Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tenntrådsbroderier på pannbandet var ju riktigt snyggt! Wow! Jag skulle vilja ha det med vitt och svart! Sobert och vackert!

KL

Vädret var vad det var och då jag haft en ide en tid så fick det bli nu.

En ridkjol för regnväder. Den är sydd av det utsökta materialet ”vaxduk” ;) Hade varit tusen gånger snyggare och troligtvis bekvämare att gå i om jag valt ”akrylbehandlad linne” eller vadmal eller något annat vettigt. Men den fungerar alldeles utmärkt att rida i, och med insidan vänd utåt är den inte riktigt lika plastig..

regnkjolDSC_0007.jpg

Zabby: precis :)

(om du tittar uppe i högra hörnet på mitt och praefatios inlägg så står det ditt namn, det betycer att det var ditt inlägg vi svarade på :))

Jo, jag såg att ni svarade mig men var inte säker på omni hittat nåt annat kul med bilden :P

Kapsonbygge! Inte klar än, men detta har jag (läs pappa :angel:) gjort ikväll!

Har fixat järnet, satt dit ringar och varit iväg och gjort en form av hästens nosrygg (tog ståltråd vikt några gånger och formade efter honom) och imorgon ska järnet böjas och kläs!

Ringarna + fästet
2gv99id.jpg

Järnet
wiouc2.jpg

Ringarna ditsatta! Använt nitar.
fpa72x.jpg

Ska fyllas med något trevligt material på undersidan och kläs i läder!

Snyggt hittils :)
Jag skulle valt en ganska fast fyllning, tycker att de som är ''mjukt'' stoppade mest lullar runt. Men det är ju en smaksak :)

Jag har en tjockare grimma som är väldigt fast och rätt hård och jag använder den inte av den anledningen, så tänkte faktiskt använda den under! Sen får vi se om det blir något mer.

Fler bilder! :) Järnet böjt, har tagit ett gammalt skärp och satt på ett mindre spänne och nitat det i järnet som rem, samt fodrat med en tjock grimma. Nu ska det torka (kontaktlim) och imorgon ska kapsonbygget avslutas genom att klä den!

Järnet är relativt tunnt och lätt att böja så om det inte passar till 100% så är det lätt att böja om.

Fodringen och järnet i bakrunden
1zl3ac2.jpg

Lim på och remmen fastnitad! Bytte som sagt spänne från ett större till det här, har suttit på ett täcke (Tur att man sparar alla spännen när man slaktar täcken och grimmor :d)
vso1hu.jpg

På tork!
2dw69fq.jpg

Kvandi! Hur mycket tenntråd och renskinn går det åt till pannband/nosrem till islandshästar? :)

Svårt att säga, jag mäter aldrig så jag kommer ihåg :D

Renskinnet är lätt att räkna ut, mät pannbandet och nosremmen, så långt behöver du. Mät "runtom" oxå så du får någorlunda rätt bredd på bandet.

Tråden beror ju helt och hållet på hur stor fläta du gör...

En sån här fläta t.ex. tar ju jättemycket tråd
lilatenntras.jpg

16 trådar, varav 8 behöver vara lite längre eftersom man tvinnar dom. Om flätan skall vara 20cm t.ex. så ta MINST trådar som är 25cm helst ännu mer för att vara på den säkra sidan. Man klipper ju hellre bort några cm än råka få en fläta som inte räcker!!!(Been there done that inte att rekomendera)

En sån här fläta går ju åt hälften så mycket som förra
nosgrimma.jpg

Pannbandet går åt betydligt mer, det är ju mycket längre... (Därav gör jag bara pannband på beställning, aldrig själv -det är alldeles för oekonomiskt)

Är det någon som skulle kunna beskriva för mig hur man gör sådana rosetter som man fäster på pannbanden? Har försökt att hitta någon bra beskrivning på nätet men inte hittat någon. Har försökt själv att komma på hur man gör ur tomma intet men det går verkligen inte XD

Den funkade tydligen inte heller. Men gå in på google och sök på ribbon browbands och klicka på den högst upp. När du kommer in på sidan så går du ner längst ner och klickar på länken och då kommer du till rosetterna :)

KL

När man syr egna schabrak/vojlockar, vad är det då bäst att använda för sorts kantband? Min mamma (som hjälper mig att sy) brukar svära ve och fasa över de kantband vi använt hittills. Tror att hon menar att kantbanden kanske borde vara lite elastiska för att det ska fungera bättre? Vad har ni andra använt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar