Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*knapp*
Jag håller på att skissa på ett sidepull till Minishettisen som ska köras in nu i höst det är bara tränset som saknas just nu. Ska nog börja plocka med det idag och se hur det blir.

Fint täcke och jag älskar din ponny!!!! gillar iden att sy om ett ländtäcke.. fast själv funderar jag ibland på motsatsen.. har nämligen ett rosa flece med grå dödskallar på i strl 95 eller ngt som vi hade till fölen, men nu har vi inga föl så funderar på att sy om till ländtäcke.. men tror det blir förkort ner på sidorna :(.

aja, till tråden så har jag o vännen/menryttaren bus_my varit i farten sytt (eller ja piffat upp) schabraket och sytt lindorna.
petrol, My som fotat:
I3272229W676H472V20111105T073943Z.jpeg

tränset har hon gjort (men dte är nog visat innan- o jag har gjort matchat förbygel) men iaf här har vi petrolfärgad rosett i pannluggsflätan också..
I3272232W339H507V20111108T085612Z.jpeg

bus_my som stått för schabrak, stigbyglar o blingblingpannband i limegrönt
I3238322W669H507V20111105T073302Z.jpeg

det är ingen som har ngn svensk instruktionssida hur man knyter repgrimmor??

Jag köpte en ryktborste med resårband, men det var så fasligt obekvämt att jag bestämde mig för att sy ett nytt band, och när jag ändå höll på passade jag på att brodera in ponnyns namn. Jag är ganska nöjd även om bokstaven S var svårt att få till snyggt på symaskinen. Tänk om man haft en brodermaskin, vad snyggt det skulle bli! :d

img_0960_174628471.jpg

img_0961_174628611.jpg

Jag funderar på att sy ett ländtäcke, det ska vara riktigt tunt. Pålle fryser inte, men hon är... VAR vit. Går på lösdrift så duscha henne funkar liksom inte, vill bara ha ett ländtäcke för att dölja eländet. Nån som har tips på material och vad man ska tänka på?

Om du bara ska ha ett ländtäcke så tycker jag att du ska göra ett i fluorescerande tyg med reflexer på.

KL

Dock inte en hästsak men sydde ett som jag kallar det "stänkskydd" till kaninburen idag! Har även söndriga/för små reflexvästar som ska sys om till reflexnosludd!:laugh:

Skuggan_

KL

En stallkompis gav mig en kasse med schabrak som hon inte ville ha kvar. De flesta såg helt okej ut men det här var så urblekt och tråkigt att jag ville göra något bättre av det. Jag sydde på två bitar av en reflexväst, en på vardera sidan, perfekt när man rider dagtid och inte vill ha hela varselutrustningen men ändå synas lite bättre.
2011-11-17+040.JPG

När jag ändå var igång ville jag ha ett par ullvantar att stoppa i ridvantarna som är ofodrade.
Fram med restgarn, och så byggde jag ihop dessa av lite olika mönster.
DSC00919.JPG
DSC00921.JPG
De ser inte kloka ut när de ligger på bordet men passformen är perfekt!

KL

Hej alla duktiga där ute!
Ska sy ett schabrak för ett projektarbete i skolan och behöver lite hjälp. Har googlat och fått lite bra tips men ingen tydlig beskrivning på HUR man syr själva schabraket. Har hittat något men det har varit ganska komplicerade beskrivningar. :angel: Skulle bli överlycklig om någon snäll person här skulle vilja gå igenom steg för steg hur man syr ett schabrak, gärna med bilder! :idea:
Ni får väldigt gärna slänga in alla bilder ni har på hemmagjorda schabrak också.

KL

Jag har egentligen inte sytt något eget, men jag syr om och ändrar lite, räknas det:D?

Jag har ett BoT nättäcke till min häst, men det är lite för stort i bogen, så ikväll sydde jag in det lite, vi får väl se hur det sitter imorgon (eftersom hästen inte tyckte det var någon bra idé att stå stilla när matte försökte nåla, gav jag upp mina försök och åkte hem och sydde lite på fri hand:angel:)

Dessutom, och här vill jag gärna ha lite input från er som är duktiga på sånt här med att sy, och har många bra idéer - jag har sytt på kardborreband, såna som sitter på liner-täcken, för att kunna fästa det i yttertäcket, så kanske det inte glider bak så mycket. Vad tror ni om det? Eller är det risk för att det drar bak yttertäcket också kanske? Först tänkte jag bara sätta på kardborrefästen, men så tänkte jag att det kanske var bättre att försöka åtgärda grundproblemet istället (för stort i bogen), och ha kardborrebanden som en extra "säkerhetsåtgärd"

Tankar om det, anyone:D?

Är det någon som vet var man kan hitta en mall till ett v-format pannband?? Håller på att göra ett träns och ville ha ett v-format pannband till tänkte jag =)

kl

Nu har jag handlat reflexvästar som kommer göras om till reflexöverdrag till hjälmen och fler reflexer på ridtäcket som jag har. Jag har även tänkt att jag ska sy en reflex som kommer sitta längs med nosryggen, med en tunnel högst upp som pannbandet sitter i och sen gå ner till "nosdelen" av mitt sidepull. Funderar på ifall det är vettigare att göra ett upp- och nedvänt T så att reflexen inte sitter där sidepullet ligger emot nosryggen.. hm :D

Bläddrade igenom tråden igår och det finns ju hur mycket fint här som helst!! Wow, ni är jätteduktiga :bump:
Jag ska såklart fota min och hästens reflexutrustning när den är komplett :) Måste bara få symaskinen att vilja sy...

Jeg har laget dette til hesten min, men får aldri bestemt meg for hvordan pannebåndet skal være. Jeg har laget mange pannebånd til kompiser med navn på. Men har ikke bilde av det :(

14262_214728250707_551810707_4602471_6163256_n.jpg

Hejsan.
Har gått igenom nästan alla sidor i dnna trevliga och inspirerande tråden och kommit på att jag ska börja tillverka saker till mina två miniatyrer eftersom det verkar omöjligt att hitta färdigt att köpa och hittar man något så är det ju orimligt dyrt.
Ska nu har tag på stalltäcke, då måste ju fleece funka eller hur? Svettäcke, vad för material använder jag då?
Regntäcken har jag köpt begagnade och ofodrade och ska sy om för de är stora, tänke passa på att fodra dem då också, ska jag fodra med fleece? Vill inte ha för tjocka täcken för hästarna går just nu med vinterpäls och vill mest ha något att lägga på när det är regn och snö.
Tacksam för råd och tips.

åhh, vilka mysiga vantar :love:

jag har sytt och sytt och sytt. Dels för maskeradhoppnin goch dels för spanjoren önskar sig täcke o halstäcke att ha i stall/transport, och jag vill eh anåt häftigare men lite pank så har ej råd o köpa dyrt, så har sytt istället.

tog ett täcke och klädde in i tyg sen med flecetyg o samma tyg sydde jag halsdelen o sydde på kardborre på den o täcket så de gick att fästa, och när jag ändå var igång fick det bli en huva också :devil:

I3277606W334H507V20111128T141711Z.jpeg

fast han verkade inte så tacksam....
http://joizmeds.mittspejs.se/P3277609#body

om det gick att rida/hoppa i? jadå :angel:
*men fick dra fram det så det blev mer plats vid bogen, därav ser det förlitet ut, + att halvblodet jag hade på maskeraden är större*
http://joizmeds.mittspejs.se/P3277123#body
och med klänningen jag sydde till mig (av ett örngott...)
http://joizmeds.mittspejs.se/P3277122

och jag sydde ett matchande ländtäcke när jag ändå höll på (ifall att det inte hade gått att rida/hoppa i täcket, men tog låga höjder, men ville ha nåt "ifall att"
I3277610W676H404V20111128T143716Z.jpeg

Tack så mycket! Du får beställa ett :D

Vad duktiga alla är! jag tror jag ska försöka mig på att sy en reflexbrösta till den stora! Måste bara hitta någon billig och bra reflex.

Jag har tänkt samma sak. Min medryttarhäst är en lite för grov nordis så de färdiga reflexbröstorna räcker ju inte till. Inte ens benreflexerna jag köpte räckte. Så nu införskaffade jag mig benreflexer från Jula med lysdioder på! :bump: Hojta om du hittar reflexband på meter eller nå´t. För jag har inte hittat det...

Någon som vet var man kan få tag på sådana"gummi-/silikonband" som man använder när man gör namnpannband?? Tror att det ska vara mellan 1-2 mm breda. har letat som in i men har inte hittat det. =( Tack på förhand!

Jag sydde nosludd nu i veckan på slöjden.
5

Jag ville sy ett schabrak på slöjden men det fick jag inte... Jag får försöka övertala min lärare nästa termin :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar