Ta betalt för provridning, okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta betalt för provridning, okej?

Jag har provridit hästar på ängen eller på vägen eller vad som nu finns på den gård där hästen står.
Om jag sedan verkligen är riktigt intresserad efter första provritten och känner att jag behöver testa mer på en ridvolt/ridhus så kan man boka tid för det.

Det beror ju också på vad man tänkt ha hästen till. För min del känns det viktigt att den går att rida även på ett fält, man får ut rätt mycket information av att rida en sväng ute också.

Det är rätt mycket begärt att alla ska kunna visa hästen i ett ridhus alltid.

Jag fick också betala ca 200kr när någon skulle provrida min ponny för vi fick hyra ridhus.
Men jag stog själv för kostnaderna och vi hade ca 2st om dagen under en hel vecka som provred..

Notorius skrev:
Ska sälja min häst nu, och vi har varken ridbana eller ridhus där han står uppstallad. Så då kommer vi vid provridning transportera upp honom till ridhus för provridning. Detta kostar oss ungefär 200 kr/gång.
Är det då okej att ta 50 kr för en provridning? Dels vill jag slippa gratisridare och dels blir det dyrt i längden för oss att köra upp hästen om och om igen.
Givetvis kommer jag berätta för alla intresserade.
Eller är man snål om man tar ut en liten avgift?

Det tycker jag inte är ok att göra. Det är ju i ditt intresse att den visar sig från sin bästa sida inte köparen.

Den hästen jag skulle få betala för att provrida hade fallit direkt, tyvärr.

Alla kringkostnader vid en försäljning bakar man ju in i priset från början.

Notorius skrev:
Jodå, men sen måste jag hyra släp för 150-200 spänn. Sen om det kommer 10 st och rider blir det 2000 kr.
Sen dessutom en resa på ungefär 2 mil. Himla kul för min häst att behöva åka den vägen ständigt om det kommer 'gratisridare'.

Vänd på det. Du som köpare tittar ju säkert på fler hästar tänk om man var tvungen att betala varje gång. Det skulle kanske vara en dyrköpt erfarenhet att komma och se på en häst som inte passar alls.

Varför inte fråga om de vill köra den till ridhus (vilket du står för) eftersom du inte har trailer???

Jag håller med dig, jag tycker inte man kan förvänta sig att alla ska ha tillgång till ridhus att visa sina saluhästar i.

Jag köpte en häst från en galopptränare en gång och där fanns det ingen paddock eller ridhus så jag fick rida med ut en sväng i skogen och sedan fick jag se på hästen på ett löpband för att se hur hon rörde sig. Det funkade bra det med.

Jag ska inte göra nått av era förslag. Utan antagligen får jag stalla upp min häst vid ridhuset i en vecka så får alla intresserade komma och provrida. För då blir det varken ridhushyra eller transporthyra. Och så slipper min häst åka så mycket.

Låter ju som den bästa iden hittills...

Vad är det för en pålle? stam etc...

Man märker ganska snabbt i telefon vilka som är oseriösa.

Jag hade aldrig provridit en häst om man måste betala. För OFTAST är det så att ägaren har gett en helt felaktig beskrivning av sin häst (typ att den är ett litet lamm när den egentligen är lämpad för rodeo...) och jag tänker inte betala för att då reda på det. En gång var jag med om att en ägaren ville man tog med sig sadel och träns, för hon hade sålt sitt innan hon hade sålt hästen... :confused: Hur dum får man vara...
Att ta betalt för en provridning känns väldigt oseriöst. Det är ju inte spekulantens fel att du inte har släp! Och det är inte heller spekulantens fel att du inte har tillgång till paddock/ridhus! Men låt de isf komma och se hästen, är de fortfarande intresserade åker ni iväg.
Som nån annan sa, ska spekulanten behöva betala för att rida hästen i ett ridhus ska väl du betala spekulanten för hon/han kanske åker 10-30 mil.
Och har du inte råd med 2000 för att få din häst såld borde du ju inte ha häst övehuvudtaget.

Vänd på det: hade du velat hyra transport för några hundralappar + ökad bensinkostnad bara för att provrida en häst som kanske inte alls är vad du är ute efter?

Jag har ju eget släp, men kommer jag och provrider en häst, ska hästen vara i ordning och klar för att ridas. De ska inte begära nåt från min sida, då det är deras häst. Jag lägger ju pengar på att komma dit, och jag kanske åker 30 mil.

Notorius skrev:
Ärligt talat vill jag bara bli av med honom då jag inte mår särskilt bra just nu. Har inte ork eller lust med en häst. Så om han får vandra mellan nya ägare spelar inte mig så stor roll.

Det är väl tur att du säljer honom. :mad: Har du köpt hästen tycker jag du har ett ansvar att han får det bra hos nästa. Låter väldigt omoget tycker jag att ens säga så. :mad:

Du verkar ju inte alls må bra när du säger att det inte spaelar nån roll om han får vandra runt...Älskar du inte din häst? (detta är ingen kritik) jag bara undrar...

Jag skulle inte ha betalt för att provrida...Hur vet man att det är "gratisridare" som kommer? Man måste ju få provrida fastän man inte vill köpa hästen Eller? Hur ser man skillnad på seriös o gratisridare? När jag köpte häst så va ja o provred ca 15 st..va jag gratisridare på de 14 andra då?

JAg tycker att fältet passar perfekt..det duger!!!

Och att det är en travare gör absolut inget, det kommer inte mindre folk för det..alla hästar är lika mkt värda..iallafall imina ögon!!! :love:

Notorius skrev:
Det kommer väl oavsett vilken häst du har. Jag har inte sagt att de kommer speciellt för travare.
När min moster skulle sälja sitt halvblod var mer än hälften "gratisridare".

Vad klassar du som gratisridare?? Folk som kommer som spekulant men inte är intresserade sen?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har ju eget släp, men kommer jag och provrider en häst, ska hästen vara i ordning och klar för att ridas. De ska inte begära nåt från min sida, då det är deras häst. Jag lägger ju pengar på att komma dit, och jag kanske åker 30 mil.

En person med en sån attityd hade då aldrig fått köpa nån häst av mig,jag vill ju kuinna se att hästen även passar i hanteringen på backen.. ;) :crazy:

Jovisst, och det vill jag med. Men första gången jag kommer och tittar på en häst rider jag bara (eller isf lastar osv efteråt om jag är intresserad). Ska jag köpa en häst vill jag se den och rida den så ofta det går, helst 5-10 ggr (beror ju på avståndet)
Många gör ju så att de samlar ihop några hästar i samma område och tittar på alla samma dag. Och då har man inte riktigt tid att ta in hästen från hagen, borstaa, sadla, och sen kanske åka iväg till ridhus etc. och göra så med 5-8 hästar. Och då gölr jag så att jag möter upp vid ridhuset/paddocken rider och sedan kommer jag tillbaka en gång till om jag är intresserad och borstar den etc då.
En häst kan vara hur mysig som helst i stallet, men den kan vara helt annorlunda i ridningen än vad ägaren påstår. Plus att man kan komma överens i stallet men sedan funkar det inte i ridningen. Och att slösa 2 timmar för att få reda på det när man hade kunnat få reda på det efter 10 minuter...
Jag som är tävlingsryttare söker en specifik häst och jag vet vad jag vill ha. Och om man då rider först och sen pysslar med hästen (och man hade bra kontakt när man red) kan jag stå ut med ett stallfel så som lite sur vid sadling. Däremot köper jag ju inte en häst bara för att den är snäll i stallet, eller hur?
Man får prioritera när man har lite tid.

Har inte läst hela tråden, men nej jag skulle inte betala för en provridning, pga att de flrsta köpare förskönar vad det har, man kommer för att titta och provrida (vill ju gärna göra både och när man åkt lång, det är inte gratis att leta häst heller) och så kommer man fram så står en häs där som inte stämmer överns med beskrivningen ett skit, att då dessutom behöva betala för det, NEJ TACK.

Om du får sålt din häst på en vecka så fungerar ju det bra, det är doclk inte ovanligt att det tar både en och 3 månader att hitta en bra köpare.

Diabolical_Kitten skrev:
Det är väl tur att du säljer honom. :mad: Har du köpt hästen tycker jag du har ett ansvar att han får det bra hos nästa. Låter väldigt omoget tycker jag att ens säga så. :mad:

Du borde inte vara så snabb i käften med att slänga ur dig saker då du inte vet vilken sits jag hamnat i och hur jag mår för tillfället. :mad:
Hittar jag ingen bra köpare så har vi funderat på att ev avliva, men det vill jag inte göra.

Jag vet, det kommer nog ta lång tid. Men 1 vecka fick han stå där och då borde någon hinna titta iaf :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar