan har svårt med relationer till andra, då kan ett barn framstå som en alien. Jag fixar min dotter, men en av hennes bästa vämner vill jag nästan vråla åt ibland för att hon enligt min adhd-hjärna beter sig så knäppt. Nu har jag ju vett nog att inte vråla :D men jag är väldigt hjärntrött efter att ha varit med tjejerna en stund.
Har umgåtts mycket med barn och blir bara mer och mer anti. Sen har jag några som jag så det är inte så att jag skyr alla som pesten. Bara nästan alla. Och att man blir påtvingad andras ungar gör bara att man blir ännu mer anti. Det tycker jag är motbjudande.

Du skrev "man får tycka illa om vad som helst förutom de heliga barnen". Hur är det inte en jämförelse med alla andra grupper? Vad var annars poängen med inlägget?

Sen hade inte saken blivit direkt bättre av att du ansåg att man fick tycka illa om pensionärer, rullstolsbundna och norrbottningar också...
Hela tråden handlar ju om barn. Men självklart får man tycka illa om vem fan helst.

De låter mkt obehagligt, skriker så att min tinnitus gör att jag får jätteont. De snorar och kladdar ner (Jag gillar inte min mors GD av samma anledning) och är allmänt äckliga. Kissar och bajsar på sig. De har inget vett för hur man ska bete sig bland folk väldigt ofta. Och dessutom är de känsliga för intryck så man kan förstöra dem för livet om man inte tänker sig för. Tex om man är full på en tjejmiddag.

Ja, jag vet att det är helt naturligt att de skriker, snorar och kissar/bajsar på sig men man kan tycka att det är äckligt ändå.

Det gör inte alls "barn". Det är dina fördomar, generaliserande bild, och (gissar jag) begränsade erfarenhet som säger det. Precis som om andra skulle ogilla "pensionärer"och ha som uppfattning att alla såna hade samma egenskaper och betedde sig på samma sätt. Men det skulle ingen hävda sin rätt att berätta vitt och brett.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama