Ta betalt för provridning, okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta betalt för provridning, okej?

Går och går gör det väl. Bara inte markägaren är på dåligt humör, för en dag får vi rida där, nästa dag inte osv.

Men det är väl bara att fråga om en bestämd dag då.

Notorius skrev:
Haha okej, men han ser ut som en kamel, säkert att du inte vill ha? Jag kan skicka honom på posten :p

Jodå,skicka hit den då,alltid trevligt med överraskningar..å vi får ev. 1,kanske rent av två platser lediga i vårat 3-hästars stall..
Återstår att se efter klinikbesök.. :cry:

Nä ska du avliva några ? :(

Vet inte riktigt än,ska ju på återbesök och det har hittills inte varit muntert med min pålle..
Men man vet aldrig..

Å nu är dessutom kompisens häst halt å ska in,å han är redan åtgärdad så många ggr så jag undrar om hon orkar någe mer.. (Och näe,det är inte felridning,han har opererats för bl a OCD,å nått annat tjafs,haft senskada m.m,bara en allmän olycksfågel..)

Kan du inte göra så att om dom vill provrida får dom stå för hästtransporten själv isåfall?
Att dom får komma och provrida hemma hos er, och om dom är mer intresserade och vill rida i ridhus så får dom fixa transport själva.

Vad jobbigt med skadade hästar :(
Har aldrig haft någon skadad häst, har iofs bara haft egna hästar sen jag var 12 år dock.

Tja, så kan man ju också göra, är öppen för alla förslag.

Jag tycker att de i första hand får rida hästen på fältet eller vad du nu har i närheten, om de sen absolut vill prova hästen i ridhus så är de nog tillräckligt intresserade och inte bara gratisridare, då skulle jag kanske be dem att stå för en del av transporten, de kanske tom har egen finka...dessutom så kan det ju vara intressant för en eventuell köpare att se hur den beter sig vid tex lastning.

Ursäkta fördomen, men kommer det så många gratisridare när man annonserar ut en travare då? Inget som jag har råkat ut för iaf.

Notorius skrev:
Ska sälja min häst nu, och vi har varken ridbana eller ridhus där han står uppstallad. Så då kommer vi vid provridning transportera upp honom till ridhus för provridning. Detta kostar oss ungefär 200 kr/gång.
Är det då okej att ta 50 kr för en provridning? Dels vill jag slippa gratisridare och dels blir det dyrt i längden för oss att köra upp hästen om och om igen.
Givetvis kommer jag berätta för alla intresserade.
Eller är man snål om man tar ut en liten avgift?

Vi hade inte åkt och tittat/provridit om vi ska betala! Det är ju en del av saken dvs att man får prova. Det får säljaren ta med i sin beräkning. Det är mycket jobb nog att köra runt och leta häst. :angel:

Det kommer väl oavsett vilken häst du har. Jag har inte sagt att de kommer speciellt för travare.
När min moster skulle sälja sitt halvblod var mer än hälften "gratisridare".

Sedan är det faktiskt dyrt för oss köpare att åka land och rike runt för att titta på hästar oxå. Tänk om folk var mer ärligare i sina annonser då hade man sluppit åka och titta på 80% av hästarna.

Nu menade jag inte att de kom i klungor bara för att det var en travare utan tvärtom. OM jag var gratisridare skulle jag valt mer i bland de mer exklusiva hästarna. :D Men jag vågar mig nog INTE ut på så sätt för jag köper allt jag tittar på i hästväg, det blir dyrt i längden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är lite sådär med att ta betalt, skulle nog bli häpen om någon bad mig betala för provridningen men visst det Kan väll vara okej i din situation.

Men jag tycker kanske att man ska ha något alternativ annars med.
Finns det något fält eller liknande där du skulle kunna rida honom?
Om du har kontakt med spekulanterna, så kan du väll berätta då på telefon hur läget ligger till. Tala om att du bara har möjlighet att rida din häst ute på ängen/fältet, och vill de ha hästen till ridhus kan de få vara att lägga en mindre avgift (50:-) för att du ska ta hästen dit.
För du måste hyra transport, åka till ridhuset, betala ridhusavgiften osv. Då skulle det väll vara okej.

Men hyr du t.ex. transport utav privatperson kanske du kan få ett reducerat pris om det nu är så att det händer att du måste hyra transporten vid ett flertal upprepade tillfällen för att du måste till ridhuset för att kunna visa hästen för spekulanter.

Sedan kan du ju även lägga på någon tusenlapp på det tilltänkta priset på din häst så att du kanske kan få "tillbaka" en del att betala transporthyror osv. med.

jag hade inte betalat. försök få ihop folket för provridning samma dag istället, sätt en tid o be dem komma typ lördag kl 15... så betalar du en hyra o de som vill får provrida...

När jag skulle sälja min så skulle spek provrida.Och jag erbjöd dom att rida på en äng vi har en bit från stallet , men de nöjde sig med att rida fram o tillbaka framför stall längan i alla gångarterna plus kolla hans kunskaper som uppgetts.
Så man behöver inte alltid ha ett fint ridhus eller volt för en provridning.Uppge bara det när spekulanter ringer och vill komma och ev provrida.Att det får bli på den plats du har helt enkelt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar