Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Jag tycker att om man inte vet vad som gäller så frågar man. Jag skulle aldrig tänka att mina vänner vet ju om att jag jobbar och då kan jag inte lämna hundarna ensamma igen så jag tar med dem utan att säga något. I en liknande tråd på Hund-forumet verkar det självklart men när det gäller barn resonerar tydligen många annorlunda.

Sen blir det ju ofta så att man i en vänskapskrets när man umgåtts ett tag har kommit fram till ett gemensamt förhållningssätt. Jag har vänner jag inte frågar om jag får ta med mig hundarna eftersom jag alltid har fått det och om det ändras utgår jag från att de säger till. Vid särskilda tillställningar och innan vi lärde känna varandra såg jag det dock som självklart att fråga.

De få vänner som har små barn umgås jag oftast med utomhus om de kommer hit. Jag har två glada burdusa hundar och en liten lägenhet. Om de tagit med sina småttingar till en tjejkväll utan att fråga hade jag antagligen blivit ganska fundersam på hur tusan de tänkt.

Visst är idén om att ha ett öppet och välkomnande hem trevlig i sig men jag hade inte fixat det. Att umgås tar generellt mycket med energi och att umgås med främlingar tar ibland mer energi än jag har. Om någon då tar med extra personer utan att ens nämna det kan jag tycka att det är ganska respektlöst att inte tänka på att människor faktiskt är olika.

När det gäller att ogilla barn ser jag det väl som ungefär samma sak som att inte gilla hundar, trots den extrema variation det finns av hundar också. Däremot skulle jag inte använda ord som motbjudande även om jag tänker på att det mycket handlar om en motreaktion mot de krav man känner från samhället. Men brukar själv inte tycka att det är särskilt roligt att höra om någon man håller kärt (i mitt fall husdjur och inte barn) .

Jag funderar över hur jag gör... Håller med i sak om att man bör fråga om det är okej att ta med sig någon oinbjuden. Att ta med barn till en uttalad vin och prat- kväll är ju rätt olämpligt, men i övrigt förutsätter jag nog nästan att sonen är välkommen (men hoppas att jag inte tagit med honom till någon ovetandes). Är han med så kan och prioriterar jag att träffas betydligt oftare än om jag ska se till att ha en ledig kväll som jag inte tycker spenderas bättre med sonen. De som inte haft/visat något intresse för mitt barn har faktiskt sorterat bort sig själva lite.
Förutsätter också att det finns mat även till ett barn som äter det mesta och inte kräver pureer etc längre (förutsatt att de vet att han kommer såklart).

Jag gillar inte heller barn men det får man inte säga här... men jag gör det inte, å som någon över frågade, varför? Jo för de uppför sig på ett sätt som jag inte alltid är så bekväm med.
Nä gud nåde dej om du inte gillar barn. Då är du oempatisk och fördomsfull och bidrar till ett diskriminerande samhälle.

Barn är svåra att läsa av och personer som aldrig umgåtts med barn kan ha väldigt svårt för det till synes irrationella beteendet. Speciellt om man inte är neurotypisk och redan har svårt med relationer till andra, då kan ett barn framstå som en alien. Jag fixar min dotter, men en av hennes bästa vämner vill jag nästan vråla åt ibland för att hon enligt min adhd-hjärna beter sig så knäppt. Nu har jag ju vett nog att inte vråla :D men jag är väldigt hjärntrött efter att ha varit med tjejerna en stund.

Men precis. Det är rätt stor skillnad på vilken typ av återhämtning jag behöver beroende på om jag ska träffa en kompis och om jag ska träffa en kompis + barn. Om jag ska träffa en kompis ett par timmar behöver jag vila några timmar sen. Om man lägger till barn i ekvationen behöver jag i princip se till att jag är ledig och kan vila hjärnan hela nästa dag, i synnerhet om det är barn i förskoleåldern.

Nej. Vi har bara en 8.5mån kille. Men ser det inte som en omöjlighet att ha ordning även när han blir större. Är uppväxt med det själv och har syskon som klarat det före mej;)
Det är ju inte motsatsen folk och jag har reagerat på heller utan på det som jag i alla fall tolkade @Vogue s inlägg som att det var ett extremprdant hem.

För mig är det stor skillnad på att folk håller fin ordning (även om jag själv inte är den sorten) jämfört med ett hem fullt av så dyrbara saker att man knappt vågar röra sig.

Men precis. Det är rätt stor skillnad på vilken typ av återhämtning jag behöver beroende på om jag ska träffa en kompis och om jag ska träffa en kompis + barn. Om jag ska träffa en kompis ett par timmar behöver jag vila några timmar sen. Om man lägger till barn i ekvationen behöver jag i princip se till att jag är ledig och kan vila hjärnan hela nästa dag, i synnerhet om det är barn i förskoleåldern.
Samma här. Jag blir mycket mer hjärntrött av att umgås med barn och behöver då planera lite mer, och "värdera" om umgänget är "värt" det för mig just då. Har inte umgåtts så mycket med barn sen jag blev sjuk men de få gånger jag gjort det har jag verkligen märkt skillnad mot förut när jag inte hade hjärntröttheten..

Det är ju inte motsatsen folk och jag har reagerat på heller utan på det som jag i alla fall tolkade @Vogue s inlägg som att det var ett extremprdant hem.

För mig är det stor skillnad på att folk håller fin ordning (även om jag själv inte är den sorten) jämfört med ett hem fullt av så dyrbara saker att man knappt vågar röra sig.
Det är klart det är skillnad på det (jag svarade på @Imogen s inlägg) vi bor inte i nåt Bukowskishem, men vi har rent trots djur och att vi bor på landet.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag umgås också helt klart helst utan barn. Jag är generellt inte mycket för oväsen, höga ljud och livliga människor så därav helst inga barn. Men jag har vänner som oftast måste ta med barn om jag vill träffa dom men då vet jag ju om det i förväg och det är ok. Folks hundar får dock gärna följa med hit bara dom inte äter upp katten. ;) Och jo, jag gillar helt klart djur bättre än barn och det vet alla mina vänner.
Skulle aldrig komma på tanken att säga till någon att jag specifikt inte gillar deras ungar utan då undviker jag hellre både människan och barnet. Men att tala om vad jag tycker om barn generellt är svårt att undvika eftersom folk rätt ofta säger saker som "oooo, vad söt bebis/barn X är tycker du inte?". Nej, det tycker jag inte, jag är inte så förtjust i barn.. :devil: Däremot så blir många extremt kränkta när man inte är intresserade av deras nyfödda bebisar och liknande och det förstår jag inte alls varför faktiskt.

Nä gud nåde dej om du inte gillar barn. Då är du oempatisk och fördomsfull och bidrar till ett diskriminerande samhälle.
Funderar på hur man är oempatisk, fördomsfull och diskriminerar ett samhälle genom att inte gilla barn eller andra saker? För det borde bli samma om man inte gillar andra saker med?

---

Tycker den här tråden är intressant. Jag gillar inte heller barn, speciellt yngre barn, finns undantag såklart. När jag var yngre tyckte jag om barn, men ju äldre jag blir desto mer stör jag mig på dom. Kanske ändras den dagen jag får egna om den någonsin inträffar förstås.

Jag har förvisso en kompis som heller inte gillar barn, men som fått eget barn och vi umgås fortfarande tillsammans barnet. Min kompis berättade att hon var rädd att hon inte skulle tycka om sitt barn, vilket med facit i hand att hon gillar barnet.

Jag tycker det är helt okej att inte gilla barn, precis som det är okej att inte gilla andra saker också. Även om jag inte gillar barn respekterar jag dom som gör det, och jag förväntar mig samma respekt tillbaka, även kallad hänsyn åt båda håll.

Det är så jag ser på det.

Funderar på hur man är oempatisk, fördomsfull och diskriminerar ett samhälle genom att inte gilla barn eller andra saker? För det borde bli samma om man inte gillar andra saker med?

---

Tycker den här tråden är intressant. Jag gillar inte heller barn, speciellt yngre barn, finns undantag såklart. När jag var yngre tyckte jag om barn, men ju äldre jag blir desto mer stör jag mig på dom. Kanske ändras den dagen jag får egna om den någonsin inträffar förstås.

Jag har förvisso en kompis som heller inte gillar barn, men som fått eget barn och vi umgås fortfarande tillsammans barnet. Min kompis berättade att hon var rädd att hon inte skulle tycka om sitt barn, vilket med facit i hand att hon gillar barnet.

Jag tycker det är helt okej att inte gilla barn, precis som det är okej att inte gilla andra saker också. Även om jag inte gillar barn respekterar jag dom som gör det, och jag förväntar mig samma respekt tillbaka, även kallad hänsyn åt båda håll.

Det man har reagerat på i första hand är ju att TS skrev att hon fann barn "motbjudande" och jämförde att inte gilla barn med att inte gilla spindlar eller ormar. Sen är det klart att inte alla är särskilt barnkära eller intresserade av barn i allmänhet, det är ju en annan sak liksom.

Tydligen så är det provocerande utan dess like :angel: här blir dom ju totalt rabiata

Visa i vilket inlägg jag har skrivit att barn är motbjudande. Jag tycker dom är irriterande. INTE motbjudande!
Och visst är jag fördomsfull. Precis som alla andra.

Jag kan ha misstagit mig kanske var det någon annan som uttryckte sig så, men du drar alla barn över samma kam. De är irriterande och du gillar dem inte. Alla barn är inte lika. De är precis lika olika och unika som alla andra. En del går en på nerverna, precis som de flesta folk kan gå en på nerverna.

Om du ändrar inställning kanske du kommer få andra erfarenheter.

Jag tycker det är helt okej att inte gilla barn, precis som det är okej att inte gilla andra saker också. Även om jag inte gillar barn respekterar jag dom som gör det, och jag förväntar mig samma respekt tillbaka, även kallad hänsyn åt båda håll..

Jag tycker det är ihopklumpandet av barn som en grupp som blir mindre bra.
Sen tycker jag din formulering är lite olycklig, att det är okej att inte gilla barn och "andra saker". Barn är ju trots allt inte saker.

Men alltså, det jag vill komma fram till är att "inte gilla barn" kan likställas med "inte gilla asiater", "inte gilla kvinnor", "inte gilla pensionärer" eller "inte gilla judar". Dvs att gruppa ihop alla individer med någon gemensam egenskap, och säga att man inte gillar dem. Baserat på att de är i en viss ålder/av ett visst kön/har en viss hudfärg/har en viss tro etc.
Att inte gilla personer med en viss typ av personlighet, eller typ skrikiga personer osv har jag inga problem med. Men just att gruppera alla som har en sak gemensamt och säga att man inte gillar dem tycker jag inte är helt okej.

Det man har reagerat på i första hand är ju att TS skrev att hon fann barn "motbjudande" och jämförde att inte gilla barn med att inte gilla spindlar eller ormar. Sen är det klart att inte alla är särskilt barnkära eller intresserade av barn i allmänhet, det är ju en annan sak liksom.
Vi uttrycker oss alla olika, men om du kollar på det jag fetade i din text, så tror jag att även det gäller för TS. :)

Jag gillar inte heller barn men det får man inte säga här... men jag gör det inte, å som någon över frågade, varför? Jo för de uppför sig på ett sätt som jag inte alltid är så bekväm med. Flamsar å tramsar å stökar osv... å det är ok till viss del hemma hos DEM eller när jag vet förutsättningarna, men jag väljer det helst inte själv... Sen kan jag tycka att de är "pinsamma" bland folk om de börjar flamsa å skratta åt typ kiss å bajs-skämt som de själva säger... sen vet jag att barn ÄR sådana å de får självklart vara sådana men JAG är inte bekväm i det och väljer helst bort det ...

Fast grejen är ju att alla barn inte är sådana. Även om många barn har perioder med sådana inslag handlar det ofta om just perioder. Det finns vuxna människor som jag väljer att inte umgås med av exakt samma anledning: för att de flamsar och tramsar och drar kiss- och bajsskämt. Inte ogillar jag vuxna människor sådär i allmänhet pga. det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama