Sy egna hästgrejer, 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Du kan sy saker till teddygrejer till grimman. Teddyvojlock/pad att ha när hästen lätt får skavsår eller vid vintern. Sy flera olika täcken... Jag brukar sy dem med en bred maggjord istället för två remma i kors, tycker mina täcken sitter bättre då. Maggjorden fäster jag ordentligt uppe på ryggen och sedan går den efter sidan ner och under magen en bit upp på nästa sidan, där jag fäster två stroppar och spänne på andra delen... och där är... Bra att ha typ benremmar eller svansrem på dem.... Mina täcken har funkat oerhört bra...
Gjorde ett oerhört varmt täcke med fleecetyg på undersidan och möbeltyg på den andra. Oerhört hållbart... Alla tyger går ju att sy stora schabrak, voljockar, transsportskydd osv....

Är det någon som har en ide hur man syr ett sadel över drag till en akademisk sadel?

Vilken typ av akademisk sadel? Jag sydde ett överdrag till min espaniola. Det blev en stor rektangel med ngt rundade hörn. Funkar prima.

Fast.. jag använder aldrig sånt. Varken grimludd eller täcken (jo, eksemtäcke, tyvärr). O till en westernpad går det åt rätt mycket tyg :p Men det kan ju vara något att ha under förstås.. Nu fick jag en idé!

Var och köpte tyg idag, så nu ska jag börja sy lite tävlingsutstyrsel. Hittade en skjorta till mig med, som satt bra för en gångs skull! Bilder kommer när underverket är klart :p

Är det någon som har en ide hur man syr ett sadel över drag till en akademisk sadel?

Mät och klipp för hand, tycker jag är det lättaste. Men skulle tro att det blir en rätt stor rektangel, som polly_mulle skrev. Lägg på ca 15 cm sömsmån, Fålla ca 3-4 cm och sätt gummisnodd säri. Vips:)

Vilken typ av akademisk sadel? Jag sydde ett överdrag till min espaniola. Det blev en stor rektangel med ngt rundade hörn. Funkar prima.

Vet tuvär inte vad det är för sadel. jag ska sy sadel över draget till min stall kompis. Trodde jag var så smart att jag skulle re ut det. Me det var ju svårare än väntat.

TADAA!

Jag har varit i farten igen! Har sytt ett överdrag till en w-pad och (försökt) dekorerat den lite smått med grönt satinband. Hatten fick en liten uppsnyggning med :p

Vad tycks? Vågar jag visa mig ute på en tävling såhär? Så fort jag fått min sadel kan jag kanske ge en bild på hela utstyrseln. Har gjort en slags hanger till bosalen med, i rep, bild på den kanske kommer en dag med.

DSC_0001.jpg

Vi vill definitivt se bilder på grejerna med både ryttare och häst. :)

*kl*

Okej, nu har jag blivit besatt av pysseldjävulen, och skulle vilja blinga lite lädergrejor.

Vart hittar man kristallerna eller rhinestones? Vilket lim ska man ha?

De enda rhinestonsen som jag hittar är pyttiga nageldekorationer?

köp platta strasstenar från panduro eller skara slöjddetaljer. dom är enkla att limma fast

Ok, har tittat på panduro, och slöjddetaljer, men hittar inte riktigt vad jag söker. Vill ha ganska små, och riktigt gnistrande stenar. Tycker att större stenar repas så snabbt.

Vilket lim ska man använda?

Vad duktig du är! (hur mycket hjälpte mamma till? :p)

Jag vill ha likadant till min tjockis. Kan jag beställa?
Vi kan inte se precis likadana ut i sommar, så jag kan ha någon annan färg :D

Ok, har tittat på panduro, och slöjddetaljer, men hittar inte riktigt vad jag söker. Vill ha ganska små, och riktigt gnistrande stenar. Tycker att större stenar repas så snabbt.

Vilket lim ska man använda?

Kanske de här kan vara något.
www.stoffochstil.se/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=813
www.glitzit.se/START.asp

Jag använder vanligt super lim. Torkar snabbt (torkat för snabbt i bland. Fingrana har fastnat :) hihi ) o håller bra

Senast ändrad av en moderator:

Mamma vet inte ens om att jag har sytt så det så :p
Det var pilligt, så du får fixa själv :p

Så fort jag har fått sadeln, den ska ju vara på väg nu, ska jag prova och kanske ta en bild så alla får se hur det blev!

TILL ALLA!
Varför blir inte denna tråd nålad? folk startar ju upp sytrådar hela tiden som sedan tas bort pga att denna redan finns :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 470
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 903
Senast: Habina
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets