Sytråden del 4

Behöver lite tips :)

Ska fålla en cirkelkljol i vävt bommulstyg. Tidigare när jag fållat vida kjolar så har fållen ofta blivit lite knölig då kjolens nedersta kant ju är lite vidare än den nya nederkanten på fållen. Någon som har ett bra hack för att slippa detta? :)
Har inte testat själv då jag inte kommit igång med att våga sy än. Men tittar på en hel del youtubers.
https://youtube.com/clip/Ugkx4KAxFWiEmk81m7X9CFfcpFvhbRmJavI6
Om inte länken börjar på rätt ställe så är det 36 min in i videon hon visar hur hon fållar. Verkar smidigt.

Sy en så smal fåll som möjligt!
Sy på en sneslå för att fålla med.
Sneslå kanske blir snyggast egentligen.. men då måste jag göra rätt längd direkt för att inte behöva göra om 😂 Mamma ska ha den, så kanske är värt. Men kommer gå åt mycket sneslå 🙈
Som @Petronilla sager, sa smal fall som mojligt och stryk den noga sa du lagger "overflodet" av tyg utan tydliga veck.
Tack, får testa och se om det blir bättre än senaste försöket. Är inte noggrannast med strykningen 😅
Har inte testat själv då jag inte kommit igång med att våga sy än. Men tittar på en hel del youtubers.
https://youtube.com/clip/Ugkx4KAxFWiEmk81m7X9CFfcpFvhbRmJavI6
Om inte länken börjar på rätt ställe så är det 36 min in i videon hon visar hur hon fållar. Verkar smidigt.
Tack, det var just sneslå där, men bra att ha sett. Har inte tänkt på det förut :)

Sneslå kanske blir snyggast egentligen.. men då måste jag göra rätt längd direkt för att inte behöva göra om 😂 Mamma ska ha den, så kanske är värt. Men kommer gå åt mycket sneslå 🙈

Tack, får testa och se om det blir bättre än senaste försöket. Är inte noggrannast med strykningen 😅

Tack, det var just sneslå där, men bra att ha sett. Har inte tänkt på det förut :)
Ah, såklart.🙈🙂

@Ceta du kan använda tipset jag gav till @sthu tidigare, att använda overlocken om du har en, sätt diffen på lite högre så det blir något rynkat. Då behöver du inte vika fållen två gånger heller. Alternativt en smal fåll. Vik upp och sy ca 0.5 cm, vik igen lika mycket som tidigare fåll och sy en stickning igen.

@Ceta du kan använda tipset jag gav till @sthu tidigare, att använda overlocken om du har en, sätt diffen på lite högre så det blir något rynkat. Då behöver du inte vika fållen två gånger heller. Alternativt en smal fåll. Vik upp och sy ca 0.5 cm, vik igen lika mycket som tidigare fåll och sy en stickning igen.
Just det, minns att du skrivit! Vilken är ”diffen”? Har redan overlockat längst ner för att inte behöva boka dubbelt, men kan ju köra ett varv till 😅

Jag fick äntligen tummen ur och sydde klart något. Det blev en core t-shirt, gratis mönster från closetcore i en trikå från vintage in my heart som har legat till sig ett tag. Ordnade ringningen lite för jag tycker den brukar bli lite tight annars. Uppiggad av att jag blev nöjd har jag nu klippt ut två till en kortärmad och en långärmad. Förhoppningsvis håller energin i sig imorgon med.

Bifogade filer

• C44DB13A-1839-4C82-A2E1-6CA0C2549923.webp
    C44DB13A-1839-4C82-A2E1-6CA0C2549923.webp
    94,8 KB · Visningar: 82
Vi hade baset bredvid en kvinna som sytt sa fantastiskt snygga barnklader ... och sa oerhort snyggt och noggrannt. Jag ar djupt imponerad, och nu ska jag verkligen se till att jag syr mer efter mitt eget huvud. Jag fick inte bara "blodad tand" utan ocksa massor med rad och tips ... och tog bilder av flera av hennes creationer for att komma ihag.

Sydde en klänning förra veckan :) (tror inte jag visst den?)
Var för att testa ett mönster, så sydde i en bit jag köpt i en skivhögar för länge sen, men tycker ändå det blev tillräckligt ok för att kunna använda den :) Ska minska sömsmånen nästa gång, då jag fick sy in den rätt ordentligt trots att storleken skulle vara i minsta laget 😅
AE6FCF16-368F-4543-A777-30C1B1BF0EA3.webp

Första problemet med att sy jacka utan instruktioner: Mönstret är på italienska. Jag försöker luska ut vilken del som är vad men det är inte lätt när man inte kan italienska..

FBA i trikå? Hur gör man?

Vet hur man gör med inprovningar/bystkilar i vävt tyg, men det har jag ingen nytta av. Har enkelt mönster med lika fram och baksida, i princip raka sidor med lite a-form. Fattar inte hur man ska göra något vettigt som ger mer bröstutrymme i det utan att det blir konstiga former som knasar till modellen. Eller hur och var man alls ska hantera att det är trikå man pysslar med...

Någon som har länkar till bra instruktioner e.dyl.?

FBA i trikå? Hur gör man?

Vet hur man gör med inprovningar/bystkilar i vävt tyg, men det har jag ingen nytta av. Har enkelt mönster med lika fram och baksida, i princip raka sidor med lite a-form. Fattar inte hur man ska göra något vettigt som ger mer bröstutrymme i det utan att det blir konstiga former som knasar till modellen. Eller hur och var man alls ska hantera att det är trikå man pysslar med...

Någon som har länkar till bra instruktioner e.dyl.?
https://www.mariadenmark.com/2012/08/fitting-t-shirt-fba/ Hjälper detta?

Först göra en kil som vanligt och sedan mixtra för att få bort den.
Och i praktiken kompensera genom extra längd i fållen fram. (vilket iofs redan behövs när brösten får allt att glida uppåt pga trångt ;))
Tolkar det som man ska lägga ner lite arbete bakom beslutet var apex-punkten ska placeras.

Ska läsa igen när jag har en piggare hjärna. Det ska inte sys direkt nu.

Först göra en kil som vanligt och sedan mixtra för att få bort den.
Och i praktiken kompensera genom extra längd i fållen fram. (vilket iofs redan behövs när brösten får allt att glida uppåt pga trångt ;))
Tolkar det som man ska lägga ner lite arbete bakom beslutet var apex-punkten ska placeras.

Ska läsa igen när jag har en piggare hjärna. Det ska inte sys direkt nu.
Jag har inte orkat göra det själv även om det kanske skulle behövas, kör på lite för stora tröjor istället.

Jag har nu rivit fram tva tyger som ar "leftover" efter plagg jag lat sy nar vi bodde i Asien, for sisadar 25-30 ar sedan. (Vissa manniskor kommer narmare horders an de vill :p) Jag har precis sytt en kjol till mig och tankte sy ett par till av namnda tyger. Jag har till och med foder till den ena ... nu galler det bara att konstruera ett monster att anvanda.

Så ... nar man klanatat till det och midjan ar lite for liten for att ga over hofterna sa man glatt tanker blixtlas ... och det sitter en ficka i vagen, Hur raddar man det da? Jag vill ha fickor:arghh:

Så ... nar man klanatat till det och midjan ar lite for liten for att ga over hofterna sa man glatt tanker blixtlas ... och det sitter en ficka i vagen, Hur raddar man det da? Jag vill ha fickor:arghh:
Blixtlås kan du ju sätta mitt fram, mitt bak eller i sidan. Så nånstans lär det inte finnas en ficka 😅

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 666
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 800
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 522
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka