Ta betalt för provridning, okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta betalt för provridning, okej?

Önskar att dom åtminstånde vore så pass vuxna att dom tog bort hästen i stället för att vältra över ansvaret på andra.
Bedrövligt att det finns sådana hästmänniskor.. :mad:
AM

Jag tycker du låter mer och mer nonchalant och fjortis-aktig för varje inlägg du skriver i den här tråden! Har du inga föräldrar åtminstone, som kan hjälpa dig med försäljningen så att hästen får ett någorlunda bra hem? Någon (om du nu inte är kapabel till det själv) måste väl ta ansvar för hästen? Är man hästägare så tycker jag man är det precis så länge som man har hästen, inte bara när det passar en själv!

Vilken energi ni lägger på en sådan skitsak....

Säljaren står alltid för alla kostnader före köp är bestämt och hur eller var man visar sin häst är upp till säljaren(hemma=gratis)... när spekulanten är intresserad och bestämt sig kan man diskutera vem som skall stå för ev.utökad vetrinär besikting, röntgen osv... men en vanlig besiktning skall ingå om det rör sig om en häst som inte är i princip gratis... (säljes till underpris)...

För allas skull är det olämpligt att sälja en häst utan att den är kollad av vetrinär!

Och angående vem man säljer till, om hästen blir vandrings pokal och hur ens vän får det i framtiden så har jag bara en sak att säja... det har man inte en susning om!!!
Tryggast är att sälja till ridskola, där får de i alla fall mat, hovvård och vetrinärvård samt daglig motion... som privat häst kan det bli hur fel eller hur bra som helst!

Lycka till.

Tack, men jag har redan egna hästar varav jag köpt tre och föder upp två, så jag vet hur det går till. :smirk: Vad som avtalas mellan säljare och köpare är mellan dem och inget som är reglerat i lag vad som gäller ev. kostnader för att få en häst visad. Däremot så fattar jag inte varför det skulle kosta ngt att provrida en häst när säljaren vill bli av med den snarast och absolut innan månadsskifte, i synnerhet när personen inte ens är intresserad av var den hamnar. :crazy: Så om ditt inlägg inte var riktat till mig, borde du kanske inte adressera det till mig heller? :D

skrattar... nej det var inte menat till dig alls... lär mig väl alla funktioner här så småningom... he he

Om du nu har en sådan kris i ditt liv varför inte försöka att ge bort hästen till någon du vet skulle kunna ta hand om den??? Jag menar 20' för ett varmblod låter relativt högt i mina öron när du är beredd att avliva den om du inte får den såld??

*lånar din knapp*

Nej, det är inte ok att ta betalt för provridning. När jag åker och tittar på häst är jag kund. Att ta betalt för provridning är som att ta inträde på HM.

20000 är ett högt pris för en ridtravare som du vill ha såld snabbt. I det priset har du säkert råd att betala ridhus + transport för de som vill prova hästen seriöst.

Tycker inte du ska ta betalt för provridning. Då är det bättre att lägga på lite på typ en tusenlapp på priset.
Jag hade tyckt det varit konstigt att få betala för att provrida.

Jadu, jag hade nog inte tagit dit alla intresserade, utan dom som man med samvete skuööe kunna sälja sin bästa vän till..

Varför inte ha en visning? Du tar med alla spekulanter till ridhuset och låter dom kolla när du rider hästen, dom som är jätte intresserade sen, och som du kan sälja hästen till, låter du rida vid ett annat tillfälle.

Notorius skrev:
Du borde inte vara så snabb i käften med att slänga ur dig saker då du inte vet vilken sits jag hamnat i och hur jag mår för tillfället. :mad:
Hittar jag ingen bra köpare så har vi funderat på att ev avliva, men det vill jag inte göra.

Jag blir jätte lessen när jag läser sånt här :crazy:
Jag förstår bara inte :confused:

För mig går hästen först även om jag har massor av problem i mitt liv(Som jag faktiskt har :( )
Så älskar jag min häst över allt annat och vill ge henne det bästa som går och nu när hon är skaddad så är det min plikt som hästägare attta handom min häst och göra det bästa för henne.
Jag kan göra nästan vad som hälst för att få henne bra igen för det är min ögonsten som jag bara älskar :love:

hehe, såg att det inlägget nog blivit bortaget.*lånar knapp*

Man har ett visst ansvar som hästägare, jag vet att det är mycket oseriöst folk som tittar på travare, visst finns det seriösa men för att vara säker så slaktar jag hellre. Oftast en människa som lägger ut lite xtra pengar på en häst är oftast seriös.

Som ex skulle jag aldrig kunnat sälja Fabian, han var alldeless förosäker för att kunna flytta som det var.Då hade jag hellre avlivat honom av "bara" den orsaken, iofs skulle jag nog aldrig kunna vara så sälvisk att "bara" för att jag mådde dåligt sälja min häst!!*min åsikt!*
Skulle jag hammnat i samma sits som dig och mått väldigt dåligt, vilket jag iofs gjort många gånger men tagit hand om mina hästar i allafall, så skulle jag BRY mig väldigt mycket om vart hästen hamnar och absolut inte skriva att du inte bryr dig om det, tills hästen är såld ska man göra ALLT för att se till att de får det bra!det kan gå illa iallafall men man har en SKYLDIGHET emot hästen, de gör nästan allt för en så det är man faktiskt skyldig dem tycker jag!!

om du ska ha 20.000 för en ridtravare så kan du ringa scan nu på direkten :smirk:

Här snackar vi en tråd som började som fjäder och nu är höna!

Notorius: Låt ev köpare provrida på ditt fält och informera dem om att om de vill rida i ridhus så läggs hyra för släp och ridhus på i priset. Det är inte på alla ställen som man kan begära att få rida i ridhus! Jag har provridit hästar på lustigare ställen! Kör det ihop sig så kanske du kan kränga ut den på foder --> senare köp?

Alla andra: Ni är hopplösa att hacka på varandra! Vem vet vilken situation som Notorius befinner sig i? Här ställs en enkel fråga och det slutar med en häxjakt där alla möjliga beskyllningar slängs fram. Ibland så får man inse att en häst man säljer inte kommer hamna i ett livslångt hem utan att de kommer att vandra runt. Antingen så köper man det eller så ger man katten i att sälja sin häst.

Åska skrev:
Här snackar vi en tråd som började som fjäder och nu är höna!

Alla andra: Ni är hopplösa att hacka på varandra! Vem vet vilken situation som Notorius befinner sig i? Här ställs en enkel fråga och det slutar med en häxjakt där alla möjliga beskyllningar slängs fram. Ibland så får man inse att en häst man säljer inte kommer hamna i ett livslångt hem utan att de kommer att vandra runt. Antingen så köper man det eller så ger man katten i att sälja sin häst.
Om du läser tråden ordentligt så ser du säkert att Nororius själv skrev att det spelade henne ingen roland om hästen blev en vandringspokal och för från ägare till ägare...
Hon skrev oxå i ett inlägg hon tog bort att hon hatade hästen..

Oavsett vad som hänt henne, så har hon ett ansvar för hästen och att den hamnar på ett bra ställe, det är ju grunden och även om den nya ägaren säljer vidare, har hon iallafall sålt till en person som kanske har ansvars känsla..

Hästar säljs, slaktas och ges bort, det är inget mer med det... men just travhästen är en häst som ofta råkar illa ut och hamnar i fel händer- något jag vet flera fall personligen där det fallit hel fel ut, då tränaren/ägaren trodde sig göra hästen en välgärning och sen hittade den vanvårdad o misshandlad i ett garage! :mad:
Något väl värt att både hetsa upp sig över o bedriva häxjakt för! :mad:

Polly_Mulle skrev:
jag hade inte betalat. försök få ihop folket för provridning samma dag istället, sätt en tid o be dem komma typ lördag kl 15... så betalar du en hyra o de som vill får provrida...

stackars häst, tänk om det är 5 st som vill provrida 30 min var och testa dressyren lite och hoppa några språng..
Skulle jag provrida häst skulle jag ALDRIG gå med på max 10 min ridning.. man vill juh känna på hästen ordenltigt, 10 min är juh bara uppvärmning, sepciellt om hästen kanske har svårt att komma igång..

Jag har läst tråden ordentligt. Vad är det för fel med att acceptera att en häst man säljer kan hamna som vandringspokal? Du kan aldrig få garantier på att din häst inte kommer bli hur mycket du än tycker om din häst. Världen är inte Min Häst lummig, tyvärr!
Sen att hon skrev att hon hatar sin häst är väl inget att hänga upp sig på. Alla har vi väl våra dagar när vi helst skulle vilja göra en ryamatta av vår fyrbenta vän...

Nu när vi ändå vänder ut och in på Notorius så kan jag ge min version, berätta hur jag ser tråden.
Jag tror att N är nere i en svacka, var där själv för ett tag sen. Ingentingen funkade med min häst så jag ville sälja den och många gånger kändes det som att vem som fick ta eländet bara jag slapp se henne. MEN, trägen vinner och efter lite jobb så löste sig allt. Det jag vill få fram är att man hamnar i svackor i livet då man helt enkelt inte vill längre och det är så jag tror att Notorius känner sig.

Åska skrev:
Jag har läst tråden ordentligt. Vad är det för fel med att acceptera att en häst man säljer kan hamna som vandringspokal? Du kan aldrig få garantier på att din häst inte kommer bli hur mycket du än tycker om din häst. Världen är inte Min Häst lummig, tyvärr!
Sen att hon skrev att hon hatar sin häst är väl inget att hänga upp sig på. Alla har vi väl våra dagar när vi helst skulle vilja göra en ryamatta av vår fyrbenta vän...

Nu när vi ändå vänder ut och in på Notorius så kan jag ge min version, berätta hur jag ser tråden.
Jag tror att N är nere i en svacka, var där själv för ett tag sen. Ingentingen funkade med min häst så jag ville sälja den och många gånger kändes det som att vem som fick ta eländet bara jag slapp se henne. MEN, trägen vinner och efter lite jobb så löste sig allt. Det jag vill få fram är att man hamnar i svackor i livet då man helt enkelt inte vill längre och det är så jag tror att Notorius känner sig.
Men du läste inte mitt inlägg?
Jag säger precis som du, att det finns inga garantier och det må vara ok... Men man kan göra sitt bästa och ta ansvar för att hästen hamnar rätt och på ett bra ställe... Då har man gjort sitt bästa...
Annars kan man ju lika gära skicka den till italien på en gång och förkorta lidandet!
För enligt Notorius så spelar det henne ingen roll vad som sker med hästen!

Jag vet inte om du fick med dig hur vanligt att fd. travare far runt och har det rent ut sagt fördjävligt? Men det kanske ska uppmuntras tycker du för att en unge mår sämre och hatar sin häst denna veckan? Du kan ju ta en snack med SHV tillexempel... de får in en hel del fd. travare som mår mindre bra.... :mad:

Jag hatar min häst minst en gång i veckan, jag är dessutom gravid och har oxå sämre dagar i allmänhet, vilket jag är sjukskriven för, jag förstår att man kan ha det svårt, att man vill sälja sin häst och att man avskyr den för dagen...
Men oavsett så har man ansvar för att hästen får det bra, kan man inte se till att den får det, tycker jag man ska avliva den! Just för att minimera risken att den hamnar fel...

Förhoppnngsvis så hittar Notorius en super bra ny ägare som kommer ta väl hand om hästen... men realistiskt sett så har hon satt ut en fd.travare för 20 000:- vill sälja före månadsskiftet och ta betalt av de som är intresserade o vill provrida?
Kanske inte riktigt rätt förutsättningar för en snabb och bra affär?

Men som sagt, vi hoppas Notorius snart mår bättre, att hästen kommer till en ny bra ägare och alla lever lyckliga i alla sina dagar!

Hallå, har inte hela debatten spårat ur rejält?
Frågan var ju om man kan ta betalt för provridning om kunden inte nöjer sig med att rida på den plats säljaren har tillgänglig, utan kräver ridhus! Det anser jag att man kan. Spekulanten har ju då ställt krav som innebär både kostnader och mer tidspillan än vad som är normalt när man visar en häst för försäljning. I det här fallet är ju också prisklassen ganska låg. (Jag ger mig inte in i debatten om vad som är normalt för en travare) Det är ju skillnad om man tittar på en häst för t.ex 300 000. Då är det ok. att kräva tillgång tll ridhus.
F.ö är en häst (eller något annat) värd exakt så mycket som någon är beredd att betala för den........

Talar enbart för mig själv nu.
Jag svarade på hennes kommentar.
Och visade bildligt vad som händer med hästar som folk struntar i.

Och med detta kan jag återigen påängtera att det är tydligen sällan som travarna hamnar hos vettiga människor.
(förlåt ni övriga som tar hand om era djur)

Och åter en gång har jag bildbevis att travaren kanske hellre passar på SCAN än hon en fjortis.

När jag läser denna tråd om hur ägare här anser att det inte är deras huvudvärk om vad som händer med hästen sedan så får jag återigen kvitto på att vårt synsätt är helt rätt.
I lördags så avlivade vi en fullt frisk fölmärr.

Och vi gjorde det allra bästa för henne.
Både ni och vi kommer i all framtid att veta att just hon inte befinner sig hos "amatörer" "slakttransporter" eller fått samma status som en begagnad pappmugg.

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar