Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Sen tycker jag din formulering är lite olycklig, att det är okej att inte gilla barn och "andra saker". Barn är ju trots allt inte saker.
Jag begriper inte hur du tolkar ärligt talat, om jag nu hade syftat på att barn är saker då hade jag inte ens skrivit barn i meningen. Nu syftade jag precis som det låter barn och andra saker, dvs två helt skilda saker. Barn är ett och saker ett annat. :)

Jag kan ha misstagit mig kanske var det någon annan som uttryckte sig så, men du drar alla barn över samma kam. De är irriterande och du gillar dem inte. Alla barn är inte lika. De är precis lika olika och unika som alla andra. En del går en på nerverna, precis som de flesta folk kan gå en på nerverna.

Om du ändrar inställning kanske du kommer få andra erfarenheter.
Jag har inte skrivit alla barn. Sluta till skriv mej sånt jag aldrig har skrivit.
Jag har tillräckligt med erfarenheter. Det är dom som har fått mej att gå från att tycka om barn till att inte gilla dom. Och nej inte ALLA barn

Nä gud nåde dej om du inte gillar barn. Då är du oempatisk och fördomsfull och bidrar till ett diskriminerande samhälle.

Så du skulle inte reagera om jag skriver rakt ut att jag inte gillar negrer eller muslimer. Du skulle vara helt okej med det. Du tror inte att det skulle påverka hur jag bemöter människor? Det färgar mig inte politiskt?

Fast barn är ofta ganska motbjudande. De äter saker från marken och snorar, bajsar, och kräks ofta betydligt mer offentligt än vuxna människor. Det är inte fullt lika äckligt som om en vuxen skulle göra det men det är mest på grund av av att snoret/bajset/kräkset kommer ut i en mindre mängd än om det hade varit en vuxen som tillverkade det. På det så saknar barn ofta empati för andra. Det är inte för att det är något fel på barnet utan för att den delen av hjärnan helt enkelt inte är färdigutvecklad än. Det är inte någonting som alla måste tycka är gulligt utan bara som barn fungerar. Det är inte betéenden som man generellt uppskattar hos vuxna människor heller.
Sen blir folk extremt förolämpade om man säger någonting negativt om saker de tycker om, spelar ingen roll om det är barn, hunden eller bilen, det tas ofta väldigt personligt.

"Inte alla barn"

Men det finns ju sånt som gör barn till barn

Som att kompisen inte kunde släppa barnet ur sikte på hela kvällen ---> oftast måste man inte göra så med vuxna människor men ofta måste man göra så med små barn

Då är nog jag och mina bekanta unika för inga av oss har haft behov av att inte släppa våra barn ur sikte. Det är ju extremt att man ska vara tvungen att vara 100% fokuserad på barnet hela tiden. Fullt förståeligt om barnet är allvarligt sjukt, mindre förståeligt om vi snackar ett friskt barn. Man får ju ordna lite så att inte ungen springer runt och river hela stället.

Fast grejen är ju att alla barn inte är sådana. Även om många barn har perioder med sådana inslag handlar det ofta om just perioder. Det finns vuxna människor som jag väljer att inte umgås med av exakt samma anledning: för att de flamsar och tramsar och drar kiss- och bajsskämt. Inte ogillar jag vuxna människor sådär i allmänhet pga. det.
Men alla vet ju inte att alla barn inte är "sådana". Jag hade lätt kunnat säga (innan jag blev förälder) att jag inte gillar barn. Jag tyckte de var oberäkneliga och jag tyckte det var obehagligt att vistas nära barn. Jag kände mig osäker och visste inte hur jag skulle bemöta dem.
Idag är jag omvänd.

Fast barn är ofta ganska motbjudande. De äter saker från marken och snorar, bajsar, och kräks ofta betydligt mer offentligt än vuxna människor. Det är inte fullt lika äckligt som om en vuxen skulle göra det men det är mest på grund av av att snoret/bajset/kräkset kommer ut i en mindre mängd än om det hade varit en vuxen som tillverkade det. På det så saknar barn ofta empati för andra. Det är inte för att det är något fel på barnet utan för att den delen av hjärnan helt enkelt inte är färdigutvecklad än. Det är inte någonting som alla måste tycka är gulligt utan bara som barn fungerar. Det är inte betéenden som man generellt uppskattar hos vuxna människor heller.
Sen blir folk extremt förolämpade om man säger någonting negativt om saker de tycker om, spelar ingen roll om det är barn, hunden eller bilen, det tas ofta väldigt personligt.

Vilken åldersgrupp pratar du om nu? Varken min 4- eller 9-åring kräks, snorar eller bajsar framför folk i någon större omfattning än vad vuxna i allmänhet gör.

Jag har inga problem med att alla inte älskar mina barn. Jag har periodvis fullt upp med att orka med dem själv. Mitt problem i denna tråd är grupperingen. Jag hade opponerat mig lika mycket om någon hade skrivit att de inte gillar muslimer, asiater, kristna, män, whatever. Den typen av generaliserande driver inte samhället framåt.

Men alla vet ju inte att alla barn inte är "sådana". Jag hade lätt kunnat säga (innan jag blev förälder) att jag inte gillar barn. Jag tyckte de var oberäkneliga och jag tyckte det var obehagligt att vistas nära barn. Jag kände mig osäker och visste inte hur jag skulle bemöta dem.
Idag är jag omvänd.

Alla vet inte att barn är människor som är unika individer precis som alla andra människor? Det är ju extremt sorgligt.

Alla vet inte att barn är människor som är unika individer precis som alla andra människor? Det är ju extremt sorgligt.

Tyvärr så är det nog lite så... Eller VET kanske man gör, om man minns att man själv var en unik, tänkande och kännande varelse när man var barn. Men tror många (som inte har barn) liksom glömmer att barn är i huvudsak en individ, inte i huvudsak ett barn.

Själv har jag inga barn, kommer troligen aldrig skaffa, är yngsta syskonet osv och har således begränsad erfarenhet av barn. Jag känner mig obekväm runt barn för att jag inte förstår dem, jag har rätt svårt för att begripa mig på människor överlag och små barn är ännu svårare för mig. Så jag undviker helst att umgås med små barn för att det är svårt för mig. Så på sätt och vis klumpar jag ju ihop "barn" jag med, men inte i att jag tillskriver dem någon egenskap utan för att de är en grupp människor som jag har svårt för att förstå liksom.

Då är nog jag och mina bekanta unika för inga av oss har haft behov av att inte släppa våra barn ur sikte. Det är ju extremt att man ska vara tvungen att vara 100% fokuserad på barnet hela tiden. Fullt förståeligt om barnet är allvarligt sjukt, mindre förståeligt om vi snackar ett friskt barn. Man får ju ordna lite så att inte ungen springer runt och river hela stället.
Ja och man brukar oftast inte behöva ordna så vuxna människor inte springer runt och river hela stället? Så det är ju något som gör gruppen barn speciella?

Okej om du tycker det är likadant att bjuda hem små barn som att bjuda hem vuxna så grattis? Men är det så konstigt om andra inte tycker likadant?

Och dom raljerande inläggen i tråden om hur man inte kan ha ett pedantiskt rent hem med barn? :confused: Jag har bjudit hem många vuxna som inte skitat ner alls och barn och vuxna är ju typ samma sak? Alkohol? No worries --> barn och vuxna är samma sak?

Ja.. vi fattar.. barn är individer men barn är fortfarande barn! Dom är omyndiga av en anledning! Det är någon som har vårdnaden om dom av en anledning! Det finns fakta som förklarar att barn INTE är som vuxna... det betyder inte att dom är sämre --> men dom är absolut annorlunda och jag fattar inte hur man kan förneka att barn är en grupp med särskilda egenskaper som är speciella för ja BARN

Prova omyndigförklara dom grupper du jämför barn med och det blir ganska fel..... Ja jag tycker det är fel att du jämför svarta , och kan vi lämna n-ordet utanför så vore det bra tack, och muslimer med barn --> det är precis det som rasister också har gjort och argumenterat för att dom inte ska få bestämma fullt över sina egna liv.. Jag fattar att ni menar att barn är individer men kan vi sluta låtsas att barn och vuxna är typ samma sak när vetenskapen och lagen säger att dom inte är det?

Senast ändrad:
Ja och man brukar oftast inte behöva ordna så vuxna människor inte springer runt och river hela stället? Så det är ju något som gör gruppen barn speciella?

Barn är en väldigt stor grupp. Jämför en 1-åring med en 10-åring. Är du särskilt orolig för att en 10-åring kommer springa runt och riva stället? Ett spädbarn på 2 månader kommer inte heller springa runt och riva stället. Gruppen "barn" är jäkligt stor och helt omöjlig att generalisera över.

Okej om du tycker det är likadant att bjuda hem små barn som att bjuda hem vuxna så grattis? Men är det så konstigt om andra inte tycker likadant?

Det har jag inte skrivit. Vad jag har skrivit är att om jag inte vill ha hem barn säger jag uttalat att det är en barnfri tillställning.

Och dom raljerande inläggen i tråden om hur man inte kan ha ett pedantiskt rent hem med barn? :confused: Jag har bjudit hem många vuxna som inte skitat ner alls och barn och vuxna är ju typ samma sak? Alkohol? No worries --> barn och vuxna är samma sak?

Jag har inte raljerat över detta men igen, barn är olika. En 13-åring kommer sannolikt inte lorta ner särskilt mycket, ett spädbarn som bara ligger i sjal not so much, en 2-åring som tillåts springa runt med en banan... ja, det kan bli lortigt. Igen, det är olika. Alkohol... ja, jag erkänner. Jag är en dålig förälder. Jag dricker alkohol när mina barn är med. Att det serveras alkohol gör i min mening inte per automatik situationen olämplig för barn.

Ja.. vi fattar.. barn är individer men barn är fortfarande barn! Dom är omyndiga av en anledning! Det är någon som har vårdnaden om dom av en anledning! Det finns fakta som förklarar att barn INTE är som vuxna... det betyder inte att dom är sämre --> men dom är absolut annorlunda och jag fattar inte hur man kan förneka att barn är en grupp med särskilda egenskaper som är speciella för ja BARN

Prova omyndigförklara dom grupper du jämför barn med och det blir ganska fel..... Ja jag tycker det är fel att du jämför svarta , och kan vi lämna n-ordet utanför så vore det bra tack, och muslimer med barn --> det är precis det som rasister också har gjort och argumenterat för att dom inte ska få bestämma fullt över sina egna liv.. Jag fattar att ni menar att barn är individer men kan vi sluta låtsas att barn och vuxna är samma sak när vetenskapen och lagen säger att dom inte är det?

Du har inte förstått jämförelsen. Det handlar inte om att omyndigförklara någon grupp. Det handlar om att uttala sig negativt om en hel grupp människor. Att klumpa ihop dem och tillskriva dem egenskaper. Det handlar om fördomar. Inte om att omyndigförklara människor.

Vilka egenskaper är specifika för barn? Att vara omyndig är inte en personlighetsegenskap, det är en juridisk term.

Det är helt enkelt lika jäkla otrevligt och ignorant att säga att man inte gillar barn som att säga att man inte gillar kineser.

Jag håller helt med om att det inte är okej att ta med sitt barn utan att kolla att det är okej. Jag gillar barn, men vissa tillställningar gör sig bättre utan barn. Jag inser ju att många inte verkar förstå att när de är bjudna så betyder det inte att deras barn också ingår - alltså kommer jag försöka vara tydlig varje gång risken finns att någon tar med sig barn eller djur eller whatever.

När det gäller att ogilla barn ser jag det väl som ungefär samma sak som att inte gilla hundar,

Är det ok att säga så om andra folkgrupper med?
"Att ogilla gamla människor/kvinnor/män/homosexuella/kineser/mörkhyade är ungefär samma sak som att inte gilla hundar"
Eller varför är det ok att säga så endast om gruppen barn?

Vilken åldersgrupp pratar du om nu? Varken min 4- eller 9-åring kräks, snorar eller bajsar framför folk i någon större omfattning än vad vuxna i allmänhet gör.

Jag har inga problem med att alla inte älskar mina barn. Jag har periodvis fullt upp med att orka med dem själv. Mitt problem i denna tråd är grupperingen. Jag hade opponerat mig lika mycket om någon hade skrivit att de inte gillar muslimer, asiater, kristna, män, whatever. Den typen av generaliserande driver inte samhället framåt.

Visst är det extremt stor variation med hur livliga barn är men är i alla fall mindre barn vakna så gör de generellt någonting och det normala är att det låter eller att de vill ha uppmärksamhet i någon form (eller om det blir tyst så ritar de på väggen eller annat roligt:nailbiting:).
Att dra in religioner och rasistkortet i sammanhanget är knappast relevant, beteendemässigt är barn en mer homogen grupp när det kommer till att oljud når omgivningen och fingrande på saker de kommer åt helt enkelt eftersom det har med utvecklingen av kropp och nervsystem att göra. Barn är ett åldersspann, inte en folkgrupp och hos en växande individ så förekommer vissa beteenden nästan alltid kring en viss ålder.

Senast ändrad:
Jag hade velat att de sagt till först. Jag frågar först om mina hundar kan hänga med. Jag älskar inte heller barn, men om någon frågar så får barnen såklart följa med, men jag vill vara förberedd på det.

Är det ok att säga så om andra folkgrupper med?
"Att ogilla gamla människor/kvinnor/män/homosexuella/kineser/mörkhyade är ungefär samma sak som att inte gilla hundar"
Eller varför är det ok att säga så endast om gruppen barn?
Alltså det är möjligt att det finns barn som är mogna nog att ta körkort när de är 8 år gamla, barn är ju trots allt individer, men rent generellt så finns det en hel del som utmärker barn i olika åldrar på ett sätt det inte gör med många av de andra grupperna du räknade upp. Självklart är barn olika, men de är trots allt barn precis som alla hundar är hundar oavsett ras. Jag förstår verkligen inte det kontroversiella i det.

Verkligen?! Känner inte alls igen mig när det gäller att vara på besök i icke barnanpassat hem med två glada tvååringar. Minutiös passning var det som gällde, aldrig att jag eller sambon skulle släppa fokus och låta barnen härja fritt hos någon annan. Nu när de äldsta är tolv hade det ju varit helt bisarrt att passa dem, de klar sig utmärkt själva. I tråden var det dock en 3-åring det gällde.
Jag förstår ts, jag hade också blivit besviken över att kvällen blev helt annorlunda än jag tänkt mig. Men när man väl står inför faktum är det ju bara att gilla läget och se till att det blir så lyckat det kan bli. Det finns en del grejer jag inte tycker är lämpligt att prata om inför barn och jag hade nog sett fram emot att vännen haft sitt fokus vänt mot mig. Hade jag nu själv skaffat barnvakt inför träffen hade jag nog blivit rätt sur och känt mig lurad.
Jag blir lite förvånad över att så många anser det ok att alltid ta med barn utan att fråga. Det hade känts väldigt underligt om jag och en vän bokade en dejt för en gemensam galopptur och kompisen tar med sin tvååring som ska ledas i skritt eller om exklusiva spadagen plötsligt förbyts i att man ska sitta barnvakt när kompisen får massage?!
Jag tycker det är oerhört många fester, kalas och allmänt umgänge som sker familjevis med barn. Därför tycker jag nog att det är rätt viktigt att det blir barnfritt de få gångerna det är bokat så. Vi fick för övrigt överraskande besök av en 4-åring på sambons 40-årsskiva där det bjöds in till
"vuxenfest". Vi hade skaffat barnvakt till våra barn.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter