Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*kl*

Inspiration för spansk/akademisk/portugesiskt schabrak önskas!

Inköpt för att smycka schabrak och en barockinspirerad (?) ryttarkavaj som jag ska sy.

Detta är vad jag köpt:

Tygknappar för dekoration på ryttarjacka:
2012-01-29%252009.36.23.jpg

2012-01-29%252009.37.21.jpg

Den svarta modellen öppnas på samma sätt som den lila.
2012-01-29%252009.38.32.jpg

Spets som antingen ska på en ryttarjacka eller som dekoration på ett schabrak tillsammans med någon av de andra banden. (Se längre ner)
2012-01-29%252009.33.55.jpg

2012-01-29%252009.43.56.jpg

Gulddekor till schabrak.
2012-01-29%252009.39.44.jpg

2012-01-29%252009.43.36.jpg

Dekoration schabrak, ev i kombination med annat band.
2012-01-29%252009.44.20.jpg

Frans som ska på ett schabrak i kombination med ngn av de andra banden.
2012-01-29%252009.46.34.jpg

2012-01-29%252009.47.00.jpg

Mina behöver inte flugpannband. Jag har kallblod och allt som sätts på pannan försvinner in under en enorm pannlugg... :S

Hej!

Jag blev "själa" glad över att läsa och se alla fina saker! En himla bra tråd!! :bow:
Har en fråga som jag vill ställa för att se om någon som är duktig på det här med att sy och skapa kan hjälpa mig.
Det är nämligen så att jag har en Shetlandsponny (eller egentligen fem stycken) som jag behöver använda benlindor på. Men problemet i sig är att dessa lindor alltid är för långa, tror ni man kan klippa av dem till önskad längd och sen sy en kant så de inte frasar upp sig?

fleece lindor är det bara att klippa rakt av, akryl behöver du bara sy tras kanten på med zickzack söm, elastisk får man sy traskanten på samt vika upp kanten på.

ett litet tips, köp 50/50 lindor och sprätta upp mellan elastiska och fleecen så har du både rid lindor och stall lindor :p

Jag köpte en meter fleece i sybehörsaffären och så klippte jag remsor eftersom jag tyckte att de "vanliga" var för breda förutom att vara för långa. Tänk bara på att klippa så att de blir elastiska. Känn på tyget vilket håll som är lämpligt.
Sydde en pad och en sadelgjordstunnel också i samma tyg så jag fick användning av resten med.

Kl.

Någon som har tips på vad man kan göra av två fleece filtar på 150*120cm?

Tänkte göra ett täcke till hästen men de räckte inte och jag har hjärnsläpp så behöver er hjälp :)

*kl*
Hjälp!

Jag är en stor klant, jag erkänner. :o
Jag tänkte mig att jag skulle testa att lära mig göra såna pannband med sidenband. Bara det att på nåt vis kom jag hem med blå, röd och vit vilket var rätt, men bandet var bara 3 mm brett. :eek:
Är det helt kört och jag får hiva dem i soptunnan och köpa bredare eller kan man göra något med dem fast de är så tunna? Nåt som inte är superdupersvårt eftersom jag aldrig testat innan.

Senast ändrad:

Buck:
Lindor kanske ja kan göra och eventuellt ländtäcke. Tack för tipsen :).

Angelwings:
Du kan ju fläta pannband med de oxå :). Du kan tex skriva hästens namn eller bara göra fyrkanter. Du kan ju även dekorera andra saker med bandet både i hemmet och på hästens utrustning.

Det låter invecklat. Hur gör man det? Finns det nån typ 'instruktion-för-folk-som-inte-är-så-händiga' på nätet eller nåt?
Det lät annars riktigt häftigt :)

Har knåpat lite, inte klar än ska till ett "guld" rep för att matcha schabraket, vet även att det e färgskillnad på öronen å själva luvan, men det e svårt att hitta elastiskt tyg i rätt "neoniga" färg. Men funkar ok tycker jag nog ändå, får duga tills jag hittar ett bättre.

32867070.jpg

32867071.jpg

Schabraket som det ska matchas till
24276886.jpg

Riktigt snyggt.
Har haft en jättesnygg orange grimma (tyckte jag iaf, de andra i stallet var inte lika övertygade) till min unghäst. Han är svart så orange är en fin färg tycker jag. Givetvis hade han av den nånstans i det 17 hektar stora betet typ...
DIMMURkastrering026.jpg

Tror det kommer bli orange till honom sen.

*KL*
Undra om det går att göra hållbara boots själv? Jag har problem att hitta tillräckligt stora boots till min nordsvenska brukshäst (XL i Event konstläderboots funkar men är på gränsen till för små..)

Snyggt! :bow: Har du virkat den själv? Har du ett mönster att gå efter eller kör du på fri hand?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 053
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar