Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Nu har jag letat mig tokig efter bild på mitt fleecetäcke som jag sydde men hittar ingen.. Sydde ett fleecetäcke i två färger med knäppe fram och använde en bukgjord till. Viktigast var att kanta med ordentliga kantband så det får lite stadga och inte går sönder så lätt.

Måttade måttet från manke till svansrot och från mitt på bringan till svansen. Från manke till armbåge och från kors till bakknä ungefär. Om man har ett gammalt lakan kan man snabbsy en prototyp för att kolla hur det ligger på hästen, göra justeringar och sen använda lakanet som mall. Kom ihåg att jag gjorde inprovningar på var sida om svansen för att det skulle ligga lite bättre över rumpan..

Det känns inte helt lätt att göra ett fleecetäcke :P men tack för dina tips!

egentligen är det ganska lätt.. det är långa raka sömmar som går fort på maskin. om man inte har något att måtta efter så kan man provsy sömmarna med låååång stygnlängd för då går det lätt att sprätta upp om man inte får till passformen först..

*kl*
Mamma mia vad fina saker ni alla gör!! När jag ser alla som gjort fina träns och pannband och allt så längtar jag verkligen inte mindre tills jag börjar på sadelmakarutbildningen! :eek:
Nu har jag dessutom en del att kämpa till för jag gör hästutrustning som projektarbete i skolan.. Och detta sätter inte alls igång mitt pepp på att pyssla ihop massa saker till våra vackra vänner! :)

Vafan kom inte jag på det för när jag gick! Typiskt! ;p

*hugger en knapp*

312586_10150413192240752_519360751_10342936_1487585141_n.jpg

Här kommer en bild på mitt senaste pyssel, sett sadelöverdrag i blå/brun/vit rutig fleece. Ser lite konstigt ut när det inte är på sadeln men har inte hunnit fota det på sadeln än ;-)

Thaanks! Jag ÄLSKAR det. Har drygt två meter kvar som jag fnular på vad jag ska göra med. Funderar på att köpa hela rullen så kan vi ha rutigt från topp till tå! (fast då skulle det iofs inte vara lika fint men ändå ;-))

*kl*
Jag ska börja på lite med att sy schabrak och annan utrustning, och behöver lite tips och synpunkter från er medlemmar. Vilket tyg passar sig bäst till schabrak? Alltså är lätt att sy i, slitstarkt, håller färg osv. osv. Är det grovt bomullstyg som gäller? Och vilken slags stoppning föredrar ni? :)

Tänkte även höra om någon vet om det finns nått vattentätt tyg som andas att få tag på som privatperson?

Senast ändrad av en moderator:

Thaanks! Jag ÄLSKAR det. Har drygt två meter kvar som jag fnular på vad jag ska göra med. Funderar på att köpa hela rullen så kan vi ha rutigt från topp till tå! (fast då skulle det iofs inte vara lika fint men ändå ;-))

Hjälmpåse, tränsväska mm...:bump:

*kl*
Jag ska börja på lite med att sy schabrak och annan utrustning, och behöver lite tips och synpunkter från er medlemmar. Vilket tyg passar sig bäst till schabrak? Alltså är lätt att sy i, slitstarkt, håller färg osv. osv. Är det grovt bomullstyg som gäller? Och vilken slags stoppning föredrar ni? :)

Tänkte även höra om någon vet om det finns nått vattentätt tyg som andas att få tag på som privatperson?

Skulle tro att det mesta fungerar men kan tro att stabilare bomullstyg är optimalast... vet dock att jag har en pad i något tyg om påminner om mjuk mocka och det ligger som en smäck, behöver inga stroppar, ligger där det ska ändå.
Ang vattentätt tyg som andas kan jag nog dra mig till minnes att det har diskuterats i någon av de andra trådarna (jag är nygammal här, har varit med från början med sytrådarna), men kommer inte riktigt ihåg vilken och vad svaret blev. Kommer ihåg att galon nämdes dock. Testa att googla fram en försöljare :)

Uppdatering: Tvätta tyget innan dy syr av det, det krymper en del i första tvätten.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Har en massa restgarner och vill ha ett nytt projekt!
Tips på saker man kan virka till hästen?

Funderar på om man kan virka ett svettäcke i något kul mönster, typ ananassjal eller hexagoner.
Vore inte det lite fränt?

Skulle vara snyggt! Man kanske kan göra den som en "filt", så det blir som ett täcke med halvhals? och ett snyggt spänne vid bogen :)

ja iof :p om du fleecefodrar den med kontrastfärg, så blir det nog ett snyggt transporttäcke? :idea:

jag använder inte det heller :p Min kille kan inte svettas ordenligt, så jag täckar honom aldrig. Men tyckte det kunde se fränt ut med det hexagonmönstret! Får väl ge det till någon med behov :D

Eller kanske någon sadelfilt med någon fint mönster? Hmm, jag ska googla lite till tror jag!

ett schabrak där du sytt fast en "trekant" av sån "spets" (typ som reflexschabraken brukar vara. Fast snyggare..).

Fin! :)

Jag skulle vilja kunna knyta repgrimmor men tror inte att jag har tålamodet att få det perfekt :o:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar