Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Okej, då får jag bifoga en lista på de som inte är välkomna i samband med inbjudan till nästa tjejträff.
Du kan göra det om du vill ha det besvärligt och troligen missa en massa eller så kan du vara mer praktisk och göra klart att det är en personlig inbjudan för just den personen och ingen annan.

Men om man inte har uttalat att barn inte är välkomna får man ta att barn kan följa med. Jag skrev det tidigare, det handlar om bristande kommunikation. Man kan inte anta att folk bara vet saker, man får kommunicera tydligt.
Så då ska man tydligt säga att inbjudan gäller bara dig? Du får inte ta med några familjemedlemmar, inte några husdjur eller några andra människor? Jag tycker det är lättare att den som vill ta med någon frågar istället.
När jag umgås med vänner eller bekanta brukar detta inte vara något problem utan fok säger hela tiden att de behöver ta med barn, vän eller hund. Så för mig är det självklart att inbjudan gäller den personen och då kollar man av läget om man vill något annat.

Senast ändrad:
Men om man inte har uttalat att barn inte är välkomna får man ta att barn kan följa med. Jag skrev det tidigare, det handlar om bristande kommunikation. Man kan inte anta att folk bara vet saker, man får kommunicera tydligt.
Och där är kanske kärnan i den här diskussionen för jag håller inte med. Jag utgår från att vill man ta med individer som inte är bjudna så frågar man. Jag skulle aldrig ta med mig mina hundar bara för att ingen sagt att det inte var okej. Vet jag inte om de är välkomna så frågar jag. Bjuder jag in person är det den personen som är inbjuden, ingen annan hur mycket man än tycker sig sitta ihop med sina barn.

Och vi tycker helt enkelt olika. Jag ser det som helt acceptabelt att inte gilla att umgås med 2-åringar eller 8-åringar som att inte vilja jobba inom äldrevården. Men om andra inte kan acceptera det så respekterar jag det också.

Det är väl ingen som säger att det inte är okej att inte gilla att umgås med 2-åringar eller att inte vilja arbeta inom äldreomsorgen? Det är i min mening något helt annat än att inte gilla barn och pensionärer.

Jag är inte intresserad av att arbeta på banken, det är inte samma sak som att jag ogillar bankirer (eller pengar).

... och jag tycker helt tvärtom. Jag kan inte täcka för alla situationer när jag bjuder in någon: ta inte med din kollega (även om det råkar vara så att du umgåtts med denne tidigare under dagen), ta inte med din katt, ta inte med din ödla, ta inte med din sambo, ta inte med...

Jag förutsätter, som normalt uppfostrade människor vågar jag påstå, att inbjudan omfattar den som inbjudan gäller och inte ett entourage valt av den jag bjudit.

Så då ska man tydligt säga att inbjudan gäller bara dig? Du får inte ta med några familjemedlemmar, inte några husdjur eller några andra människor? Jag tycker det är lättare att den som vill ta med någon frågar istället.
När jag umgås med vänner eller bekanta brukar detta inte vara något problem utan fok säger hela tiden att de behöver ta med barn, vän eller hund. Så för mig är det självklart att inbjudan gäller den personen och då kollar man av läget om man vill något annat.

Ja, jag tycker att man ska vara tydlig. Från alla håll. Därav mitt initiala inlägg om bristande kommunikation.

Testa att försöka ta med en gammal släkting på en Buketräff så får du se hur lyckat det är. På tal om att vara öppen för alla.

Och vi tycker helt enkelt olika. Jag ser det som helt acceptabelt att inte gilla att umgås med 2-åringar eller 8-åringar som att inte vilja jobba inom äldrevården. Men om andra inte kan acceptera det så respekterar jag det också.

Är väl ingen som talat om att man måste gilla att umgås med barn. Tror nog alla här håller med att man inte måste gilla att umgås med alla.
Det vi diskuterat i princip hela tiden är ju att man inte bör gruppera en viss typ av människor och säga att alla dessa är motbjudande/äckliga/whatever.

Jag tycker inte det handlar om bristande kommunikation. Jag tycker det handlar om bristande respekt och uppfostran hos gästen.

Det är möjligt att gästen inte är "väluppfostrad", men det är ju en sådan sak vi inte har kontroll över. Eftersom människor är olika, kommer från olika kulturer, har olika uppfostran osv. bör man inte anta en massa saker. Bättre då att vara tydlig. För mig är det uppenbart att det brast i kommunikationen eller tror ni att gästen betedde sig illa med vett och vilje?

Det är möjligt att gästen inte är "väluppfostrad", men det är ju en sådan sak vi inte har kontroll över. Eftersom människor är olika, kommer från olika kulturer, har olika uppfostran osv. bör man inte anta en massa saker. Bättre då att vara tydlig. För mig är det uppenbart att det brast i kommunikationen eller tror ni att gästen betedde sig illa med vett och vilje?

Jag tror att gästen betedde sig som den gjorde fullt medvetet, ja. Jag tror inte man råkar få med sig sitt barn till en tillställning, ovetandes.

Att det sedan handlade om disrepekt snarare än uppståtlig ondska är kanske en annan fråga? Resultatet (för mig) hade varit detsamma. En förstörd kväll.

Du kan göra det om du vill ha det besvärligt och troligen missa en massa eller så kan du vara mer praktisk och göra klart att det är en personlig inbjudan för just den personen och ingen annan.

Efter att ha läst den här tråden skulle jag nog hellre skriva en kort lista där barn och eventuella partners tar första- & andraplats och därefter se om nån av kompisarna tar med någon eller något objudet som de tycker passar in på temat "tjejkväll". Kan ju bli jättespännande om det medtas grannar, chinchillor, avlägsna släktingar, getter, med mera.

Själv utgår jag alltid från att en inbjudan är just personlig om det inte uttryckligen står något annat och vill jag ha med någon eller något så frågar jag värden, jag dyker inte bara upp med partner/hund/farmor etc.

Jag kan tycka att det främst är besökarens uppgift att meddela/fråga om det är ok att ta med barn/blir tvungen att ta med pga någon omständighet och sedan bestämma ny tud eller om man kan komma ändå.
Men samtidigt om man bjuder in någon som har små barn så får man vara beredd att planerna kanske inte alltid blir som tänkt.
Som förälder har jag fått lära mig att vara väldigt flexibel då saker och ting kan ändras snabbt och man får göra det bästa av situationen.
Kanske kunde TS vän inte lämna ifrån barnet/barnpassning inställd/barnet vägra låta mamma åka/vad som. Och trodde att det viktigaste kanske var att träffas över huvud taget trots att det inte blev som planerat.

När vi hade småbarn så var det helt självklart för mig att vi hörde av oss och frågade om barnen fick komma med om vi inte lyckades skaffa barnvakt när vi var bortbjudna. Vi tog aldrig med dem oanmälda och det hände också att en av oss fick stanna hemma med barnen och bara den ena gå på festen eller middagen om det inte passade värdarna att ha barn med på tillställningen. Och om min man var bortrest eller tvärtom jag var bortrest så fick man helt enkelt avstå från att gå på just den middagen om det inte passade att ha barn med. Det kan ju finnas många anledningar till att det inte passar att ha barn med och jag personligen tycker det tillhör normalt hyfs att fråga först om det inte framgår tydligt av inbjudan att barn är välkomna och att tillställningen kommer att vara barnvänlig. Dessutom tycker jag att småbarn inte har så mycket ut av en vuxenmiddag eller fest, det blir mest trist och tråkigt både för föräldrar och barn.

Sen kan jag tycka att det är rätt så stor skillnad på att ta med ett barn objudet kontra en vuxen. Jag hade alla gånger hellre sett att min bekant hade tagit med en kompis eller sin partner, det hade varit helt okej för min del.
I det här fallet tycker jag att barnet förstörde kvällen (eller rättare sagt, min bekant förstörde kvällen genom att ta med barnet) eftersom hon inte fick en lugn stund då hon hela tiden behövde vakta dottern. Förhoppningsvis hade hon inte behövt springa efter sin sambo på samma sätt.

Efter att ha läst den här tråden skulle jag nog hellre skriva en kort lista där barn och eventuella partners tar första- & andraplats och därefter se om nån av kompisarna tar med någon eller något objudet som de tycker passar in på temat "tjejkväll". Kan ju bli jättespännande om det medtas grannar, chinchillor, avlägsna släktingar, getter, med mera.

Själv utgår jag alltid från att en inbjudan är just personlig om det inte uttryckligen står något annat och vill jag ha med någon eller något så frågar jag värden, jag dyker inte bara upp med partner/hund/farmor etc.
Jag blev tvungen att backa till trådstarten nu för att se om det var ”tjejkväll” det handlade om. Och jag blev rätt förvånad när jag såg hur du uttryckte det: ”Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.”

När du bjuder hem en tjej, slår du då fast redan vid inbjudan vad ni ska prata om? Och vad är ”tjejsnack” på en middag med två tjejer? Om jag bjuder hem Eva så ser jag det som att jag bjuder hem Eva. Inget annat. Och samtalsämnena blir väl de som faller oss in.

Självklart ska man inte ta för givet att ens barn är välkomna om man inte kommit överens om det innan. Man tar ju inte med sig en partner eller hund utan att fråga liksom. Eller en kompis.
Jag skulle själv inte bli glad om barn bara dyker upp utan att jag fått frågan. Jag skulle inte säga nej till dom, men jag vill ha möjlighet att ta bort vissa saker som jag är rädd om.
Kommunikation är nyckeln.

Att det sedan handlade om disrepekt snarare än uppståtlig ondska är kanske en annan fråga? Resultatet (för mig) hade varit detsamma. En förstörd kväll.

Är väl där skillnaden ligger. För en del spelar det ingen roll, huvudsaken är att man träffas.
För andra är allt förstört och hade hellre avbokat och planera ny träff.
Så med tanke på att de båda hade olika värderingar i under vilka omständigheter man träffas så blev det ju fel.

Jag blev tvungen att backa till trådstarten nu för att se om det var ”tjejkväll” det handlade om. Och jag blev rätt förvånad när jag såg hur du uttryckte det: ”Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.”

När du bjuder hem en tjej, slår du då fast redan vid inbjudan vad ni ska prata om? Och vad är ”tjejsnack” på en middag med två tjejer? Om jag bjuder hem Eva så ser jag det som att jag bjuder hem Eva. Inget annat. Och samtalsämnena blir väl de som faller oss in.
Det är väl mer ett begrepp som är rätt väletablerat?
Då jag blivit inbjuden till tjejmiddag så har det vArit alla möjliga samtalsämnen

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV