Ta bort avlagringar i toalett?

draken

Trådstartare
Har hyrt ett torp som är i hyfsat gott skick.
I den inte allt för gamla toaletten finns en toastol som i krök och vid vattenkanten har lite avlagringar som jag helt enkelt inte får bort.
Är det någon här som lyckats få bort dem?
Vill ju inte byta stol i ett hus som inte är mitt?

Sv: Ta bort avlagringar i toalett?

Ja, det finns kalkborttagning som funkar.

Det som är i botten tas lättast bort med en tablett diskmedel över natten.

I övrigt - citronsyra som gröt som stryks på och får verka länge.

det tar ett tag....

Det beror ju lite på, är det nåt som är ligger på, eller nåt som har försvunnit?

För gammalt proslin har liksom ihjäl sig själv, det har nåt med baser och syror att göra, små partiklar från porslinet lossnar, så vattnet blir surt, så översta lagret fräts bort. Och nåt som är borta är ju liksom svårt att ta bort om du förstår vad jag menar. Det dumma är att det ser ut som en hinna på porslinet.

:) Jag gjorde test på mitt vatten var övertygad om att jag hade kalk som inte gick bort, det visade sig vara flour och jag fick rådet av min tandläkare att använda citronsyra, fick andningsskydd av tandläkaren också.

Man kan prova att skrapa bort avlagringarna med hjälp av en tegelskärva. Tegel är tillräckligt hårt för att ta bort avlagringar men också tillräckligt mjukt att inte förstöra porslinet.

Det är inte bra för miljön, men klorin tar annars bort det mesta!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 453
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist