Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Provar bilden igen, den fungerade inte i förra inlägget:

view.php

Oj vad man känner sig misslyckad när man ser alla fina kreationer! Snart klar med skräddarutbildningen och har aldrig sytt nånting till pållarna...

Ni som syr eget, vad rekommenderar ni för tyger till schabrak, ridtäcken och liknande? Jag har tittat både på lite kraftigare bomullstyger och linnetyg till schabrak, men det känns inte riktigt rätt.. Bävernylon till ridtäcke, eller finns det nåt annat lämpligt?

Sen undrar jag också om det är någon som har Jean Perrys böcker om att sy egna hästsaker, är de användbara eller bara slöseri med pengar? Det är ju rätt enkelt att göra ett scabrak eller täcke med saker man redan har till hästen som mall, men just för andra saker som man inte redan har hemma tänker jag på.. Finns det andra böcker som kan vara bra/bättre? Är även intresserad av bra böcker för att lära sig mer om läderhantverk till häst..

när jag sytt ngt till hästarna så har jag alltid återvunnit saker som jag har hemma :p, dvs gardiner blir till bomulls täcken, gamla slitna fleece filtar blir fleece täcken, vet att nån här har sytt schabrak där de har haft handduk närmast hästen, sen vaddering i mitten och gardin/bomulls tyg längst ut.

lägger in en gammal bild på shettisens sommar täcke :p, gjort av 2st gardiner
29272949.jpg

åhh, vilka mysiga vantar :love:

jag har sytt och sytt och sytt. Dels för maskeradhoppnin goch dels för spanjoren önskar sig täcke o halstäcke att ha i stall/transport, och jag vill eh anåt häftigare men lite pank så har ej råd o köpa dyrt, så har sytt istället.

tog ett täcke och klädde in i tyg sen med flecetyg o samma tyg sydde jag halsdelen o sydde på kardborre på den o täcket så de gick att fästa, och när jag ändå var igång fick det bli en huva också :devil:

I3277606W334H507V20111128T141711Z.jpeg

fast han verkade inte så tacksam....
http://joizmeds.mittspejs.se/P3277609#body

om det gick att rida/hoppa i? jadå :angel:
*men fick dra fram det så det blev mer plats vid bogen, därav ser det förlitet ut, + att halvblodet jag hade på maskeraden är större*
http://joizmeds.mittspejs.se/P3277123#body
och med klänningen jag sydde till mig (av ett örngott...)
http://joizmeds.mittspejs.se/P3277122

och jag sydde ett matchande ländtäcke när jag ändå höll på (ifall att det inte hade gått att rida/hoppa i täcket, men tog låga höjder, men ville ha nåt "ifall att"
I3277610W676H404V20111128T143716Z.jpeg

WOW :love:
Heeelt underbart hahahaha :rofl: :love:

*KL*
Jag har tidigare vart hyfsat kreativ och pysslig, bla sytt mig en formidabel kameldrivarkudde, sytt om och pimpat träns, täcken etc. men saknar helt bilder på prylarna. Längtar till jag flyttat och har mer plats för att kunna bre ut mig och förverkliga alla skisser och idéer i huvudet! Prio ett blir ett reflextäcke att ha på promenader och vid barbackaridning :)

Tackar :-)
De ja själv använder så har ja tagit gamla slitna pannband och även köpt begagnat.
Men de ja har sålt eller gett bort har ja köpt nya i butik :-)
Sen använder ja mig av 3, 6 och 12 mm sidenband till flätningen.

Har en massa massa garn hemma som jag borde göra något med.
Någon som har tips på något man kan virka till hästen? :)
Funderar på att göra en filt i mormorsrutor, antingen att ha över eller under paden :d

Flughuva?
Vore rätt nice med ett mormorsruteschabrak!:) det borde gå att virka rutorna och sy fast alltihop på ett befintligt schabrak. Är man rädd att det blir knöligt borde det gå att bara sy fast dem där schabraket inte täcks av sadeln.
Annars är det lite svårt att komma på bra hästgrejer just att göra av garn tycker jag. Stallmössa åt dig själv? Beroende på vad det är för garn, kanske du kan göra något till rykt eller putsning? Tänker på såna där "tvättsvampar" a la badpuff som en del virkat, har glömt vad det heter tyvärr.

Nu rider jag ju western, så det får bli filt till paden ;)
Flughuva lät lite kul, hästen har visserligen en inbyggd så jag vet inte .. Får leta runt lite på nätet!

IMG_4361.jpg

381572_10150354475898843_771383842_8347574_445624644_n.jpg

Har virkat en luva (igen) det blev lite mycket virkning på sidorna och bakom nackstycket, men det får gå ändå ;)

Tack tack :)

a734053b.jpg

Här är den första jag gjorde, syns kanske inte så bra på denna bilden men man ser hur fint den matchar sadeln :p. Sen hade jag orange tröja som matchade schabraket den dan, så tjusigt!! :D

Jag är imponerad av era fina saker! Oj, om jag kunde virka som dig...

Ni alla som har erfarenhet att att sy egna saker, vad säger ni om att sy fast en vaxduk uppe på ryggen på ett gammalt utetäcke? Nu har jag inte läst riktigt alla inlägg utan bara strötittat i tråden, så kanske det redan är någon som har gjort det. Den regniga vintern tar musten ur mig, allt blir dyngsurt utomhus.

Kan man bara lägga ut täcket och klippa till en lagom bit vaxduk och sen sy på? Ska man tejpa/limma först? Hur hållbara blir sömmarna? Tips mottages tacksamt.

Jag är inte duktig på att sy men berädd att försöka.

Snyggt! :)
Synd bara att min häst har så mycket och fluffig lugg att han inte kan ha den typen av anordning :D

Dags att starta en ny tråd snart kanske denna börjar bli lite lång?
har någon nått förslag på vad man kan göra till ponny/häst på träslöjden i skolan (går i 8:an)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar