Sytråden del 4

Screenshot_20231005-122348_Facebook.webp

Skulle sy den där jackan jag pratat om tidigare i tråden (Parigi, inga instruktioner bara mönster).
Men! Adobe har gjort nån värdelös uppdatering, så nu kan jag inte zooma i helskärmsläge. Alltså kan jag inte ställa in skalan rätt för projektorn. Totalt värdelöst! Så sur och irriterad nu..

Skulle sy den där jackan jag pratat om tidigare i tråden (Parigi, inga instruktioner bara mönster).
Men! Adobe har gjort nån värdelös uppdatering, så nu kan jag inte zooma i helskärmsläge. Alltså kan jag inte ställa in skalan rätt för projektorn. Totalt värdelöst! Så sur och irriterad nu..
Har du Windows eller Mac? Kortkommando för att få upp rutan för att skriva in procent på zoomen är ctrl + Y på windows :) ctrl + L för att få helskärmsläge.

Håller på att förbereda inför sylan nästa helg :) 2 dagars sömnad, förra gången hann jag med 19 plagg har jag för mig. Denna gång ska jag försöka sy en väska också, så kommer nog inte hinna riktigt lika mycket, men vill inte stå utan projekt så lär förbereda mycket ändå 😅
Än har jag klippt ut 2 trosor, 1 klänning, 3 tröjor av olika modeller och en zip hoodie.

Väntar med spänning på mässguiden inför 27-29/10 någon mer som ska gå på Syfestivalen?
Jag ska dit på söndagen! Har faktiskt bokat resa med buss, annars brukar jag köra själv men buss + biljett kostade 600 kr, så tyckte det var bra pris för att slippa bensin + parkering 😅 (har ca 22-25 mil till sthlm, så det går ju ändå åt både tid och bensin).
Tycker dom är sega på att lägga ut workshops som kommer vara...

Jag ska dit på söndagen! Har faktiskt bokat resa med buss, annars brukar jag köra själv men buss + biljett kostade 600 kr, så tyckte det var bra pris för att slippa bensin + parkering 😅 (har ca 22-25 mil till sthlm, så det går ju ändå åt både tid och bensin).
Jag håller med men borde vara klart på fredag längtar efter att få lära mig nya tekniker! Kommer vara där fredag och söndag

Visst var det någon här som köpt veritas powerstitch pro?
Hur fungerar den? Är den verkligen så stark och klarar så tjocka material som utlovas?

Nu finns det workshops att börja grotta ner sig i. Jag vill testa allt.

Jag hittade ingenting jag ville testa😅
Min Planering syfestivalen
Fredag
11.00

Klädda knappar med Stockholm läns hemslöjdsförening, B15:03

Lär dig att tillverka en så kallad ”death head button”; en handsydd, klädd knapp med anor från 1600-talet. Det här är en elegant knapp som kan ta ditt plagg till nya höjder, eller fungera som en dekorativ accessoar! Välj bland flera olika färger. Kostnad: 100 kr. Anmälan i monter B15:03.

Fredag
13.00
Dekorativ paketinslagning med Stockholm läns hemslöjdsförening, B15:03

Att ge bort paket är alltid roligt, och extra kul blir det om man lägger ner lite extra tid och gör paketet riktigt fint. Lär dig att göra en vacker paketinslagning dekorerad med origami, som passar till julens klappar. Kostnad: 100 kr. Anmälan i monter B15:03.

Anmält! Fredag
14.00

Doodla dina personliga handledsvärmare
Lär dig hur du skapar dina alldeles unika handledsvärmare med doodling, en variant av hönsestrikk där du mixar olika mönsterbårder och färger till en helt personlig design. Du lär dig också hur du kan tänka kring val av färger och mönster för att skapa en snygg helhet. Du påbörjar ett par handledsvärmare och får med dig både mönster och garn för att fortsätta hemma. Kostnad: 250 kr. Mönster och handfärgat garn ingår. Ta gärna med en egen rundsticka (2,25/2,5 mm, minst 80 cm lång), annars kan du köpa på plats.
Fredag

16.00
Bind en ullkrans med Johanssons Lamm & Ull, B08:23 (Workshoptorg 1)

Bind din egen ullkrans på en halmstomme! Ullen vi använder kommer från våra egna får och du bestämmer själv hur du vill dekorera din krans. Kostnad: från 225 kr, beroende på vilken storlek på krans du väljer och hur du dekorerar den. Anmälan i Johanssons Lamm & Ull’s monter B11:29.

Söndag

10.30
Sticka med Sticka! Sveriges Stickförening, B10:27

Välkommen till Stickas workshop! Stickningar med lyfta maskor har blivit mycket populära. I vår workshop får du lära dig och prova på att göra några olika mönster med lyfta maskor. Det blir vackert utan att det är svårt. Vi bjuder också på stickhjälp samt tips och trix i stickningskonsten. Vi tillhandahåller allt material för workshopen och allt är gratis.
Söndag

12.00-13.00
Yllebroderi+skinn=armband. Med brodös Anna Wengdin
Med hjälp av en materialsats med färdiga hål för söm hjälper yllebrodösen Anna Wengdin dig att skapa ett vackert armband med stygn och applikationer. Armbandet har en baksida i mjukt skinn och fästs med tryckknapp. Kostnad: 210 kr. Anmälan i monter B04:32.

Söndag
13.30-14.30

Dominorutor med Opalgarn, B08:23 (Workshoptorg 1)

Lär dig sticka de roliga dominorutorna! Kostnad: 150 kr, inklusive material. Anmälan i monter B12:13.

Så här blir nog min planering

Min Planering syfestivalen
Fredag
11.00

Klädda knappar med Stockholm läns hemslöjdsförening, B15:03

Lär dig att tillverka en så kallad ”death head button”; en handsydd, klädd knapp med anor från 1600-talet. Det här är en elegant knapp som kan ta ditt plagg till nya höjder, eller fungera som en dekorativ accessoar! Välj bland flera olika färger. Kostnad: 100 kr. Anmälan i monter B15:03.

Fredag
13.00
Dekorativ paketinslagning med Stockholm läns hemslöjdsförening, B15:03

Att ge bort paket är alltid roligt, och extra kul blir det om man lägger ner lite extra tid och gör paketet riktigt fint. Lär dig att göra en vacker paketinslagning dekorerad med origami, som passar till julens klappar. Kostnad: 100 kr. Anmälan i monter B15:03.

Anmält! Fredag
14.00

Doodla dina personliga handledsvärmare
Lär dig hur du skapar dina alldeles unika handledsvärmare med doodling, en variant av hönsestrikk där du mixar olika mönsterbårder och färger till en helt personlig design. Du lär dig också hur du kan tänka kring val av färger och mönster för att skapa en snygg helhet. Du påbörjar ett par handledsvärmare och får med dig både mönster och garn för att fortsätta hemma. Kostnad: 250 kr. Mönster och handfärgat garn ingår. Ta gärna med en egen rundsticka (2,25/2,5 mm, minst 80 cm lång), annars kan du köpa på plats.
Fredag

16.00
Bind en ullkrans med Johanssons Lamm & Ull, B08:23 (Workshoptorg 1)

Bind din egen ullkrans på en halmstomme! Ullen vi använder kommer från våra egna får och du bestämmer själv hur du vill dekorera din krans. Kostnad: från 225 kr, beroende på vilken storlek på krans du väljer och hur du dekorerar den. Anmälan i Johanssons Lamm & Ull’s monter B11:29.

Söndag

10.30
Sticka med Sticka! Sveriges Stickförening, B10:27

Välkommen till Stickas workshop! Stickningar med lyfta maskor har blivit mycket populära. I vår workshop får du lära dig och prova på att göra några olika mönster med lyfta maskor. Det blir vackert utan att det är svårt. Vi bjuder också på stickhjälp samt tips och trix i stickningskonsten. Vi tillhandahåller allt material för workshopen och allt är gratis.
Söndag

12.00-13.00
Yllebroderi+skinn=armband. Med brodös Anna Wengdin
Med hjälp av en materialsats med färdiga hål för söm hjälper yllebrodösen Anna Wengdin dig att skapa ett vackert armband med stygn och applikationer. Armbandet har en baksida i mjukt skinn och fästs med tryckknapp. Kostnad: 210 kr. Anmälan i monter B04:32.

Söndag
13.30-14.30

Dominorutor med Opalgarn, B08:23 (Workshoptorg 1)

Lär dig sticka de roliga dominorutorna! Kostnad: 150 kr, inklusive material. Anmälan i monter B12:13.

Så här blir nog min planering
Kul att du hittade mycket! Jag är ärligt talat besviken på det skrala utbudet inom sömnad, för stickare fanns ju mycket, men jag varken stickar eller virkar :(

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
5 416
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 837
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 809
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka