Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL*

Kanske inte att sy, men jag gjorde ett eget pannband...
Genom att linda vaxad lintråd runt ett gammalt "vanligt" pannband...

dsc_00372.jpg

åh, vart får man tag på sån tråd? jag satt och funderade på något liknande häromdagen :)

Jag köpte mina trådar på Panduro... Finns flera olika färger där än på hööks... Dessa är dessutom mer vaxade än mantrådar..

=)

Yeas de gör det =)
Sen om man vill ha andra färger finns det vaxade bomullstrådar, men de är inte riktigt liga "sega" som lintråden. Då får man nog limma lite... Jag lindade lite omlott på baksidan så slapp jag en massa lim å kladd =)

En sådan förpackning (Antar att du tittar på de 5 gånger 5m med svart, vit, brun, ljusbrun och turkost) räcker gott och väl till ett pannband...

Låter bra det!
Måste "bara" få tag i ett pannband i Xfull som jag kan sätta fast tråden på..

Trästigbyglar? Namnskylt? Uppsittnings pall? Ryktlåda eller annan förvaring? Hinder? Allt kanske inte är så kul att ha på ridskolan, men du kanske skaffar egen nån gång?

Gör en ryktborste med fårull på istället för borst. En sån gjorde jag i träslöjden för bra många år sen, funkade kalasbra att använda för att bli av med damm på hästen.

kl

Jag måste nog inse att jag får sy om mitt stalltäcke nu, till ländtäcke. Men hur gör man? Var hittar man "rätt" spännen? Hur ska man gå till väga?

Behöver du spännen då?
Man kan ju göra ett band som man trär sadelgjordsstropparna igenom, men då blir det förstås jobbigt om man ska ta av det om man inte vill ha det på under hela ridturen.

har ni nån täckesmarodör i stallet som du kan få ett par spännen av ifall det ska kasseras något täcke? jag hade nog lagt stalltäcket på hästen, sedan sadeln uppepå utan schabrak och ritat på täcket hur jag ville ha det. sedan hade jag klippt och kantat med något band.

Det ska jag göra! Men kan man sy genom sånt tyg med en vanlig symaskin? Det är ett rhino, så det är väldigt robust.

det beror på vad för symaskin du har och hur tjock stoppningen är :p

tänk på att spara kantbandet som är runt övriga täcket och ha till det nyklippta. :)

jag har precis sytt en engelsk nosgrimma:banana:, fodrad till och med :p. dock så var det lite man tager vad man haver, så spännena blev för stora, fodringen blev lite klen och jag har ingen aning om den kommer passa på till tänkta hästen då det inte är min och jag inte har tagit ngt mått. XD
men men, det går alltid att byta ut ngn rem om den blivit för kort/lång. och då jag byggde den som en remont så kan man använda det som bettlöst ^_^

Det är ingen som är en hejare på att göra pannband i tråden? :laugh:

Vill ha ett vackert till mitt kommande hoppträns, ett Dyon med pullargrimma! :love:

Det har lite bredare nackstycke så jag antar att man får ha ett kandarpannband (:confused:) och det ska vara i stl F, svart läder med (om det är möjligt) någon form av krona på i mitten! :d (kanske gåt att köpa på lite lyxigare hobbybutiker!!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 053
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar