Jag har haft flera hundar som blivit riktigt gamla och där kroppen satt begränsningar för vad hunden kan göra. Mina gamlingar har dock anpassat sig efter detta och ändå tyckt att livet är kul. Att bli gammal, långsam, döv etc är inget sjukdomstillstånd och innebär sällan att hunden mår det minsta dåligt. Är hunden sjuk och mår dåligt så är det vår skyldighet att antingen se till att den får behandling eller får somna in. Däremot så blir jag faktiskt ledsen när utomstående påstår att en gammal och långsam hund lever på övertid och borde få somna in, bara för att den inte längre kan göra det som en ung och frisk hund kan göra.
Det beror ju på hur begränsad hunden blir och hur den då mår mentalt. När mina hundar inte kan eller orkar mer än några korta koppelpromenader per dag så kommer jag låta dem somna in. De skulle inte vara nöjda eller lyckliga då även om de troligen skulle finna sig i situationen.
Jag har en skadad hund (artros) nu där jag hela tiden måste avväga mellan hur mycket hans kropp tål och vad han behöver för att vara en glad hund. Han inser ju inte själv sina begränsningar utan gasar på för att sedan få väldigt ont på kvällen om han tagit i för mycket. Den dagen han inte kan göra något kul alls (spår, lydnad eller uppletande) utan att få väldigt ont (med medicinering) så kommer han att få somna in. Det är inte ett värdigt liv för honom att inte få göra det han älskar även om han skulle finna sig i det.
En hund som aldrig haft något större behov av aktivitet och arbete påverkas kanske inte lika mycket mentalt av att bli begränsad som en som har ett behov av att få arbetsuppgifter och är van vid att vara aktiv.