Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Om du har någon gammal gudde eller täcke kan du ju använda det som stoppning och ha fleece runt om :). Då blir de nog varmt och skönt för rumpan ;)

du kan ju sy en träns väska :D, så har du fint rutigt skydd för alla läder saker när du ska ut och åka med hästen :p.

sen går det kanske att göra en stövel väska av fleece, dvs om man klär insidan med ett o elastiskt tyg och har en stabil platta i botten ^_^.

Är det någon som vet var man kan få tag på babyrosa nylonband förutom på ebay? Frakten är så fruktansvärt dyr så vill att det verkligen ska vara sista utvägen. Undrar varför det är så svårt att få tag på nylonband här i Sverige (kanske bara jag som tycker det) =P

Dels kl.

Har aldrig sett någon annan färg än de ja skrivit i mina senaste inlägg. Men vill också hitta i andra färger :).

Och helst inom sverige men de är inget krav. Bara frakten inte är svin dyr ;)

KL*

Kan inte skryta med att ha sytt nåt, men gjorde ett par hål i ett fårskinn och fick en rumpvärmare :)

32664690.jpg

32664691.jpg

:rofl:

super smart!

jag har sytt om ett hoppgjords/fårskinns ludd till att bli tryckfördelande till den raka gjorden :p

*kl*
Tror ni man kan ta kan ta en sådan här remontgrimma (island)
0374a_2390.jpg

Och byta de undre nosremmarna mot en kedja och använda den som en showgrimma liknande denna:
AnalyzeThis-HeadEdit_1.jpg

Risken är ju att nosremmen blir väldigt lång om du ska ha den på din miniatyr. Jag vet att till shetland funkar det bra med en remontnosgrimma i shettis eller ponnysize om man sätter en kedja under.

Hallå allihop!
Ingen som skrivit här på ett tag men jag lånar tråden lite och hoppas på svar. Har kollat igenom lite och gud vad duktiga alla är! :o Nu är det så att jag ska göra ett projektarbete i skolan och funderar på att sy lite egna hästgrejer. Däremot har jag aldrig gjort det innan- har inte sytt så mycket överhuvudtaget. Jag funderar på att göra schabrak och fleecetäcke, inget för svårt eller komplicerat. Men vad ska man använda för material? Vad blir bäst? Tacksam för tips och kanske lite bilder om ni har. :)
Hoppas på en massa bra tips nu från alla duktiga där ute! :bump:

ska du göra projekt arbete i skolan så är det nog ett + om du gör en egen designad serie av häst saker och inte bara tex ett shabrak, som då shabrak, ländtäcke, lindor, huva. då kan du ju tex ha en trekant i ena hörnet på alla produkterna med din logga :D.

material kan vara super lätt och super svårt att hitta beroende på vad du vill ha, jag hade dock haft (om ja gjorde allt ovan :p) fleece länd täcke och lindor, grovt bomulls tyg till shabrak och luva. och sen haft likadant kantband och passpoal till allt, lättast och billigast blir allt om du köper allt på samma ställe, större tyg affärer som St0ff & stil brukar ha bra utbud av vanliga tyger, medans det blir oftast billigare om man beställer, dock så kan man inte känna på tygerna först då.

ush fy nu blev jag super sugen på att sy! men men , mönster är alltid lättast att göra om man ritar av saker man redan har och sen gör lite små ändringar :D

Jag sydde också hästgrejer som projektarbete. Mitt mål var att förbättra produkter som redan finns. I rapporten kunde jag då motivera varför produkten inte var optimal i dagsläget (antingen inte optimal för just min häst, eller för alla hästar), vad jag ville ändra och vilket resultat det skulle ge. Gjorde flera skisser på utrustning som kunde förbättras, men genomförde bara 2-3 stycken, de övriga skisserna la jag med i arbetet ändå eftersom dom ändå kommit till p.g.a. projektarbetet. Fick mycket positiv respons på det hela.
Gjorde bl.a. ett fårskinnsfodrat bogskydd.

Tack för era svar. :) Ja jag hade som en ide att göra någon slags kollektion, däremot tror jag inte att jag gör lindor eller huva eftersom jag inte brukar använda det på min häst och då känns det ju lite onödigt att göra det. Bra ideer ni hade där, jag laddar upp bild när jag är klar. Vilket blir om några månader antagligen haha. :p

319073_2191900208924_1589704371_2140789_4867444_n.jpg

Nu har jag suttit och kikat igenom vad alla har åstakommit och gud va avundsjuk jag blir på att jag inte kan sy!!

Jag utmanade mitt ponnyträns till att bli ett hackamore träns så jag målade helt enkelt om mitt bruna tråkiiga träns som var på tok för litet så det blev rött, och man ska inte måla i läder ;) men jag tycker det vart riktigt bra! Vågade chansa på att rida i regnet med och det färgade inte av sig TJOHO :D

Får återkomma med bättre bild ;)

Det där såg ju riktigt snyggt ut, smart att använda om ett för litet träns till hackamore!

Någon här i tråden som har mått på eller vet vart man kan hitta mönster på ett fleecetäcke.. Har inget täcke här att gå efter tyvärr..

Ja det tyckte jag med, jag orkade inte hålla på att byta omkring hela tiden så jag slängde nosgrimman och köpte lite lackfärg sen blev det rött och det går att smörja och mjuka upp också :) så jag är toknöjd :)

KL*

Ännu en rumpvärmare av ett Rustas fårskinn

32736743.jpg

Snyggt!! Hur är kvaliten på det? Jag letar efter samma sak, men alla är ju så dyra...plus att jag behöver ett nackludd, men alla är så korta, då borde jag ju kunna sy ett eget av det som blir över!!

Detta kostade 299 och har inte fällt nåt hittills. Kommer ta in det på vintern då vår sadelkammare kan bli lite fuktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar