Ja, han menade att jag inte klarar av att bo i hus eftersom det är så mycket att göra och så sa han att jag borde bo i lägenhet.Så du menar att ni pratade om ditt mående och hans förslag var att du skulle flytta till lägenhet och då skulle allt bli bra? Jag har en känsla av att du bara hörde förslaget att flytta till lägenhet och sen stängde du av, för det är det du har gjort nu igen. Jag anar att en del av din stress ligger i allt som du skulle vilja göra med ditt hus, men som du känner att du inte hinner och orkar, vilket bygger på ytterligare stress. Att då strukturerar upp, vad måste göras för att huset ska fungera att överleva i, vad behövs göras för att det ska vara enkelt att leva i, vad drömmer jag att göra med huset och även ta med rimlig arbetsinsats för att det ska vara möjligt att genomföra kan göra att det blir lättare att överskåda.
Jag drömmer om att bygga ut köket, men det är inte något som behövs för att överleva, eller för att göra det enkelt att leva, alltså är det en dröm som inte ligger högt upp på prioriteringen. Kostnaden och arbetsinsatsen är för hög för utdelningen.
Vi måste däremot måla fönster i sommar, vi har skjutit upp det under flera år och nu måste det göras för att inte kosta mer pengar i framtiden. Men det är ett jobb där kostnaden och arbetsinsatsen är helt rimlig. När vi bytte ut fönsterna på övervåningen så lejde vi ut det arbetet, tiden för att vi skulle göra det själva var alldeles för lång och ett proffs kunde göra det på en dag. Betydligt högre vinst för oss, vi fick nya fönster med liten arbetsinsats och rimlig kostnad.
Det är bra att ha drömmar om vad man skulle vilja göra, men man måste även inse vilka drömmar som är rimliga att uppfylla.
Som golvet du säger att du måste byta ut, är det överlevnad? Är det något som kan dra med sig kostnader i framtiden om du inte gör det? Vad kommer att bli bättre om du gör det? Gör så med varje lite projekt och fundera på hur mycket energi du får av att göra det kontra hur mycket energi det kostar att göra det.
Vi har en hall som skulle behöva tapetseras om men i och med att den går upp i trappen så drar vi oss för det. Planen nu börjar luta åt att vi tar in en firma, men även om tapeten är sliten så är det inte akut, huset står och faller inte med tapeten. Så det ligger längre fram i prioriteringen.
Du har själv konstaterat att du inte mår bra just nu, frågan om huset hjälper eller stjälper dig i ditt mående är en rimlig fråga. Jag säger inte att du måste flytta, men frågan är värd att fundera över.
Frågan om var jag ska bo är så grundligt genomtänkt under flera år att det inte finns något mer att fundera på. Jag vet varför jag vill bo i hus och varför jag inte vill bo i lägenhet. Min lista med argument är massiv.
Jag kommer att anlita folk till en del av det som ska göras, exempelvis byte av vindskivor. Vad gäller golvet i köket så kan det orsaka fuktskador då det är en felkonstruktion.
Jag vet att jag inte kan göra allt på en gång.