Men att inte vilja ha in barn i sin lägenhet för att man inte tycker om barn, för att barn är motbjudande - det är långtifrån okej.
Men om någon nu inte gillar barn och därmed inte vill ha dem i sitt hem för whatever reason, varför är det inte okej? Det är väl ypperligt om de som inte gillar barn inte tar hem barn till sig, för alla inblandades bästa.
Mina vänner med barn har faktiskt varit överlyckliga över att umgås utan barn med mig och absolut inte varit intresserade av att prata om dem hela tiden. Vi har haft en massa annat att avhandla istället
Det har speciellt varit så i slutet av mammaledigheten
dvs de har varit lite less på att vara hemma
*räcker upp en hand* ..eller öh, vänta.. *räcker upp båda armarna o vevar frenetiskt*
Är väl iofs ingen större bedrift att fortsätta ha det fint och pedantiskt hemma även med barn. Har gått utmärkt för oss så fattar inte varför alla sa innan att det absolut inte går.
I all min visdom (haha) som enbarnsmor tror jag att det beror en del på barnen i fråga
Städning, fine. Men att ha det "fint", well.. jag har en kompis med dotter som inte behövt barnsäkra
alls. Allt är som det var innan hos dem. Jag har en på knappt ett som är överallt, biter i allt, drar i allt, en liten tiokilos-orkan. Det går inte att ha fint hemma när man måste barnsäkra på den nivån han är. Isf hade jag fått sätta honom i en liten hage (lockande tanke ibland dock
)
Det handlar inte att lära dig att ha rätt åsikt. Det handlar om att försöka förstå hur oerhört fördomsfullt och oempatiskt det är att klumpa ihop människor och tillskriva dem olika egenskaper. .
Det finns dock en skillnad när man talar om barn jämfört med hästmänniskor, danska o what not. Det är att det finns vissa egenskaper som de facto ÄR hyfsat gemensamma för barn i vissa åldrar. Nyfödda går inte, pratar inte, och är olämpliga att ta med ut på krogen. De tillverkar även bajsblöjor för de som nu är känsliga för sånt. Det får man väl se som hyfsat sannolikt?
Två-treåringar har ofta lite spring i benen och behöver dels mycket koll, går inte heller så bra att ta med på krogen, kanske inte ska höra alla samtalsämnen som vissa vill dra med sina vuxna bekanta (finns ju vuxna som inte bryr sig om sådant men men..), har i regel tidigare läggtid än de vuxna, kanske inte är superroade av besök på fina restaurangen eller bio därefter med nya star wars eller vad nu det kan vara.. Så är man inte road av babblarna, lek, etc så kanske man inte gillar att hänga med småbarn.
Jag ser inte riktigt att det är samma sak som att dra vuxna av olika slag över en kam. Barn är barn. Extremt olika inom spannet ju äldre de blir, men vissa saker har de inom sitt åldersspann i de allra flesta fall gemensamt.
Och TS, jag hade net heller uppskattat om någon inte frågat. Jag frågar alltid om jag kan ta med lillen, liksom att jag frågar om hundarna kan komma med om det är aktuellt. Då är jag ändå mammaledig med väldigt lite hjälp, men det kan jag ju inte begära att alla tänker på. (Och för MIG är ju mitt barn det mest fantastiska som existerar, men jag tycker ändå att det är skönt att sitta still och vuxenprats ibland. Och inser motvilligt att alla andra kanske inte -ännu- insett hans storhet
)