Ta för givet

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tican

Vissa föräldrar verkar ju anse att barn ska gå runt och vara tacksamma tjugofyra timmar om dygnet för att man faktiskt får mat varje dag och nya vinterskor förra månaden. Att dom ställer upp och skjutsar till nån kompis eller till diverse ridskolor och hockeyrinkar ibland, för att inte tala om biobesök!, osv. Det kan jag ju förstå, det är ju en massa jobb o pengar, MEN, det var väl föräldrarnas beslut att skaffa barn med allt vad det innebär? Ska det beslutet, missförstå mig rätt, gå ut över barnet?

T ex är ju märkeskläder snudd på standard, kan man ta DET för givet? Syftar på familjer med normal inkomst osv. För folk i tidiga tonåren å därikring är det ju faktiskt hyfsat svårt att jobba, och jag tycker det verkar lite småvrickat att barnet ska behöva ha två jobb, skola och jobb, för att kunna köpa den där fina vinterjackan från Peak, som "alla andra" faktiskt har.

Hm. Vad tycker ni?

Sv: Ta för givet

Man får rätta mun efter matsäcken!

Med andra ord får man inte pengar så får man jobba sig till dom. Jag tycker faktiskt att det är urdumt att det finns föräldrar som går med på att betala så onödigt mycket på modekläder. De gör faktiskt er en björntjänst då ni inte lär er att man får prioritera saker.

Att köpa jackor för bortåt 2000 eller jeans för 1500 bara för att alla andra har det är inte ekonomiskt försvarbart. Min årliga klädbudget hamnar på ca 3000 total

Det är väl inte frågan om att nån ska gå runt och vara tacksam.

Det handlar kanske om att man ska uppskatta det man har och det man får.

Och framför allt att man faktiskt får lära sig att man inte kan få allt man vill.

Dags o ducka Tican,just nu laddar det tunga artelleriet om du nu inte hamnade på deras ignonerandelista efter förra svängen, hade du tråkigt och kände för att sprida din tonårtrots på fler än mor o far.
Vill mina barn i framtiden ha märkeskläder när det finns fullgoda billigare alternativ så är det jobba som gäller.
Och då menar jag inte hemma.

hm.. det är väl inte så att man måste gå runt å va tacksam hela tiden och visst det är ju faktiskt föräldrarna som har bestämt att ha barn och inte barnet själv.
men för det så ska man ju kanske inte få allt man pekar på...

i våran familj har vi så att om man vill ha något, tex om jag vill ha nya skor / jacka / whatever så får jag göra något hemma först. om jag inte har pengarna själv...
(brukar hjälpa till hemma annars också, men lite mer kanske som man bestämmer)

för det är väl inte alltid föräldrarna har råd att köpa det man vill ha? som den där peak jackan som "alla" har , som du skrev. men... hm...

jag är nöjd iaf. även fast jag kanske inte alltid får det jag pekar på..
är tok nöjd med min familj. ;p

Fast nu pratade jag ju inte ekonomiskt, och märkesgrejen var ju bara ett exempel.

Luff skrev:
Dags o ducka Tican,just nu laddar det tunga artelleriet om du nu inte hamnade på deras ignonerandelista efter förra svängen, hade du tråkigt och kände för att sprida din tonårtrots på fler än mor o far.
Vill mina barn i framtiden ha märkeskläder när det finns fullgoda billigare alternativ så är det jobba som gäller.
Och då menar jag inte hemma.
Hoppas verkligen att tanterna inte lägger mig under ignorera bara för att jag tycker det är intressant med barn/förälderrelationer. :crazy: För "förra gången" tycker iallafall jag att diskussionen var på en sansad och ohatisk nivå..?

Tips: Testa att läsa mitt inlägg och låtsas att jag är 30. :smirk: Det handlar ju inte om tonårstrots, och inte ens om mig den här gången.

Har inte föräldrarna råd så har de inte råd, så enkelt är det. När man skaffar barn åtar man sig skyldigheter, så som att älska barnet, vårda det och guida det genom livet för att ge det bästa möjliga läge inför vuxenlivet.

Och där tycker jag inte att märkesjackor "som alla har" eller materiella saker överhuvudtaget har någon som helst roll. Att man inte kan få allt man vill ha och lära sig att det viktigaste här i livet inte nödvändigtvis är i fast form är en del av att växa upp.

Föräldrar som kräver att ungarna ska vara tacksamma? Nej någon sådan har jag nog faktiskt inte träffat på... Däremot en gäng bortskämda ungar som anser att "de aldrig får något" Att de rider på ridskola en gång i veckan, flera andra träningar, åker på skidsemster på vintern och semestra på sommaren, får kläder och skor när de behöver osv verkar de inte förstå...
De barn/ungdommar som överlag verkar vara minst bortskämda är de från "mindre rika" familjer som inte har råd att erbjuda dem allt men även har förklarat det, de har insett att det finns mer i livet än att bara äga en massa prylar, att mat på bordet är en sak som kanske inte är helt självklar i alla lägen...
Jag hoppas att jag kommer att kunna ge elin bra värderingar samtidigt som jag skulle vilja ge henne hela världen...

Men visst jag tyckte oxå att mina föräldrar var orättvisa och snåla när jag var tonåring, men idag har jag insett att jag vet helt ute och vimsade...

Hej Tican - jag tycker det är kul att du är här på Barnforumet, det visar att du är intresserad av din omvärld.
Angående tipset att läsa din tråd som om du varit trettio - Tican, det går inte - bara tonåringar har sådana funderingar.

Jag "skaffade" mina barn av helt egoistiska skäl - jag kunde ju inte "skaffa" dom för deras skull - dom fanns ju inte.

Jag vill att dom ska bli bra vuxna - inte snygga, poppis eller rika. Utan bra vuxna med möjlighet att försörja sig och att själva bli vettiga föräldrar.

Allt barn får UTÖVER kärlek, föräldrarnas uppmärksamhet, mat o husrum o nödvändiga kläder - ja det ska dom vara tacksamma för - inte underdånigt krypande fjäskiga - men tacksamma.

Visst är barn grymma å kan mobba andra som inte bär de "rätta " kläderna men när jag gick i skola så var jag inte intresserad av sånt, jag var nöjd att jag hade snygga kläder oavsett märke.
Minns speciellt en tjej som kom till skolan å skrek av fasa när hon upptäckte att hon hade blandat ihop täckisar å jacka.
Hon hade ju råkat ta peperoni/peak istället för peperoni/peperoni eller peak/peak :smirk:

Hon var tvungen att springa hem på rasten å byta :devil:
Hursomhelst så tyckte jag otroligt synd om henne då hon egentligen var ganska ensam å inte har några riktiga vänner, det enda hon pratade om var sina märkeskläder å sin ponny(som hon såklart aldrig behövde sköta, sadlar eller mocka åt).
Jag blir fortfarande förfärad över alla unga tjejer som inte har andra intressen än att prata smink å lägga ut sina pengar på hudvårdsprodukter.

Jag är väldigt nöjd över min barndom, visserligen kan jag kala mej bortskämd som fick häst när jag var 12 men jag har varit i stallet varenda kväll å även fredagar då andra klasskompisar supit i trappuppgångar.
Många av mina klasskompisar har dessutom varit häst tokiga men gett upp det intresset när det inte utökades ngt från att bara rida 1 gång/vecka på ridskola, vilket resulterat i att många istället började supa, skaffade barn när de var 17 å 18 år å utan utbildning(vilket jag personligen skulle se som ett misslyckande).

Jag håller med om man inget barn ska behöva gå omkring å känna en evig tacksamhet å skuld varje dag för att hon/han föddes då barnet faktiskt inte bett om detta å var det föräldrarnas syn på föräldrar skapet så skulle de nog avstått från barn å skaffat en glad hund eller liknande.
Däremot så är barn en klass fråga tyvärr, fast alla säger att det inte är så.

Därför tycker jag man ska tänka sig för innan man skaffar barn om man har råd att ge barnet en lämplig uppväxtmiljö.
Är man låginkomsttagare ska man inte gå å skaffa 10 barn å sedan inte ha råd att försörja dem, barn kostar , de behöver kläder å mat, även om kärlek är det viktigaste så kan de inte svälta eller gå nakna genom livet.
Känner massor med unga tjejer som skaffat barn i tonåren, går på soc å sedan medvetet börjar skaffa å planera fler barn, då tycker jag man ska mogna till å skaffa ett arbete istället först för edt är ju ändå inte skattebetalarnas jobb att försörja landets barn.

Gucci mm räknar inte jag som ett märke man ens behöver slösa sina pengar på då man kan gå till vero moda å köpa bra mkt snyggare å billigare kläder :smirk:

Tja, tonårsförälder som jag är håller jag ju självklart inte med dig. ;-)

Barn måste inte alls vara tacksamma 24 timmar om dygnet. Men föräldrar ÄR inte servicemaskiner heller.

Tonåringar har en tendens att se sig själv och inga andra - särskilt inte föräldrarna. Ibland skulle man vilja byta så att de rara tonåringarna får lite perspektiv.

Jag fattar inte riktigt ditt problem med märkeskläder. MÅSTE man ha dem eller ?

Luff skrev:
"Jag-har-inga-bra-argument-och-därför-plockar-jag-direkt-ner-diskussionen-på-sandlådenivå!!"

Oj igen - Slice, du och jag har inte samma språk helt klart, jag tyckte det var kul att Tican dök upp och livade upp tillställningen lite. Jag får försöka vara lite tydligare i framtiden. Det skulle varit en sådan här bakom. ;)

Men en helt annan reflektion
Slice, du är jämt på krigsstigen - letar du efter trådar där du får hoppa på vad du anser vara idiotiska "mammor" - någon konflikt i din uppväxt du borde ta tag i kanske.

Därför tycker jag man ska tänka sig för innan man skaffar barn om man har råd att ge barnet en lämplig uppväxtmiljö.
Är man låginkomsttagare ska man inte gå å skaffa 10 barn å sedan inte ha råd att försörja dem, barn kostar , de behöver kläder å mat, även om kärlek är det viktigaste så kan de inte svälta eller gå nakna genom livet.

Hm har det aldrig slagit dig att det kan hända mkt med änns ekonomi under åren???? Tex kan den ena föräldern bli arbetslös efter man har skaffat barn. Vad ska man göra då? Sälja barnet :idea:
Låginkomsttagare är de flesta i Sverige idag.
Lämplig uppväxt miljö??? Det kan man tvista om. Vad är det för dig???? För mig är det att få växa upp på landet bland djur med mkt syskon och en bra skola för andra är det att växa upp i stan bland biografer, affärer och avgaser.
Försörja sina barn kan nog de flesta men trots det kanske maninte har råd att köpa Peak kläder el yl.
Jag är lyckligt lottad som bor där jag bor med mina 4 barn. Här kan man gå varmt i en Fristads overall även i affärerna utan att behöva skämmas för att det inte är ett märkesplagg. Här är kläder till för att värma en inte för att skaffa kompisar.
Att slänga fullt funktionella kläder som råkar vara begagnade är bara slöseri. De pengarna kan man lägga på så mkt mer.

slice skrev:
Contrary to popular belief så är jag varken otrevlig eller trångsynt, men jag har ofta starka åsikter och ser inte alltid saker från samma synvinkel som alla andra. Har alltid haft en tendens att "stand on the barricades" som en lärare uttryckte det en gång, d v s. hamna i fronten. ... Vuxna människor får göra vad de vill inom lagens ramar, så är det bara, liksom jag använder min rätt att ifrågasätta. Och så tycker jag att man i möjligaste mån ska vara konsekvent. Och att var och en tar ansvar för sig (och sina ev. barn) såklart.

Anledningen till att jag ofta framstår som otrevlig, tror jag, är min starka ovilja att linda in saker i rosa fluff. Jag säger det jag tänker rakt ut och det är de flesta inte vana vid.

Många bukefalister skulle nog ha viss nytta av att veta att jag aldrig har smällt en raket i hela mitt liv, aldrig har rökt marijuana och aldrig heller har varit sexuellt attraherad av ett djur (men jag är mycket 'kär' i min katt).
Jag är sällan på "krigsstigen". Tvärtom är jag en mycket sansad person som tar sina konflikter med den person det berör.

Det är lika fel att av dina föräldrar att kräva konstant tacksamhet som av dig att anse det självklart att dina föräldrar ska köpa allt du anser vara "nödvändigt". Även föräldrar har begränsade ekonomiska resurser och egna värderingar om vad som är viktigt här i livet. En del kanske prioriterar sommarsemestern före att stödja märkesklädstillverkarens försök att maximera vinsten.

yeah :eek: hade mina föräldrar gett mig 1000kr i månaden för kläder och nöjen skulle nog jag varit tacksam betydligt fler timmar än du verkar vara. Det är mer en hela min familj lägger på kläder och nöjen på flera månader......och då är vi 6 i familjen.
Det finns jobb även för en 14 åring som inte vill känna lite tacksamhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 457
Senast: Bri
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama