Sytråden del 4

Första 2 plaggen klara :)
IMG_20231014_114312.webp

Min pappa har önskat sig en tunn väst, i funktionsmaterial med dragkedja. Någon som har tips på var jag kan börja leta efter mönster? :) Fickor är ett måste.

eh ... da jag inte har en aning om vad "sylan" ar antog jag att det var nagon slags marknad dar man kan kopa och salja tyg och tillverkade grejor. Hade jag fel, eller?🤷‍♀️
Sylan är samma princip som "dator-lan". Man träffas ett gäng (vi var 19 st) och syr tillsammans under en viss tid, vi körde lördag 8.30-22.30 gick nog dom sista (jag och min vän åkte lite efter 9), på söndagen 8.30-18. Det kan jag var på är ordentligt ordnat, det bjuds på frukost, lunch och fika (kaffe + frukt + godis finns att ta av när man vill), på lördagen beställde vi pizza på kvällen och käkade :) de tre kvinnor som ordnat lanet hade också fått ihop en hel del sponsorer, 26 st, så det blev utlottning både lördag och söndag där alla fick en vinst + att dom på lördagen hade ett bingo där 9 st presentkort fanns att vinna (det blev alltså 9 vinnare). På lördagen hade dom även en bonusvinst, en provdocka (!) som det var lottdragning om :)
Det fanns även möjlighet att ta med sig tyger och tillbehör och sälja det, då dom ordnat ett "loppisbord" som stod framme hela helgen, och en tygförsäljare kom dit några timmar på lördagen :)
Så ganska stort och välordnat.

Jag har varit iväg på kortare sylan, där man bara ses kanske 6-7 timmar och syr tillsammans och man blir bjuden på fika, men inget annat speciellt.

Jag fyller år om två veckor och tänkte önska mig ett startkit för att sätta tryckknappar.
Men vad behöver jag egentligen?
Vill du sätta colorsnaps, metall eller typ jeansknappar? Det är ju lite olika tillbehör till alla :)
Vill du hålla det enkelt och billigt så en prym tång, vill du ha det dyrare och skonsammare för händerna så en kampress/spindelpress.
Till prym tången använder du olika insatser (vita) som du behöver byta beroende på vad för knappar du sätter men det kan följa med vissa förpackningar eller så köper man dom lösa. Funkar bra om man inte gör det så ofta. Till spindelpressen behöver du köpa olika insatser till olika knappar. Den är bra om man har ont i händerna och inte kan klämma tången eller om man gör många i taget.

Jag har klarat mig på prym tång i flera år men har köpt en spindelpress som jag använder när jag ska sätta snappar på typ 10+ spishanddukar på en gång.

Vill du sätta colorsnaps, metall eller typ jeansknappar? Det är ju lite olika tillbehör till alla :)
Vill du hålla det enkelt och billigt så en prym tång, vill du ha det dyrare och skonsammare för händerna så en kampress/spindelpress.
Till prym tången använder du olika insatser (vita) som du behöver byta beroende på vad för knappar du sätter men det kan följa med vissa förpackningar eller så köper man dom lösa. Funkar bra om man inte gör det så ofta. Till spindelpressen behöver du köpa olika insatser till olika knappar. Den är bra om man har ont i händerna och inte kan klämma tången eller om man gör många i taget.

Jag har klarat mig på prym tång i flera år men har köpt en spindelpress som jag använder när jag ska sätta snappar på typ 10+ spishanddukar på en gång.
Tack! Då är det nog en prymtång jag behöver. Är främst color snaps jag tänker på i nuläget.

Har du något bra tips på press som funkar till pryms 8mm metallknappar? Satt precis och letade efter detta igår. :D

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 888
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 756
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 512
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka