Syskonvagn eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yahoo

Vi väntar tillökning i augusti. Sonen kommer precis att hinna bli 2,5år. Nu är frågan; behöver vi införskaffa syskonvagn?

Vi bor ju på landet och har hund. Jag funderar på hur jag/sambon ska komma ut på promenader med hunden de dagar vi är ensamma med båda barnen utan syskonvagn. Samtidigt som jag inser att den kanske kommer att användas bara hemma. Är det värt att köpa en?
Å andra sidan var jag ju ute och gick mycket med sonen och då hade vi inte hund. Så det kanske är värt att leta syskonvagn...

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Nr 1 hinner ju bli ganska stor innan nr 2 kommer. Vet att många barn vägrar åka vagn runt den åldern, annat än i nödfall. Ni kan ju alltid vänta och börja med en kompromiss och se vad som händer. Dvs skaffa en sån där åkbräda som man fäster på barnvagnen, så att det äldre barnet kan stå och åka när h*n inte orkar gå.

Å andra sidan funkar det ju inte i alla lägen, tex längre, raskare promenader.

Jag har faktiskt sett ganska många som har nya bebisen i bärsele (kan rekommendera Ergo!), då är det inga problem att ha nr 1 i sulky/motsv, plus hund, på promenad. Väldigt smidig lösning, man har armarna fria och slipper en otymplig syskonvagn och allt vad det för med sig (inköp av större bil etc).
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag skulle avvakta och se hur det känns när bebisen är född, och även hålla med Cocos ang bärsele eller sjal... Bär bebis och ta med en sulky om storbror vill åka vagn, enkelt och smidigt och lättare att ta sig fram!
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Nu har jag inte hund, men två år mellan killarna och ingen syskonvagn. Bebis i sele och tvååring i vagnen, eller bebis i vagn och tvååring bredvid. funkar bra för oss.
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag var också i valet och kvalet när dottern föddes, och sonen var precis 3 år fyllda.

Vi köpte ståbräda istället och det har funkat suveränt. Det eller bebis i sele och andra barnet i sulky har varit alternativen för oss. Syskonvagn verkar bökiga, tunga, går inte in i spårvagnar (bor i Gbg) eller bussar mm... Man har man pengar över kan man ju ha en som promenadvagn hemma kanske.

Vi klarar oss utmärkt utan iallafall!
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag tycker att det är bökigt att ta sig fram i affärer, på bussar o.s.v med en "vanlig" vagn. Så man vågar ju knappt tänka på hur det skulle gå med en syskonvagn.

Nu har ju jag bara ett barn ännu, men om det skulle bli aktuellt skulle jag nog avvakta och se.
Kanske fungerar det bra med en ståbräda.
Jag tycker om att bära i sjal/sele och hade kanske kominerat ståbräda med en sjal så länge som det bara går.
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Så olika man kan tycka, jag tycker det är skitsmidigt att komma fram med barnvagn. Dock är jag väl lite arbetsskadad då jag arbetstid skjuter stora promenadrullstolar med hjälpmotorer, har väl lite att jämföra med.
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag hade stor nytta av min syskonvagn fast det är 3½ år mellan barnen. Om man ska gå långt är det skitjobbigt att hålla styrfart och trafikkoll på en liten gåendes bredvid, och det kan vara jobbigt att stå på bräda på ojämnt underlag eller när man är trött eller när man inte vill :angel:

Med syskonvagnen kunde man spänna fast barnen trafiksäkert och ta sig fram överallt snabbt.

Och de sov ofta middag samtidigt i den :)

Ska du ha den hemma på landet så köp en gammal vändbar (tex ORA som jag hade är en jättebra lite smalare vagn för små pengar) eller bakåtvänd modell. Helst med delat ryggstöd så bebin kan ligga och den stora sitta.

Jag hade en exakt sån här, både köpte occh sålde den för runt en tusenlapp, detta ex på bilden kostar 600 spänn på blocket nu:
6283455000.jpg
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag har faktiskt sett ganska många som har nya bebisen i bärsele (kan rekommendera Ergo!), då är det inga problem att ha nr 1 i sulky/motsv, plus hund, på promenad. Väldigt smidig lösning, man har armarna fria och slipper en otymplig syskonvagn och allt vad det för med sig (inköp av större bil etc).

Det är ju just det att han hinner bli så stor som gör att vi tvekar. Men fortsätter min rygg och mina axlar att krångla som de gör nu kommer jag definitivt inte att kunna bära i sjal/bärsele. Annars gillar jag det. Hade sonen väligt mycket i bärsele.
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Är en syskonvagn tung och klumpig att köra?
Har ju kommit på att det är mycket grus- och skogvägar här hemma och insett att jag kanske inte kommer orka med att skjuta runt på en sån.
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Ja den är tung att SVÄNGA jämfört med min suveräna trehjuling.

Men det är inte alltid en nackdel på landet, bra att den spårar rakt fram i groparna liksom.

Får du tag på en lastgammal med stora vita smala hårda hjul är det perfekt ! Ju bredare och mjukare hjul, ju jobbigare när man är utanför asfalten enligt min erfarenhet.
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag har 22 månader mellan mina och hade först en tvillingvagn med helt liggläge och senare en tvillingsulky, Tvillingsulkyn var smidigare att köra än den "vanliga" sulkyn jag hade till första:eek:

Om du bor på landet tycker jag defenitivt att du ska satsa på en ombonad tvillingvagn:)

Inget kul att försöka hålla ordning på en 2,5 åring, hund och vagn på smala grusvägar:crazy:

När du åker till stan kan du ju ha en mindre vagn och ståbräda till 2,5 åringen:)
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Jag har 22 månader mellan mina. Bor på landet. Min äldsta är väldigt duktig att gå och jag har alltid ansett att motion är bra. Vi köpte ingen syskonvagn, den stora gick själv och den lilla åkte i sin vagn. Funkar bra om man inte ska på långpromenad. Men var man ute och gick någonstans mellan 1-2 timmar, då knatade den äldsta på själv (gör fortfarande). Så värst långt hinner man inte i barnets fart, det ska kollas på saker, undersökas osv, men någon km kom vi i alla fall. Ska man gå längs trafikerade vägar, där barnet måste hållas väldigt nära vuxna hela tiden, då är det nog bra med syskonvagn, lika om man ska gå på långa promenader. Vi har väldigt sällan haft behov av att ha bägge i vagn. Är vi och handlar går hon själv. Oftast tar jag promenader med ungarna gåendes, vill jag på långpromenad, då går jag själv, när jag inte behöver ha barnen med.

Du kan väl avvakta och se hur det känns, om du har behov av vagn eller inte. Om den äldste vill åka eller inte (dom vill ju gärna gå själva i den åldern).
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Ståbräda funkar nog bra i stan men inte här ute på landet. Mycket skogs- och grusvägar att gå på.

Ja, det kanske du har rätt i.... Tänkte inte på det. Det har mest varit asfalt där vi gått. Grus blir nog väldigt trögt att dra en ståbräda i. MEN en ståbräda kostar inte mycket, så det är ett suveränt komplement!:idea:
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Ok, lite svårare om du har ryggproblem. Hoppas du hittar en bra, lättkörd syskonvagn!
 
Sv: Syskonvagn eller inte?

Är en syskonvagn tung och klumpig att köra?
Har ju kommit på att det är mycket grus- och skogvägar här hemma och insett att jag kanske inte kommer orka med att skjuta runt på en sån.

Men det finns väl syskon/tvillingvagnar med svängbara framhjul så åtminstone svängarna blir lättare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: Jeps
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 205
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 323
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp