Sytråden del 4

D79B05F7-C84F-4AD6-B9EF-7C005D767211.webp

Ett babynest till en nära vän som väntar barn 😍

Varför tvätta det i 60? Jag tvättar det mesta i 40, och tyget är ju inte smutsigt? :) Sen går det säkert ändå, men utan att ha sett och känt på det hade jag inte chansar 😅
För jag tänkte tvätta det ihop med annan tvätt som går på 60 grader 😅
(Tvättar nästan enbart på 60 grader)

Varför inte chansat? Vad kan hända? Det är en del av min fråga 😁

Ett tillägg @cambodia om tyget har mörkare mönster, så kan det vara en idé att tvätta det för sig själv och framförallt INTE med vittvättmedel, det kan förstöra mönstret.
Fast jag har lärt mig att om ett vitt tyg har mönster färgar det inte, för så skulle det ju färga sig självt… hm, känns så slösigt att tvätta det ensamt bara!

(Har något som heter kulör- och vittvätt)

För jag tänkte tvätta det ihop med annan tvätt som går på 60 grader 😅
(Tvättar nästan enbart på 60 grader)

Varför inte chansat? Vad kan hända? Det är en del av min fråga 😁
Tvättar det mesta på 40 grader av miljöskäl. Tyget kan dela krympa, som Tott säger. Och sen är det väl klart att ett tryck på vitt tyg kan färga av sig på det vita med? 😅

Varför är det självklart? Då skulle man ju aldrig kunna tvätta det?
Tyvärr kan det ibland blöda, men det beror lite på färgerna. Till exempel ett randigt tyg i vitt och rött, det skulle jag tvätta för sig och vara noga att följa tvättrådet från åf, för rött blöder lätt (även lila har jag märkt blöder lätt).
Jag skulle säga att det är större risk att ett vitkulör tvättmedel förstör tyget, om det är klorin i, för vissa typer av tyger är färgade eller tryckta, och klorinet kan bleka färgen.

Varför är det självklart? Då skulle man ju aldrig kunna tvätta det?
Förlåt, det att mitt svar ser rätt drygt ut. Men ja, tyvärr finns ju risken med flerfärgat tyg att det färgar av sig på sig själv. Är nog inte särskilt vanligt dock :) Beror nog på mycket på kvaliteten på ty/färg/tryck osv med. Lycka till!

+
Men vilken grej! Så coolt 🌟
Tack, visst är det coolt 🤩 trodde knappt mina ögon när jag fick beställningen 😅
Är det du som valt mönster på tyget eller kom det med beställningen? Så perfekt för ändamålet.
Nej dom hade googlat runt på dalahäst och grytlappar och hittat in till mig. Dom valde det blå tyget (jag har samma modell i andra färger också) för att deras logga har blå botten + att det är lite av deras signaturfärg :)

+

Tack, visst är det coolt 🤩 trodde knappt mina ögon när jag fick beställningen 😅

Nej dom hade googlat runt på dalahäst och grytlappar och hittat in till mig. Dom valde det blå tyget (jag har samma modell i andra färger också) för att deras logga har blå botten + att det är lite av deras signaturfärg :)

Såå coolt!

Alltså, jag älskar mitt system med listor över alla projekt jag har i huvudet och har tyg hemma för :) mycket lättare att komma på vad jag känner för att sy, och mycket lättare att avsluta UFOn, för då får jag ju ett till kryss! Här är listan från mitten av sommaren till idag. När jag ska uppdatera listan för hösten så kommer jag göra en ny lista med allt jag avklarat på den gamla listan innan jag slänger den :)

46B66378-0888-4BF6-8611-5A2E6B139949.webp

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 879
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 754
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 507
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka