Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Det gör jag med :D Islands- spansk- och akademiska träns utan extraremmar är superfina enligt mig ^^

Ni vet sådana där läderkoppel där haken sitter fast i en fläta? Jag tänkte fästa bettet så :)

Kvandi! Hur mycket tenntråd och renskinn går det åt till pannband/nosrem till islandshästar? :)

Om hästen har lite längre man kan man väl göra en liten fläta med ena delen av flätan runt backstycket. Vi brukade göra det med en av våra förra nordsvenskar vars man var så tjock, och hans öron så små att tränset inte hölls på om det inte flätades fast sas.

Smart! :idea: Du har inget foto på paden, utan sadel? Är nyfiken på hur den ser ut.. särskilt med tanke på din "moddning" av själva inläggen, låter ju smidigt att få dem lite smalare under låren.

61f49424.jpg

9769f016.jpg

99afed9a.jpg

Här är några fantastiska bilder på hur jag gjort. Först klippt av precis under fickorna och sen skurit panelerna som den högra av de två och sen limmat en remsa fårskinn fram och bak. Men jag kan ta en riktig bild senare. :)

Ja snälla, kan du inte göra det - säkert fler som är nyfikna ;)

*kl*
Jag har köpt in grejer och börjat splitsa! :D Ett par grimskaft, uppbindningsgrimskaft med hakar i båda ändar, ett kedjegrimskaft och nu en chambon. Har målat en fin paintbild :D
Nackdelen till chambonen, har jag helt enkelt splitsat in två ringar i, och sen har jag tagit en gammal aacenrem och klippt av för att fästa den i nackstycket (rött på bilden). Till remmen mellan frambenen hittade jag ett bensnöre, där det var en ögla i ena änden och en karbinhake i andra, och därimellan ett knäppe så man kan justera längden. Jag satte i en ring i öglan (blått på bilden). Till sist har jag gjort ett långt rep med karbinhakar i ändarna (grönt på bilden). För er som inte vet hur en chambon fungerar, så träs repet genom ringen vid frambenen, delar på sig och går på varsin sida om huvudet genom varsin ring i nackstycket ner till bettet :) Funkar utmärkt!

jkknte.jpg

kl*

till projektarbete i skolan detta år valde jag att skapa ett täcke till min ponny som det är omöjligt att hitta täcken till.
32343657.jpg

resultatet blev kalasbra!
Sen att jag aldrig i hela mitt liv sytt ett hästtäcke och då valde att göra med bogveck, foder och allt det där. STOLT TJEJ!
32343661.jpg

Va fint :D du är verkligen duktig! Nyfiken på det yttre tyget, är det galon? Ser nästan ut så :p Hur funkar det? andas det tillräckligt?

Tack tack =)
det är bara vanligt bävernylon.
Verkar fungera kalas, andas. och helt ok vattentätt, klarar inte skyfall men duggregn klarar det i alla fall nu innan det är impregnerat.

Kul att du tar dig an ett sånt projekt! Men jag har lite svårt att tro att din häst skulle vara omöjlig att hitta täcken till, särskilt som det finns täcken med ganska exakt den konstruktionen på marknaden? :) Tips om du behöver fler täcken är Bucas (inte freedom utan t ex Smartex).

jo han är omöjlig. Har testat det mesta, allt glider bak eller är för trånga så han inte kan röra sig. Vissa täcken ligger ok, men jag ville ha i alla fall ett täcke som ligger BRA! :D
Bucas har inte funkat alls tyvärr eftersom de är så snygga! Men tack för tipsen =)

*fnissar*
Nu lät det som att Bucas-täckena inte passade ponnyn just för att de var för snygga. :D

Väldigt snyggt blev ditt täcke i alla fall. Bra jobbat!!

haha oj, var ju det jag ville undvika. :P
Märks inte att man har MVG i svenska när man skriver här inte :P

Ännu mer bilder :)

Ländtäcke:
32377627.jpg

Repgrimma med grimskaft:
32377623.jpg

Sadelöverdrag:
32377629.jpg

Flätat pannband och spö:
32113685.jpg

Ursäkta bildbomb :D

Jag använde en mall som en annan visat i någon av de tidigare trådarna :).
Sen i material använde ja mig av fleece på insidan, ikea täcke som foder och ett vanligt vitt lakan som ja färgat rosa ytterst samt kardborre band. Ganska enkelt och tog inte så lång tid :).
Kan se om ja hittar beskrivningen så kan ja länka till den sen :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar