Jag o mitt syskon har två första bokstäverna i tilltalsnamnet lika. Tvåstaviga namn båda två. De första kusinerna vi båda fick har också samma begynnelsebokstav som jag och min bror, men sen bröts det mönstret.
Min make har tre syskon och alla hans syskon börjar på samma bokstav, men han har en helt annan begynnelsebokstav. Jag tycker det lustiga är att han är mitt i syskonskaran. De tre äldsta har trestaviga namn men yngsta syskonet har tvåstavigt.
Jag hade absolut kunnat tänkt mig att våra barn fick samma begynnelsebokstav! Nu blev det inte så av andra skäl; redan vid första graviditeten var jag och maken överens om ett pojknamn och ett flicknamn (med olika begynnelsebokstav). Då blev det en pojke. Vid andra graviditeten började vi tänka om; flicknamnet från första graviditeten var liksom "förverkat". Så när hon kom blev det en vecka som hon hette ett annat namn, men sen efter en veckas prova-på fick hon ändå flicknamnet vi bestämt vid första graviditeten.
Vi bestämde däremot tidigt tvåstaviga namn; då är det lättare att gjort att barnen verkligen kallas det de heter och inte någon förkortning (trestaviga) eller förlängning (enstaviga).