Ta betalt för provridning, okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta betalt för provridning, okej?

fio. skrev:
Sedan är det faktiskt dyrt för oss köpare att åka land och rike runt för att titta på hästar oxå. Tänk om folk var mer ärligare i sina annonser då hade man sluppit åka och titta på 80% av hästarna.
Här har du en bra poäng! Och till trådskaparen - det finns seriösa "tittare" också. Jag skulle ha förklarat redan vid telefonkontakt att ni bara har ett fält att rida på och visat hästen där, men kanske också tillägga att den visar sina bästa sidor i ridhus/paddock. Fattar ev. köpare tycke/intresse så kan ni kanske diskutera hur ni ska göra. Men är det en köpare som är långväga så tycker jag att du ska baka in kostnaden i priset istället och bestämma en tid i ett ridhus.

Spinoff på originalfrågan (som jag redan svarat på) Nu blev jag väldigt förvirrad, och väldigt upprörd/arg också. Först är det din häst, sedan en kompis. Jag köper inte den plötsliga tvärvändningen. Jag utgår från att det är din häst iaf. Jag kan förstå att du vill bli av med hästen för att du mår dåligt. Du kan heller inte ha haft den så lång tid, eftersom du inte har några känslor för den, för då borde du ha tagit tag i det här med att sälja för längesen om kemin inte stämmer mellan er.

Bara en tankeställare, om du nån gång sen kommer på fötter och mår bra igen. Hur kommer du då att känna över hästen du sket i som kanske blev en "vandringspokal"? Tänk om du skulle se den någon gång, avmagrad, vanvårdad och kanske skadad? Skulle du då känna ånger, skuld, dåligt samvete, ångest? Eller kommer du att vara lika känslolös då? Bara ägna någon minut åt tanken.........

Även om man mår dåligt så måste man försöka att se bortom sig själv, åtminstone för några minuter annars är det lätt hänt att man hamnar i ännu större problem som man får lida för senare, och så snurrar det på. Och nu gäller det ett liv. Ett liv som inte kan välja själv. Som du har ansvaret för. Var human.

Senast ändrad av en moderator:

Notorius skrev:
Jag har ingen annons ute :crazy:
Har inte ens skrivit n¨ån, för det är inte MIN häst som ska säljas. Utan en som jag står i samma stall som och jag ska hjälpa henne att sälja den. Därför skiter jag fullständigt i vem som köper den.

Ursäkta? Det där tror jag inte ett dugg på! Varför har du då skrivit så här:

Notorius skrev:
sälja min häst nu, och vi har varken ridbana eller ridhus där han står uppstallad.

Notorius skrev:
Ärligt talat vill jag bara bli av med honom då jag inte mår särskilt bra just nu. Har inte ork eller lust med en häst.

Notorius skrev:
Men jag vill bli av med honom innan denna månads slut.

Och så i en annan tråd där du vill handla skärp för 1500 kronor:

Notorius skrev:
Haha, jaa, nu när pålle ska säljas får jag massa pengar över varje månad, så här ska shoppas

Så, nä nä, det är inte din häst då eller? :smirk:

Diabolical_Kitten skrev:
Läste nu också att det var en travare som du vill ha 20 000 för? Wake up! Det finns flera hundra travare som du kan köpa fr en femhunfring upp till 2000. Varför skulle nån lägga ut 20 000 för en travare?! Visst, han kanske är hur gullig som helst och en bra häst att lufsa i skogen med (tävlingshäst blir han aldrig iaf...) men en travare är en travare och de är ju ganska bräckliga om man jämför med andra raser (om de har ett förflutet på banan) och det är ju ingen kvalitet direkt.
För 20 000 kan jag dessutom få en mycket bättre häst.

Och har du bråttom att sälja honom är 20 000 helt befängt.
Gör som nån annan sa: ge bort honom eller lämna hoom på foder. Jag tror t.o.m. att jag sett din annons ute (han är inte frysmärkt eller?) och han avr ju inget märkvärdigt!

va fan menar du att han inte kan bli tävlingshäst?

Är det för att han är travhäst eller? vet du hur många tävlinghästar som är travare från början eller?Jag blir oerhört förbannad på ditt inlägg !Du e ju fan inte ens värd ett öre jämfört med en travar i detta fallet!
En travhäst skulle lätt ha bättre för att vinna tävlingar jämfört med din "bräckliga" kuse. Det ska du ha klart för dej!

Jag har ridit ca 6 travhästar och utav dom är det 2 som inte är någon riktigt duktig ridhäst. den sista jag red (mini circus) Tävlade distans PLUS Fälttävlan och är jävla duktig ska du veta. :mad:

Tyvärr är det så att travarna inte är värda så mycket pengar som ridhästar just pga överskottet. Sen det här med deras lämplighet som tävlingshästar har diskuterats många gånger. En travare har en enorm vilja och glädje så de rer ut det mesta som man ber dem om. Men sen är det väll inget konstigt (eller rasistisk) om man tycker att en hoppavlad häst häst hoppar bättre än en travavlad häst, det är ju inte inget att stånga panna blodig om...

Åska skrev:
Tyvärr är det så att travarna inte är värda så mycket pengar som ridhästar just pga överskottet. Sen det här med deras lämplighet som tävlingshästar har diskuterats många gånger. En travare har en enorm vilja och glädje så de rer ut det mesta som man ber dem om. Men sen är det väll inget konstigt (eller rasistisk) om man tycker att en hoppavlad häst häst hoppar bättre än en travavlad häst, det är ju inte inget att stånga panna blodig om...

Nä det är klart. jag menade inte så! jag menade att en Travhäst kan visst bli tävlingshäst. men att köpa en travhäst för 20 000.. näe..! max 10 000 alltså. och om man vill få den såld fort så varför inte 2 000 istället för 20 000.. hmm..

Det är samma som : varför skulle inte ett engelskt fullblod bli en bra hopphäst? (den är avlad för att springa fort. galoppör..)

näe det håller inte.. jag tycker inte om att travhästar blir klassade som dom blir. Jag blev helt enkelt så sur på den inlägget! :crazy:

Jeesus, du är ju bara 15!!! Du måste väl ha föräldrar eller någon annan som kan hjälpa dig med försäljningen och med dig själv också för den delen?! Jag tycker att detta är rent förskräckligt. Ska barn få göra affärer med levande varelser utan vuxnas insyn?? Inte hade då jag fått sälja min häst bara så där på egen hand när jag var i din ålder.
Någon har du ju iaf som kör dig och din häst till ridhuset, eftersom du har långt till körkortsåldern.

Notorius?

isåfall.. nää.. men vill...:) vill befria

JAg skulle då heller aldrig tillåtit att en såndan ung och omogen jänta med mycket taskig insikt om vad hästäarskapet innehåller, över huvud taget får köpa häst.

Men det är ju precis så här det går till.
Ungen tjatar om egen häst och föräldrarna har noll koll eller noll intresse att hjälpa ungen med hästägarskapet.

Och vem får sitta emellan tro???

AM

ako skrev:
Ditt inlägg föranledde mig dock att tänka på detta att så många här inne skriver att de hellre avlivar än säljer även friska hästar (som i Ditt fall). Detta ställer jag mig fundersam till. Är det så att man verkligen har ett så fantastiskt självförtroende att man tror att man är den enda på jorden som kan ge hästen ett bra liv, eller vad? Visst att det finns friska hästar som är svåra att omplacera och som det säkert är bäst att ta bort om man inte kan/vill ha kvar dem, men det borde ju inte vara så många. Tycker f f a det är slöseri med levande varelser som kunde vara till nytta och glädje för någon annan människa, och själva leva ett gott liv i många år till.

Varje gång slaktbilen är på väg så mår jag lika dåligt.
Vissa av hästarna har stått hos oss i många, många år.
Varje gång så tycker jag, liksom du, att denna hantering är bedrövlig.
Varje höst/vinter får vi mottaga åtminstånde minst ett, ibland fler samtal från ägare som bestämt att stoet ska bort.

Men när väl hästen ligger på plan, död, så får jag frammana bilder om vad annars kan ha hänt.
Alla krakar, som kommit tillbaka för att sedan gå vidare till nästa fodervärd, för att komma tillbaka..

Jag har just i dagens läge Juvel som levande bevis om vad som kan hända med "vandringspokaler"..
Men alla hästar tidigare hette inte Juvel, men var lika bedrövliga när dom kom tillbaka.

Jag är inte världens bästa, och jag är inte ensam om att kunna ta väl hand om hästar.
Har heller inget gott självförtroende.
Men så länge vi återfår travare i dåligt skick så behåller jag min åsikt att denna hantering ska travaren besparas.

Och mer?
Jo, jag har skrivit ut denna tråd. Sitter på anslagstavlan i köket.
Nästa gång en hästägare kommer på något om fodervärdar så låter jag dom få ta del av denna intressanta tråd.
Avskräckande exempel..så att säga.

AM

Notorius skrev:
Bara så du vet är det inte MIN häst som ska säljas, utan en som jag står i samma stall som. Och i princip alla inlägg som jag svarat dig har jag inte vart seriös eftersom jag tkr du som sagt gör en höna av en fjäder.
Ja, det tror jag på.... :smirk:

*Lånar knapp*

Förstår att ni reagerar på Notorius inlägg. De ger inte ett så positivt intryck. Jag håller naturligtvis med om att varje hästägare har ett ansvar att se till att hästen har/kommer att få det bra. Den är ju beroende av oss. Jag hoppas också att Notorius har föräldrar som är engagerade.

Men jag vill bara påminna om att hon är ung, och tonåringar kan ibland uttrycka sig på ett osmidigt sätt. Det är inte säkert att det är så illa i verkligheten som det låter i inläggen. Jag hoppas att det är så. Vi ska väl inte döma alltför hårt när vi inte vet hur det egentligen är. Som sagt, hon är bara 15 år.

Hälsn Norrland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar