Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Det är enkelt, tar lite tid o ger lite ömmande fingrar men det är inte svårt! Du behöver beställa hem ett par meter tenntråd, genomskinlig sytråd, sen-tråd och renskinn. I verktygsväg behöver du en liten nål som orkar med renskinn men utan att ge för stora synliga hål, en grövre nål med stor ögla för sen-tråden. Jag kör med en söm-markerare (vad det nu heter, ni vet sån där pryl med en rulle som markerar ut sömhål) för att få baksidan på renskinnets söm snygg, men det är absolut inte nödvändigt. En skalpell behövs oxå för att skära hålet där du trär ut flätan på framsidan renskinnet.

Ett tips är att beställa en färdig sats för att göra ett armband, där får man allt man behöver i materiel och en beskrivning på hur. I mitt fall räckte materialet till min första nosgrimma faktiskt, så det blev aldrig något armband... Googla på slöjddetaljer så hittar ni butiker som säljer det som behövs.

alla är så duktiga!! önskar jag hade tålamodet till att sy.. har nämligen 100tals saker ja skulle vilja göra :D

Skriv gärna en lista på saker du skulle vilja göra :). Det kan ge inspiration till andra och speciellt till mig ;)

*kl*
inte till hästen men jag har sytt min tävlingsjacka till montén.

32199578.jpg

Jag lånar denna tråden lite...

Har en remontnosgrimma där "nosdelen" är alldeles för lång. Kan jag klippa bort den och sätta dit något annat utan att det ser konstigt ut? Men vad i så fall? Jag kan inte göra något eget av läder iallafall:P

Du kanske kan köpa läderremmar som du sen flätar. Det går ju fläta olika mönster.

Det skulle jag tycka va fint iaf :)

Jag har lyckats sy mina snabb-stallbandage nu. Jag säger bara stackars symaskin :angel:

såhär ser de ut på min spänstiga, smalbenta arab
snabb-bandage5_141135989.jpg

och såhär på mammas kraftpaket till nordsvensk
dsc_0323_141140420.jpg

Fatta chocken jag fick när de funkade på båda hästarna! Det räcker ju inte lika mycket ner över kronranden men jag kan ha satt de lite högre upp på nordsvensken. De har dessutom format sig efter två nätters användning och de rör inte ett smack på sig under natten! (Stolt!) Ska bli intressant hur de håller i längden och vad som händer med ullen efter första tvätten.

Dags att fundera på detta med att ha klart mönster för att arkivera, vad använder man för papper till sånt?

Bakplåtspapper fungerar riktigt bra till att rida mönster på :)

bakplåts papper eller så ritar man upp alla måtten och materialen och lägger upp här:angel:

Hur gör man egentligen dekor med pärlor? Det går jämt sönder för mig vet inte vad jag ska testa längre ;)

Smart! :idea: Du har inget foto på paden, utan sadel? Är nyfiken på hur den ser ut.. särskilt med tanke på din "moddning" av själva inläggen, låter ju smidigt att få dem lite smalare under låren.

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Senaste tenntrådspyntet som blev klart förra veckan

wpid-imag1304.jpg

Men man lär sig av sina misstag, här hade jag klippt ut hålen för sidostyckena Innan jag sydde fast den o det blev ju så felskarvat som det kan bli... Nästa gång syr jag fast först o klipper sen... Var tvungen att låta renskinnet gå ut så mycket eftersom jag "opererade" bort ett foder och inte ville sömhålen skulle synas.

wpid-1302097391712.jpg

:mad:

kvandi: Så illa blev det väl ändå inte? :)

Nu grävlar ska jag köpa spännen och läderremmar och göra ett träns till "min" fjording :D
Jag har tänkt på en sak. Islandsträns har ju ofta varken pannband eller käkrem, det borde man väl kunna skippa till andra hästar med, eller är det risk att tränset åker av då? (Jag tänker mig ett utan käkrem, men är lite tveksam) Tänkte göra antingen ett ljust med mörka inkarvade mönster eller ett svart med hajtandsflätat pannband och nosgrimma.

Jag har iaf aldrig upplevt något problem med att vara utan både pannband och käkrem. :) Tycker det är snyggt med så lite remmar som möjligt :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 054
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar