Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Det upplevs som fel i vårt samhälle att dissa folk på gruppnivå. Alla hästmänniskor är si, alla barn är så, alla vita är si, alla svarta så.

Alla hästmänniskor stinker svett och duschar inte
Alla barn är otrevliga
Alla svarta är oartiga
Alla vita har översittarfasoner
Alla pensionärer är gnälliga
Alla Bukefalister är äckliga.
Alla män är sexdårar som begår övergrepp
Alla blondiner är korkade....

Det är inte vidare trevligt att bli ihopbunkad med folk och tilldelad ett epitet man inte är bekväm med, man bör vissa medmänniskor respekt, även den korta versionen.
Jag är relativt neutral mot andra tills jag lär känna dom. Men det hindrar inte att jag tycker som jag gör. Och om vi ska tala om att bunta ihop så är det ju något som förekommer väldigt ofta bland dom neutrala människorna här på buke.

Är väl iofs ingen större bedrift att fortsätta ha det fint och pedantiskt hemma även med barn. Har gått utmärkt för oss så fattar inte varför alla sa innan att det absolut inte går.
Fast just detta som @Vogue uttryckte att de hade dyra textilier och genomtänkta arrangemang som absolut inte fick förstöras eller spillas på kan ju vara väldigt svårt om man har barn. Antingen får ungarna vara stenhårt tuktade till att inte råka spilla eller leka några som helst rörliga lekar, eller så behöver man revidera sin plan. Och även om man drillar sina barn perfekt så kommer de ju ha kompisar hemma som inte är vana vid att man typ inte får gå på mattan eller vad det nu är. Eller så får barnen inte ha några kompisar hemma- ever. Det är ju inte så snällt...

Däremot förstår jag att en pedant person kan plocka, röja, rensa och städa så att hemmet ser cleant ut (vårt gör det inte, men jag vet att många har det så) trots småbarn. Det är ändå stor skillnad på det gentemot att har så exklusiv inredning att barnen knappt får varken äta, dricka eller röra sig.

Jag är relativt neutral mot andra tills jag lär känna dom. Men det hindrar inte att jag tycker som jag gör. Och om vi ska tala om att bunta ihop så är det ju något som förekommer väldigt ofta bland dom neutrala människorna här på buke.
Och är du inte världens skådespelare så märker folk vad du tycker.

Fast just detta som @Vogue uttryckte att de hade dyra textilier och genomtänkta arrangemang som absolut inte fick förstöras eller spillas på kan ju vara väldigt svårt om man har barn. Antingen får ungarna vara stenhårt tuktade till att inte råka spilla eller leka några som helst rörliga lekar, eller så behöver man revidera sin plan. Och även om man drillar sina barn perfekt så kommer de ju ha kompisar hemma som inte är vana vid att man typ inte får gå på mattan eller vad det nu är. Eller så får barnen inte ha några kompisar hemma- ever. Det är ju inte så snällt...

Däremot förstår jag att en pedant person kan plocka, röja, rensa och städa så att hemmet ser cleant ut (vårt gör det inte, men jag vet att många har det så) trots småbarn. Det är ändå stor skillnad på det gentemot att har så exklusiv inredning att barnen knappt får varken äta, dricka eller röra sig.
Fast många av mina bekanta har barn som bara äter vid matbordet. Då blir det ju bara kladd där. Och det kan man ju torka upp med en trasa. Annars kan jag inte se att Alla bekanta fått sina hem förstörda utan att det mest handlar om personligheter

Ja det kan ni försöka med. Jag tycker som jag gör. Du inser inte hur illa det låter att du med flera kan "lära" mej rätt åsikt?

Det handlar inte att lära dig att ha rätt åsikt. Det handlar om att försöka förstå hur oerhört fördomsfullt och oempatiskt det är att klumpa ihop människor och tillskriva dem olika egenskaper. Det handlar om att förstå hur illa det drabbar enskilda individer i vardagen. Hur vissa har svårare att få hyresbostäder pga. sitt namn, hur andra får lägre lön pga. vad de har mellan benen, hur människor har svårare att få jobb för att de är "för gamla" osv. Du bidrar till ett diskriminerande samhälle med den människosyn du har.

Fast många av mina bekanta har barn som bara äter vid matbordet. Då blir det ju bara kladd där. Och det kan man ju torka upp med en trasa. Annars kan jag inte se att Alla bekanta fått sina hem förstörda utan att det mest handlar om personligheter
Det handlade inte om att få sitt hem förstört, det handlade om att @Vogue enligt hennes egen beskrivning hade ett hem utöver det vanliga vad gäller perfektionism och ömtålighet.

Det handlar inte att lära dig att ha rätt åsikt. Det handlar om att försöka förstå hur oerhört fördomsfullt och oempatiskt det är att klumpa ihop människor och tillskriva dem olika egenskaper. Det handlar om att förstå hur illa det drabbar enskilda individer i vardagen. Hur vissa har svårare att få hyresbostäder pga. sitt namn, hur andra får lägre lön pga. vad de har mellan benen, hur människor har svårare att få jobb för att de är "för gamla" osv. Du bidrar till ett diskriminerande samhälle med den människosyn du har.
Det är väl precis det som du försöker med. Jag får minsann inte tycka si eller så för det är inte empatiskt. Det är fördomsfullt . Du är precis lika fördomsfull. Du vet inte ett skit om mej men ändå förutsätter du att jag är fördomsfull och oempatisk. Jag bidrar knappast till ett diskriminerande samhälle bara för att jag inte gillar barn.

Allt är ju en bedömnings- och prioriteringsfråga. Och inte att förglömma en fråga om förutsättningar. Det är ganska stor skillnad på att bo i en mindre lägenhet i stan tillsammans 1 mindre barn och att bo i ett stort hus på landet med flera barn och några fällande djur. :)

Om man lyckas ha ett stort hus på landet med ett gäng barn och djur inklusive hästar, jobba, lägga "skitlite" tid på att städa och ändå ha det "cleant" hemma. Då kommer jag vara den första som anmäler mig till hushållningskurs hos den personen :)
Du är välkommen, men det kostar:D
Nu har vi iofs inte hästar men 22får och 2hundar plus spädbarn, maken jobbar heltid/eget företag och jag är mammaledig. Allt handlar om grundordning:up:
(Jävligt redig är jag:laugh:)

• Gilla
Reactions: Ray
Det är väl precis det som du försöker med. Jag får minsann inte tycka si eller så för det är inte empatiskt. Det är fördomsfullt . Du är precis lika fördomsfull. Du vet inte ett skit om mej men ändå förutsätter du att jag är fördomsfull och oempatisk. Jag bidrar knappast till ett diskriminerande samhälle bara för att jag inte gillar barn.

Du skriver ju rakt ut att barn är motbjudande. Du har redan visat en del av vem du är. Det är fördomsfullt. Jag har inte skrivit ett enda ord om dig som person.

Klumpar man ihop människor i grupper och tillskriver dem specifika egenskaper bidrar man till ett diskriminerande samhälle. Alla bär vi på fördomar, men om vi inte ens är beredda att erkänna det och försöka arbeta med det kan vi liksom inte bättra oss.

Ang t
Kära Buke, jag måste bara kolla med er om jag överreagerar eller ej.

Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.
Vi bestämde en tid och hon frågade om hon skulle ta med något vilket jag inte tyckte behövdes då jag ändå hade allt hemma men mer än så planerade vi inte. När hon sedan ringer på dörren och jag öppnar visar det sig att hon har tagit med sin treåriga dotter utan att fråga om det är okej för min del. Mitt minspel när jag öppnade dörren gick nog något i stil med: :D:eek::crazy::meh:

Jag blev duktigt irriterad. Jag tycker att man frågar först innan man tar med sina barn till någon man inte känner speciellt bra, man dyker inte bara upp tillsammans med dagisligan.
Jag tycker inte ett dugg om barn, vill inte ha några egna och vill definitivt inte tvingas umgås med andras avkommor. :wtf: min bostad är inte heller barnanpassad alls. Finns inte en enda möbel som är fastsatt i väggen och jag har flera saker framme som jag är rädd om.

Hela kvällen gick nu åt till att min bekant fick springa och passa sin dotter som sprang runt, istället för den vuxen-tjejmiddag-kvällen som jag hade förväntat mig. Helt misslyckat.

När jag sedan beklagade mig inför en av våra gemensamma vänner tyckte hon att det var sådant man ibland får räkna med när man bjuder in någon som har barn, att barnen är som en förlängd del av en själv. Det enda vi var överens om där var att vi inte alls var överens:rofl:

Är det jag som överreagerar?

Jag tycker nog du överreagerar lite. Innan vi fick barn (fick barn sent jämfört med bekantskapskretsen) så räknade jag kallt med att barnen skulle vara med.
Ett barn kan du ju liksom inte sätta i hundgården eller låta vara i buren i bilen och gå ifrån. Småbarn är ju antingen med eller hos barnvakt om det finns. Men har jag inte specifikt sagt att det är barnfritt så räknar jag med att det följer med barn, speciellt om jag vet att den jag bjudit har barn.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tycker nog du överreagerar lite. Innan vi fick barn (fick barn sent jämfört med bekantskapskretsen) så räknade jag kallt med att barnen skulle vara med.
Ett barn kan du ju liksom inte sätta i hundgården eller låta vara i buren i bilen och gå ifrån. Småbarn är ju antingen med eller hos barnvakt om det finns. Men har jag inte specifikt sagt att det är barnfritt så räknar jag med att det följer med barn, speciellt om jag vet att den jag bjudit har barn.
Eller hos barnets pappa?

Du skriver ju rakt ut att barn är motbjudande. Du har redan visat en del av vem du är. Det är fördomsfullt. Jag har inte skrivit ett enda ord om dig som person.

Klumpar man ihop människor i grupper och tillskriver dem specifika egenskaper bidrar man till ett diskriminerande samhälle. Alla bär vi på fördomar, men om vi inte ens är beredda att erkänna det och försöka arbeta med det kan vi liksom inte bättra oss.
Visa i vilket inlägg jag har skrivit att barn är motbjudande. Jag tycker dom är irriterande. INTE motbjudande!
Och visst är jag fördomsfull. Precis som alla andra.

Jag förstår att du blev besviken. Jag tycker att din vän skulle ha frågat/meddelat att barnet måste med. Det är ju skillnad om man är beredd på att det kommer vara ett barn med, för då vet man ju att umgänget kommer se annorlunda ut :) och man kan anpassa mat osv.
Jag tar ju inte för givet att jag får ta med min ödla, hund, kanin eller partner utan skulle fråga först så det tycker jag att man ska göra när man har barn också, speciellt när det nu var en tjejmiddag vilket i mina ögon är en vuxengrej.

Ja håller med... Om man träffar ett enskilt barn så ogillar man ju inte det första man gör men får jag välja att träffa kompis med eller utan barn så lätt alla dagar i veckan UTAN... samma med partner som har barn, hellre utan bara vi... Inte fan säger jag "ah men ta med dig din mamma när du ändå kommer över". Skulle bli lika förvånad om en kompis tog med hunden...

Jag gillar inte heller barn men det får man inte säga här... men jag gör det inte, å som någon över frågade, varför? Jo för de uppför sig på ett sätt som jag inte alltid är så bekväm med. Flamsar å tramsar å stökar osv... å det är ok till viss del hemma hos DEM eller när jag vet förutsättningarna, men jag väljer det helst inte själv... Sen kan jag tycka att de är "pinsamma" bland folk om de börjar flamsa å skratta åt typ kiss å bajs-skämt som de själva säger... sen vet jag att barn ÄR sådana å de får självklart vara sådana men JAG är inte bekväm i det och väljer helst bort det ...
(å ja, man kan ibland skämmas över vissa kompisar eller andra vuxna å ja, problemet ligger väl hos mig som ens skäms över andra, man kan ju skämmas över det man själv gör ibland istället) ;)
Men ja, där fick alla som ville ett ärligt svar från MITT perspektiv.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama