Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Har virkat efter en luva jag hade hemma, så räknade efter den.
Är ganska nöjd då jag inte hade virkat på bra länge innan jag gjorde den.
Kommer definitivt att bli fler luvor gjorda, var hyffsat enkelt att göra dessutom.

Det är ju himla bra, för som du säger så är de flesta ganska breda. Det har jag inte tänkt på förut, men det är absolut en ide att fundera vidare på!

Är ju inte så himla händig på det här med att sy, men hur menar du med "Tänk bara på att klippa så att de blir elastiska. Känn på tyget vilket håll som är lämpligt."

Hur vet man att det är lämpligt? :o:confused:

Älskar orange, har en svart å en mörkfux, så det passar dem båda.

Tyvärr är lindorna lite för mkt neon för schabraket, men det funkar. (observera att han även har ett orange strass pannband :p)

32867412.jpg

Har även orangea senskydd :p
18547964.jpg

*Ursäktar trådkapning*

Senast ändrad:

Jo nallip_90

När du köper tyget så drar du i det. Först på längden och sen på tvären. Och då brukar det vara så att ena hållet känns som ett elastiskt band och på det andra hållet är det lika stumt som om du dragit i ett grimskaft.

Det hållet som tyget töjer sig på, det vill du ju ha längs med lindan, för på så vis blir ju lindan elastisk och stannar kvar på hästens ben.

Alltså. Känn efter vilket håll det är elastiskt, om det (till exempel) är på bredden klipper du lindorna på bredden alltså från kant till kant. Om du nu har sån tur behöver du ju bara köpa 40 cm för att få fyra lindor!

Men är tyget elastiskt på längden måste du köpa en meter (eller mer om du vill ha lindorna längre) och klippa längs med sidan på tygstycket.

Ok?

Snyggt! :love:

*kl*
Jag som är helt novis på allt pysslande typ har faktiskt sytt en barbackapadd. (finns även i barbackapadd-tråden) Jag är hemskt stolt över mig själv, även om den är långt ifrån perfekt. :)
sadelpadd001.jpg

Snygg! :)
Jag ska ge mig på att göra en till min dotter så hon har en 'egen'. Hon har valt ut ljusblått teddytyg så jag tänkte att jag väl slår till och gör lite ludd av det också. :)

KL

Jag fick en låda med hästgrejer av en vän för att kolla vad som kan säljas. Där i fanns en del bra grejer men oxå vissa saker som jag inte kan sälja eller ta betalt för. Typ gamla slitna schabrak där remmar och kantband fransat sig och så...Nå´n som vet om man kan ha dom till något?? Ett schabrak är helvitt..det är helt, lite små mörka skuggor av sadeln, köpt för kanske tio år sen, men banden som man sätter runt sadelstropparna har gått av...kan man sy nå´t av det? Tips??

Jo nallip_90

När du köper tyget så drar du i det. Först på längden och sen på tvären. Och då brukar det vara så att ena hållet känns som ett elastiskt band och på det andra hållet är det lika stumt som om du dragit i ett grimskaft.

Det hållet som tyget töjer sig på, det vill du ju ha längs med lindan, för på så vis blir ju lindan elastisk och stannar kvar på hästens ben.

Alltså. Känn efter vilket håll det är elastiskt, om det (till exempel) är på bredden klipper du lindorna på bredden alltså från kant till kant. Om du nu har sån tur behöver du ju bara köpa 40 cm för att få fyra lindor!

Men är tyget elastiskt på längden måste du köpa en meter (eller mer om du vill ha lindorna längre) och klippa längs med sidan på tygstycket.

Ok?

Tack snälla!
Nu hänger jag med! :D
Och nu blev jag väldigt sugen på att sätta igång...
Tack igen! :bow:

*knapp*

Jag har knåpat lite igen. Blev ett tömkörningsschabrak som ser helt snett och vint ut på bilden men i själva verket är rakt.
Det satt som en smäck på gjorden så jag är nöjd. :D

schabrak001.jpg

Jag har fått ett par önskemål om att sy upp fler men nu har min älskade symaskin sagt tack och adjö. :cry: Tänkte höra här inne om det är någon som har nått tips på en relativt enkel men Stark maskin som kanske inte kostar en månadslön. En sån som tål att sy riktigt tjocka saker med.
Min 'vanliga' maskin var duktig på att tugga sig igenom det mesta men jag tror å andra sidan att det är av alla hästgrejer jag sytt med den som den packat ihop. :o

Skitsnyggt! :love:
Vad har du använt för tyg och stoppning och mått på den? :)

Inga förslag på symaskin tyvärr, jag ska se om jag avlivar min billigare maskin från Lidl med alla mina planer :P

Tack!

Tyget är något jag hittade här hemma i en spillpåse. Och mått? Ska man ha sånt? :o :D Jag mätte efter ett annat schabrak och gjorde mönster därefter.
Däremot har jag flanell till baksidan och sån där mysig 'vadd' (köps på rulle i olika tjocklekar)till foder.

Spillbitar är suveräna! Du skulle inte orka ta lite mått på den? :angel: Du skulle göra en tjej väldigt glad då! Har i princip allt hemma till en sån, men har ingen att mäta efter :grin:

Jag ska se om jag kommer ihåg att ta med måttbandet till stallet någon dag så ska jag måtta lite åt dig. :)

Kl

Blev klar med den här för några dagar sedan...
wpid-dsc_1683.jpg

wpid-dsc_1686.jpg

En ridgrimma som Monty's "Dually halter" fast i läder :)

Och så tänkte jag för inspiration visa några täcken som min inackordering har sytt till våra hästar!
wpid-dsc_1678.jpg

wpid-dsc_1496.jpg

Jag är så grymt impad av täckena! De är rent ut sagt skitbra! Sydda av billiga fleecefiltar, men de drar ut svetten ändå. Ett täcke av de fem hon sytt är av ull, så nu letar vi billiga ullfiltar för att sy fler :)

Delvis *kl*

Gud vad fina täcken! :love::love:
Har gått o suktat efter "orginalet" men dessa var ju outstanding mycket finare. Tror du hon skulle vilja knåpa ihop ett litet mönster? Typ hur de olika delarna ser ut o ungefärliga mått? Jag hade blivit jätteglad! Kan även tipsa om ullfiltar, hittar du någon som säljer gamla armesaker så är deras ullfiltar helt outstanding i kvalité (o pris, ca 100-150/st!) Har 2 st hemma som jag vill "konvertera" till svettäcken!

Har själv material hemma för att sy egna benreflexer med teddy men inte kommit igång med dem ännu. Bilder kommer när jag kommit igång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 053
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar