Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
tempImageag69FN.webp

Tog mig I kragen och sydde lite på två av tunikorna som legat färdigutklippta ett tag nu. En svart och en svart med mönster. Syr dem parallellt eftersom jag använder samma tråd till dem. Har sedan en tunika kvar och dessutom en gardin som behöver ortas och fållas.

Plockade sedan lite i förvaringen med tvättade tyger och har nu tagit fram två enfärgade tyger som ska bli tunikor och tre (två mönstrade och ett enfärgat) som ska få bli t-shirts till sommaren.

Jag ska sy en klänning/tunika till mig själv. Den har ett midjeband som man ska klippa ut med tyget vikt, men då blir tyget för kort. Hur skarvar man snyggast sånt?

Jag ska sy en klänning/tunika till mig själv. Den har ett midjeband som man ska klippa ut med tyget vikt, men då blir tyget för kort. Hur skarvar man snyggast sånt?
Om det ska vara mot vikt kant egentligen och fram och bakstycke är lika breda hade jag gjort 2 lika långa delar av midjebandet :) alltså klippt där vikt kant ska vara (kom ihåg att lägga till sömsmån), då hamnar sömmarna i sidorna och kommer inte synas :)

Idag har jag hämtat ut paket med fyra nya trikåtyger som jag verkligen gillade mönster och färger på. Två räcker till klänning och två till tunikor så nu ska här tvättas tyg och sys!
Bokade genast dubbel tvättid till helgen så jag hinner med att tvätta tyg 😇

Vad för sorts tyg och hur många g/kvm är bäst att sy veckad kjol av? Jag har sytt ett par av lite grövre tyg, ingen aning om vad mer än att det var gardiner, och de både skrynklar sig extremt lätt och håller inte riktigt vecken. Jag har en annan veckad kjol som jag tror är från ett lakan men det är så längesedan att jag minns inte. Den håller vecken men tyget är för glest vävt så det är lite genomskinligt.

Så är det någon som har tips på tyg som både håller vecken, inte skrynklar sig, inte är genomskinligt och som helst inte kostar mer än 150kr/m så är jag tacksam :)

Efter många timmars letande kan jag konstatera att jag är alldeles för kräsen med vad för tyg jag vill ha till leggings 😑 Jag har två par som snart ger upp och jag hittar bara ett tyg som jag kanske kan tänka mig

Jag ska bege mig in i ett litet roligt projekt, korsa en 1500-tals outfit med... Tänk friluftsliv. Det ska vara funktionsmatreal, reflex, mech, flanell och annat som man kan tänka sig hitta på typ Naturkompaniet. Mitt problem är att jag inte vet vart jag ska leta efter sånt. Är typ gortexliknande material något man kan köpa på vilken tygaffär som helst? Vad skulle ni använda för sökord?

Jag ska bege mig in i ett litet roligt projekt, korsa en 1500-tals outfit med... Tänk friluftsliv. Det ska vara funktionsmatreal, reflex, mech, flanell och annat som man kan tänka sig hitta på typ Naturkompaniet. Mitt problem är att jag inte vet vart jag ska leta efter sånt. Är typ gortexliknande material något man kan köpa på vilken tygaffär som helst? Vad skulle ni använda för sökord?
https://www.friluftstyger.se/sv/
De har mycket bra grejer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
406
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA