Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Dessutom tycker jag att småbarn inte har så mycket ut av en vuxenmiddag eller fest, det blir mest trist och tråkigt både för föräldrar och barn.

Där har jag helt andra erfarenheter både från min egen uppväxt och med mina barns. Jag och mina syskon har fått hänga med på det mesta och så har även mina barn (oroa er inte, jag dubbelkollar alltid om barnen får hänga med). Jag tyckte det var mysigt att sitta och pula i ett hörn och höra de vuxna surra om vad de nu surrade om. Mina barn verkar vara lagda åt samma håll.

I min familj och i mi umgängeskrets har det liksom alltid varit självklart att barnen är en del av livet och när barnen kommer får de hänga med på det som händer i livet, givet att det inte handlar om direkt olämpliga situationer (sådana som kan bli farliga alltså). Lyxrestauranger, syjunta med morsan (en s k "tjejkväll"), spelkväll eller vad de nu må vara. Barn har varit inkluderade i det liv vi lever, vi har inte omformat våra liv efter barnen. Det betyder inte alltid att barnen hänger med, självklart vill man vara barnfri ibland men att utgå ifrån att det är tråkigt för barn (oavsett ålder) att hänga med vuxna och vice versa är en väldigt tråkig inställning. Så behöver det absolut inte vara.

@Zinfernia
Jag håller absolut med om att det hör till god ton att kolla om det är ok att barnet följer med! Det håller jag helt klart med om att väninnan borde ha gjort!

Samtidigt var ju grundfrågan om vi tyckte du överreagerade, och det tycker jag. Att bli så besviken över en treårings närvaro att man får hela kvällen förstörd och behöver starta en tråd på Buke känns för mig ganska odd. Många andra hade nog kanske blivit förvånade, tyckt det hade varit bra att få frågan innan etc men ändå sett glädje i att träffa kompisen och haft en shysst kväll tillsammans ändå.

Alltså, eftersom det tydligen är en så pass stor grej för dig att det förstör hela nöjet med att ses så tycker jag verkligen för din egen skull ska vara tydlig med att kommunicera att barn inte är välkomna. Enklast för alla liksom tänker jag.

Jag blev tvungen att backa till trådstarten nu för att se om det var ”tjejkväll” det handlade om. Och jag blev rätt förvånad när jag såg hur du uttryckte det: ”Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.”

När du bjuder hem en tjej, slår du då fast redan vid inbjudan vad ni ska prata om? Och vad är ”tjejsnack” på en middag med två tjejer? Om jag bjuder hem Eva så ser jag det som att jag bjuder hem Eva. Inget annat. Och samtalsämnena blir väl de som faller oss in.

Det här känns som en helt annan diskussion, men okej.
För mig är tjejmiddag/tjejsnack uttryck som mest handlar om att beskriva träffen i väldigt stora drag. Precis som jag skämtsamt kallar det för herrmiddag när jag har mitt grabbgäng hemma hos mig, för någon som ägnar sig åt att märka ord är det givetvis felaktigt men jag tycker att uttrycken passar bra för att beskriva vad jag tänkt för kvällen.
Samtalsämnena kan givetvis variera mellan himmel och jord. Normalt sett pratar vi om vissa saker på tjejmiddagarna medan jag pratar om andra saker med grabbarna.

Det här känns som en helt annan diskussion, men okej.
För mig är tjejmiddag/tjejsnack uttryck som mest handlar om att beskriva träffen i väldigt stora drag. Precis som jag skämtsamt kallar det för herrmiddag när jag har mitt grabbgäng hemma hos mig, för någon som ägnar sig åt att märka ord är det givetvis felaktigt men jag tycker att uttrycken passar bra för att beskriva vad jag tänkt för kvällen.
Samtalsämnena kan givetvis variera mellan himmel och jord. Normalt sett pratar vi om vissa saker på tjejmiddagarna medan jag pratar om andra saker med grabbarna.
Men vad jag undrade var hur en middag med två personer kan bli könad. Det var inte gänget det handlade om.

Jag har aldrig påstått att barn inte är "jobbiga". Det är ju något som är i betraktarens öga. Fast man bör ju rimligen ha träffat personen för att avgöra.

Utifrån din beskrivning av beteenden som ska förekomma oftare hos barn än hos vuxna så verkar du dra gränsen för barn vid typ 4 år. Då blir det ju helt klart en konstig diskussion.

Sen är det en väldig skillnad på att tycka det är äckligt när barn bajsar på sig, att känna sig obekväm kring människor som inte kan kommunicera som vuxna och att inte tycka om
ca en femtedel av Sveriges befolkning.
Varför är det skillnad? Det finns inga så små barn som kan kommunicera som vuxna. Varför är det då konstigt att inte tycka om dem?

Efter 4-5 års ålder så brukar de ha fått lite mer vett i skallen, och kan skärpa sig om de måste. Men, jag tycker inte att de har att göra på en tjejkväll med alkohol för det.

Jag tycker att det är väldigt spännande med en tråd där folk verkligen säger "Så kan man inte tycka". För jo, uppenbarligen kan man det.

Du tycker inte det låter lite väl oempatiskt att tycka illa om en person och säga att hen är äcklig för att denne är sjuk ofta?

Nu skriver du saker som jag inte har sagt. Vänligen upphör med det.

Jag tycker att rinnande snor är äckligt. Riktigt äckligt. Det kryper i hela kroppen på mig.

• Gilla
Reactions: Sel
@Zinfernia Jag uppfattar det för övrigt inte som en annan diskussion. Det som gjorde att jag reagerade var att "dra med en treåring på en tjejmiddag" får en annan innebörd om man med tjejmiddag menar ett gäng tjejer som annars mest umgås parvis ordnar en middag för bara tjejerna i paren (vilket jag tror är den innebörd de flesta lägger i ordet) än om man menar det du - och @stjarnhimmel - nu gör: en middag med en tjejkompis. I det första fallet låter det självklart fel att släpa med en treåring, i det andra inte lika självklart utan snarare som en miss i kommunikationen. Ni kände inte varann tillräckligt väl, för henne var det självklart att ta med barnet utan att fråga, för dig var det lika självklart att hon inte skulle göra det.

Jag tycker att rinnande snor är äckligt. Riktigt äckligt. Det kryper i hela kroppen på mig.

Finns det någon som INTE tycker att det är äckligt? Jag kan lova dig att jag njuter inte av mina föräldrars alltmer okontrollerade kroppsliga funktioner när jag besöker dem på äldreboendet. Men ibland får man bita ihop, växa upp och inse att det är inte mina (äckel)känslor som står i centrum här. Inte heller jag klarar det alltid, men jag försöker.

Ja det är ju lite lustigt att nämna utifrån kön. Vad kallas middag med man? :D
Men jag har ofta hört ord som herrmiddag, tjejmiddag. Speciellt när jag pluggade tror jag.
Ja men det har jag också hört. Men inte när det gäller två personer, försöker jag ju förklara. Då handlar det om att jag bjuder hem individen.

De snorar och kladdar ner (Jag gillar inte min mors GD av samma anledning) och är allmänt äckliga.

Barn är oftare sjuka än vuxna. De kan inte snyta sig utan ofta körs snoret in och ut, rinner, droppar osv. Ofta är de ute bland folk i det tillståndet, vilket vuxna människor mkt sällan är. Och är de det så håller de oftast snoret innanför näsan.

Nu skriver du saker som jag inte har sagt. Vänligen upphör med det.

Du skriver att barn är äckliga, främst pga snor, som kommer från sjukdom och barn är värre än andra för att de är sjuka oftare. Hur ska detta tolkas menar du?
Annars är det ju bara som sagt att säga att snor är äckligt, inte människan som är sjuk.

Efter att ha läst den här tråden skulle jag nog hellre skriva en kort lista där barn och eventuella partners tar första- & andraplats och därefter se om nån av kompisarna tar med någon eller något objudet som de tycker passar in på temat "tjejkväll". Kan ju bli jättespännande om det medtas grannar, chinchillor, avlägsna släktingar, getter, med mera.

Själv utgår jag alltid från att en inbjudan är just personlig om det inte uttryckligen står något annat och vill jag ha med någon eller något så frågar jag värden, jag dyker inte bara upp med partner/hund/farmor etc.
Det skulle vara än mer intressant om du hittar någon här som tycker det är okej att ta med sig grannar och chinchillor utan förvarning, men ha det så kul med dina högst irrelevanta och onödiga listor om du inte väljer att vara otydlig vid inbjudningar.

PS . Läs tråden igen så ser du att flertalet inte tycker det är okej (inklusive mig själv) ens att ta med barn utan förvarning. Eller vilken tråd är det du har läst?

Senast ändrad:
Varför är det skillnad? Det finns inga så små barn som kan kommunicera som vuxna. Varför är det då konstigt att inte tycka om dem?

Efter 4-5 års ålder så brukar de ha fått lite mer vett i skallen, och kan skärpa sig om de måste. Men, jag tycker inte att de har att göra på en tjejkväll med alkohol för det.

Jag tycker att det är väldigt spännande med en tråd där folk verkligen säger "Så kan man inte tycka". För jo, uppenbarligen kan man det.

Ser du inte någon skillnad i att inte tycka om att prata med 4-åringar och att inte tycka om 4-åringar? Det är ju som att inte tycka om fransmän för att man ogillar att prata franska.

Jag tycker inte att några barn öht har på en tjejkväll med alkohol att göra. Det har ingenting med att "tycka om barn" att göra.

Ja uppenbarligen finns det folk som inte tycker om barn. Precis som det finns folk som inte tycker om araber, skåningar och funktionshindrade. Allt är lika osmakligt.

Finns det någon som INTE tycker att det är äckligt? Jag kan lova dig att jag njuter inte av mina föräldrars alltmer okontrollerade kroppsliga funktioner när jag besöker dem på äldreboendet. Men ibland får man bita ihop, växa upp och inse att det är inte mina (äckel)känslor som står i centrum här. Inte heller jag klarar det alltid, men jag försöker.

Och det är ju just det som är poängen. Att komma och säga att det inte är äckligt funkar inte, för det är det.

Därmed inte sagt att jag inte kan skärpa ihop mig, eller att jag tycker att barn är äckliga av den anledningen.
Jag har insett att det är föräldrar jag hatar, inte alla såklart, men en viss typ av föräldrar. De där som skaffar barn utan att tänka igenom det. De som har barnen med på fyllefester. De som lägger upp ungen på borden på mcdonalds och byter blöja när den har bajsat på sig så pass att det är längs med hela benen. Eller de som bär ut ungen i armen i affären för att den skriker. Fäderna (för det är oftast fäderna) som tror att barn ska bara lekas med och det andra ska någon annan göra (mamman oftast). De som inte inser att deras agerande som föräldrar får konsekvenser för deras barn, tex föräldrar som blir jättearga över småsaker och kastar saker omkring sig. Föräldrar som aldrig kan sätta gränser för sina barn. Föräldrar som behandlar barnen som hundar och ska ha mm lydnad och går upp i energi och dominans på sekunden så fort ungen tittar åt fel håll.

Ja, listan kan göras otroligt lång, men jag tror att jag har gjort min poäng.

Det finns otroligt trevliga ungar. Just nu ligger en av mina bästa vänner på BB och kommer få ett litet mirakel inom en ganska snar framtid :heart:heart

Ser du inte någon skillnad i att inte tycka om att prata med 4-åringar och att inte tycka om 4-åringar? Det är ju som att inte tycka om fransmän för att man ogillar att prata franska.

Jag tycker inte att några barn öht har på en tjejkväll med alkohol att göra. Det har ingenting med att "tycka om barn" att göra.

Ja uppenbarligen finns det folk som inte tycker om barn. Precis som det finns folk som inte tycker om araber, skåningar och funktionshindrade. Allt är lika osmakligt.

Vad skulle skillnaden vara menar du? Umgås man med en 4 åring så måste man ju prata med den. Eller ska man bara ignorera att den finns? Är det bättre?

Fast i MITT hem är det väl just MINA känslor som borde styra om vem och vad som är välkommen dit? Gillar jag inte hundhår så får folk inte ta med sina hundar. Är jag bacillfobiker så kom inte dit om du är sjuk. Gillar jag inte barn så ta inte med barn. Är jag rädd för oberäkneliga människor, ta inte med senildementa släktingar osv...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 240
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 851
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur