Ta betalt för provridning, okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta betalt för provridning, okej?

Nafayette skrev:
I lördags så avlivade vi en fullt frisk fölmärr.

Och vi gjorde det allra bästa för henne.
Både ni och vi kommer i all framtid att veta att just hon inte befinner sig hos "amatörer" "slakttransporter" eller fått samma status som en begagnad pappmugg.

AM

Det tycker jag var bra gjort, en häst har inte ont av att dö men däremot av att hamna hos folk som inte kan/har vett att ta hand om den på ett bra sätt.
Jag skulle mycket väl kunna göra samma sak.

Har inte läst hela tråden, utan svarar på ursprungsfrågan: Om du vill försöka ta ut en avgift för att folk ska komma och provrida din häst, som du dessutom verkar ha bråttom att bli av med, så gör det. Bli bara inte förvånad om ingen nappar och vill komma... Hur många spekulanter tror du det kommer? SÅ himla lätt är det inte att sälja häst, och vill man sälja något behöver man oftast vara lite serviceminded. Skulle jag behöva betala för att provrida hade jag tackat för mig fortare än kvickt.

Nafayette skrev:
När jag läser denna tråd om hur ägare här anser att det inte är deras huvudvärk om vad som händer med hästen sedan så får jag återigen kvitto på att vårt synsätt är helt rätt.
I lördags så avlivade vi en fullt frisk fölmärr.

Och vi gjorde det allra bästa för henne.
Både ni och vi kommer i all framtid att veta att just hon inte befinner sig hos "amatörer" "slakttransporter" eller fått samma status som en begagnad pappmugg.

AM

Du har ofta mkt vettiga inlägg här, och jag utgår ifrån att du är en klok hästmänniska och att du tar riktiga beslut angående Dina hästar. Att hästen inte lider av att dö stämmer ju också.

Ditt inlägg föranledde mig dock att tänka på detta att så många här inne skriver att de hellre avlivar än säljer även friska hästar (som i Ditt fall). Detta ställer jag mig fundersam till. Är det så att man verkligen har ett så fantastiskt självförtroende att man tror att man är den enda på jorden som kan ge hästen ett bra liv, eller vad? Visst att det finns friska hästar som är svåra att omplacera och som det säkert är bäst att ta bort om man inte kan/vill ha kvar dem, men det borde ju inte vara så många. Tycker f f a det är slöseri med levande varelser som kunde vara till nytta och glädje för någon annan människa, och själva leva ett gott liv i många år till.

OBS; NAFAYETTE! Detta är inget påhopp på Dig, utan mer av karaktären allmän fundering.

Blir oxå upprörd av tråden (som så många andra). Tycker det är ganska hemskt! Dels då trådskaparen som inte bryr sig var sin häst hamnar. Men tycker oxå det är helt fel att avliva en helt frisk häst! Måste ju gå att hitta ett bra hem till den antingen sälja, ge bort eller lämna ut på foder! Här där jag bor har jag iaf nästan bara sett folk som tagit väl hand om sina köpta/ foderhästar och är man osäker kan man ju kanske låna ut först och hålla koll några månader och sedan sälja?

Själv har jag svårt att skiljas från mina älsklingar! Har 5 st nu på grund av att jag inte kan/vill sälja nån och ALDRIG i livet skulle avliva nån av mina älsklingar så länge det inte behövs. Har alltså fullt upp att hålla igång alla då jag oxå tycker det är väldigt tråkigt med hästägare som bara har sina hästar stående i hagen och tar fram dem å bortsar på och kanske rider 1 gång i veckan eller månaden.. :eek: (skaffa då hellre medryttare eller fodervärd som BRYR sig om hästen.) Flöt visst ut lite från ämnet kanske men men så kan det bli ibland.

(Skulle föresten aldrig ta betalt el betala för en provridning, Vill du få hästen såld så MÅSTE ju folk få provrida den alltså tycker jag det är sitt "problem" att ordna så detta är genomförbart sen så tycker jag ju det lika gärna kan göras på ett fält som i ett ridhus, men det är ju min åsikt.)

En motfråga eftersom det tydligen ses helt fel av vissa att avliva en frisk häst, är ni vegetarianer eller hur kommer det sig att det OK att slakta en frisk ko (en sjuk ko vill ju ingen äta)?

Humelibumlan skrev:
Och varför ska din häst få lida för att det hänt massa otrevligheter i ditt liv? Du har ju hänt i hans liv, något som måste upplevas som en fruktansvärd tragedi ur hans synvinkel...
:bow:

(tio **** tecken)

Virrpannan skrev:
Tryggast är att sälja till ridskola, där får de i alla fall mat, hovvård och vetrinärvård samt daglig motion... som privat häst kan det bli hur fel eller hur bra som helst!

Tryggast?!
Jag har nog sett trefaldigt så många ridskolehästar som har det dåligt som jag sett privathästar. Visst, de flesta ridskolor ger nog sina hästar mat. Men de anpassar inte maten efter hästens behov utan ger alla hästar havre (eller annat) för att det blir billigast så. De ger inte den ena hästen musli för att denb behöver det och ger hästen bredvid korn för att den inte funkar så bra på havre, utan för att spara pengar ger de alla hästar samma mat. Men å andra sidan låter de också oftast små skitungar rida sm bara bakar på dom och sliter om i munnen. Sedan så tar de inte alla sjuka hästar till veterinären, då de oftast (förutom de stora) har dåligt med pengar och knappt går runt.
Och den dagliga motionen... När hästen bara går, inte går i form osv, får de problem i rygg osv då de inte har nog med muskler. Sedan så brukar ju inte ridskolerna vara så noggranna med utrustningen heller, då de inte har råd, utan bara slänger på nån gammal skitsadel på vilken häst som helst.

Jag skulle ALDRIG sälja en häst till en ridskola om det inte var en välkänd respekterad ridskola med mogna elever som faktiskt är duktiga och med ridskolelärare som faktiskt ställer krav på hur de rids, och sedan en ridskola som har en så dammfri iljö som möjligt, bra hö/ensilage, anpassar maten till varje individ och förbjuder småbarn att springa runt i stallet utan uppsyn.

Jag är veg och jag tycker det är lika sjuk att slakta en frisk och ung ko som en häst. (om de är gamla och har levt ett bra liv i hagen och man börjar känna av att hon är gammal pga svårt att gå, avmagring etc tycker jag det är okej, till hänsyn för kon. Med det inte sagt att den ska ätas bara för att den slaktas!) Jag tycker det är vidrigt att så många djur (fåglar, ormar, hundar, kaniner, råttor, sköldpaddor, katter osv) avlivas pga att ägarna inte orkar ta hand om dom, inte orkar ta hand om ett sjukt djur, inte vill betala/inte har råd med en operation om det skulle behövas osv.

Läste nu också att det var en travare som du vill ha 20 000 för? Wake up! Det finns flera hundra travare som du kan köpa fr en femhunfring upp till 2000. Varför skulle nån lägga ut 20 000 för en travare?! Visst, han kanske är hur gullig som helst och en bra häst att lufsa i skogen med (tävlingshäst blir han aldrig iaf...) men en travare är en travare och de är ju ganska bräckliga om man jämför med andra raser (om de har ett förflutet på banan) och det är ju ingen kvalitet direkt.
För 20 000 kan jag dessutom få en mycket bättre häst.

Och har du bråttom att sälja honom är 20 000 helt befängt.
Gör som nån annan sa: ge bort honom eller lämna hoom på foder. Jag tror t.o.m. att jag sett din annons ute (han är inte frysmärkt eller?) och han avr ju inget märkvärdigt!

Bara så du vet är det inte MIN häst som ska säljas, utan en som jag står i samma stall som. Och i princip alla inlägg som jag svarat dig har jag inte vart seriös eftersom jag tkr du som sagt gör en höna av en fjäder.

Jag har ingen annons ute :crazy:
Har inte ens skrivit n¨ån, för det är inte MIN häst som ska säljas. Utan en som jag står i samma stall som och jag ska hjälpa henne att sälja den. Därför skiter jag fullständigt i vem som köper den.

Skrev så eftersom jag inte orkade förklara.

Men om det inte är DIN häst, och du har en massa jobbiga saker som händer i ditt liv, varför är du då över hvud taget inblandad i försäljningen? Vore det då inte bättre, för din egen skull, att avsäga dig det?

Förstår inte vad det är för förvirrad människa som bett dig om hjälp med försäljningen?
Oftast brukar man be någon som är duktig på att rida hästen, att visa hästen i så fall, så hästen framstår i sina bästa dagar, utan en ruskigt duktig ryttare kommer hon aldrig få ut 20.000.- för en varmblods travare.
Står inte ägaren för transport och ridhushyra?

"Ska sälja MIN häst nu" i FÖRSTA INLÄGGET!

Bara lägg ner. Alla har väl tapapt respekten för dig (jag tvivlar iofs på att du var så respekterad här på Buke innan :angel: ) och det är ingen ide att du fortsätter förlöjliga dig själv ytterligare.

Ehm? Det där tror jag inte ett dugg på! Så dags å säga det nu! Nää.. det verkar som en riktigt dålig "bortförklaring" ..

Köpte i ju för sig våran för 20.000 kr men då e han VÄLDIGT VÄLDIGT välriden och hopptränad för R-G Bentgsson etc och vi fick med väldigt fin utrustning. Så visst kan det gå men då måste det vara något utöver det vanliga om man säger så..

Den största anledningen till varför de är så billiga är ju för att de inte är nån kvalitetsavel utan många går ju sönder efter några lopp och får problem med koter,leder, rygg etc. Och så kan man ju inte komma nånvart på tävlingsbanan. Möjligtvis inom hoppning, men det är väl isf LC/LB, och det är ju inget vidare....

ako skrev:
Ditt inlägg föranledde mig dock att tänka på detta att så många här inne skriver att de hellre avlivar än säljer även friska hästar (som i Ditt fall). Detta ställer jag mig fundersam till. Är det så att man verkligen har ett så fantastiskt självförtroende att man tror att man är den enda på jorden som kan ge hästen ett bra liv, eller vad? Visst att det finns friska hästar som är svåra att omplacera och som det säkert är bäst att ta bort om man inte kan/vill ha kvar dem, men det borde ju inte vara så många. Tycker f f a det är slöseri med levande varelser som kunde vara till nytta och glädje för någon annan människa, och själva leva ett gott liv i många år till.

just nu finns det överflöd av travare och dom har samma värde som katter= billiga.
Dessa travare är oftast hästar som duger under en period tilla nuvarande ägare vaknar upp och vill ha en tävlingshäst.
Travarn sätts då ut på annons som "världens gulligaste" 1000kr vid snabb affär.
Anna 12 år hittar annonsen och tjatar på sina föräldrar som köper hästen eftersom den är så billig :smirk:
Anna klarar inte av hästen och den säljs åter igen.
Sista gången kanska slaktar-olle får tag i den och en ljuvlig resa till italien väntar :d

Vad väljer man?
1. avliva hästen och veta att den slapp onödigt lidande
2. Va naiv och hoppas att detta inte händer just min häst.

Jag väljer alt 1, utan att ens fundera vidare

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar